MOTOCYKLE

Przed etapem z San Luis do San Rafael organizatorzy zapowiadali, że będzie to najprawdopodobniej najszybszy odcinek specjalny w tegorocznej edycji. Nie mylili się. Średnia prędkość samochodu lidera przekroczyła 100 km/h, pomimo że kończące próbę sportową 100 kilometrów biegło po specyficznych szarych wydmach Nihuil.

Etap płynnie przejechał Kuba Przygoński. Motocyklista ORLEN Team startował jako dwudziesty. Kurz spod kół konkurentów mocno ograniczał jego widoczność, jednak Polak doskonale wyczuł moment i zaatakował. Na metę przyjechał 11’19 za liderem i awansował na 13. miejsce w wynikach generalnych.

- Pół etapu jechałem w kurzu konkurenta, który startował przede mną. Dopiero po tankowaniu w połowie odcinka udało mi się go wyprzedzić i wtedy złapałem swoje tempo jazdy. Trasa była momentami bardzo szybka i rzeczywiście trzymaliśmy manetki odkręcone do końca, ale były też wolniejsze fragmenty trasy. Szare wydmy mają dziwną strukturę, są jakby bardziej miękkie i łatwo zapada się w nich motocykl. Trzeba mieć na nich dobrą technikę jazdy – komentował Kuba Przygoński.

Wśród motocyklistów wygrał Sam Sunderland. 359 kilometrową trasę odcinka specjalnego Brytyjczyk pokonał w 3h42’10. Drugi na etapie był chilijski motocyklista Cheleco Lopez. Podium uzupełnił Joan Barreda Bort, który obronił jednocześnie pozycję lidera klasyfikacji generalnej.

Rajd Dakar 2014 - San Luis - San Rafael 725 km (OS 359 km) - motocykle

QUADY

Argentyńczyk Marcos Patronelli wygrał 2. etap do San Rafael i został liderem tej kategorii. To 15 zwycięstwo w historii startów w Dakarze. Rafał Sonik 190 kilometrów przejechał na przeciętej oponie i zajął ostatecznie trzecie miejsce. Polak po dwóch etapach zajmuje trzecią pozycję ze strata do lidera 6 minut i 6 sekund.

Rajd Dakar 2014 – quady – 2. etap

SAMOCHODY

To właśnie wydmy okazały się największym wyzwaniem dla większości załóg. Świetnie natomiast poradzili sobie z nimi Marek Dąbrowski i Jacek Czachor. Rajdowcy korzystali z doświadczenia nabytego podczas startów motocyklowych i wyznaczali najwłaściwszy szlak budując przewagę nad konkurentami.

- Pierwsza część etapu nie była trudna, a Jacek świetnie nawigował. Jechaliśmy jednak za Gordonem, który miał problemy z autem i nie rozwijał dużych prędkości. Bardzo się kurzyło i niewiele było widać. Tak dojechaliśmy do wydm, które okazały się wyjątkowo zdradliwe. Każdy błąd mógł być przyczyną dachowania, bądź zjechania w miejsce, z którego trudno byłoby się wydostać. W końcu auto jadące przed nami rolowało, trzeba było je ominąć. Zdecydowaliśmy się podjechać pod praktycznie pionową ścianę, udało się, jednak niedługo później uderzyliśmy tylnym dyferencjałem tak silnie, że aż pękła przednia szyba – powiedział Marek Dąbrowski.

- Znaliśmy te wydmy z naszego ubiegłorocznego startu na motocyklach. Kiedy tylko dojechaliśmy do piachu, od razu zdecydowaliśmy się zatrzymać i zredukować ciśnienie w kołach. Zajęło nam to około 2 minut, ale decyzja okazała się bardzo trafna. Staraliśmy się wytyczać trasę jak najbardziej precyzyjnie. Udało nam się płynnie pokonać piaski i dzięki temu mamy dobrą pozycję – dodał Jacek Czachor.

O braku szczęścia mogą dziś mówić Adam Małysz i Rafał Marton. Po przejechaniu wydm na 30 kilometrów przed końcem odcinka specjalnego załoga dachowała w trakcie przejazdu przez rzekę.

-Po przejechaniu słynnych szarych wydm jechaliśmy na niskim ciśnieniu w oponach. Przy przejeździe przez rzekę obróciło nas na dach. Dodatkowo awarii uległy hamulce w naszym aucie i ostatnie kilometry przejechaliśmy zachowawczo. Nie poddajemy się, samochód naprawiają nasi mechanicy, a my jesteśmy dobrej myśli. Przed nami jeszcze kilka tysięcy kilometrów tras, na których damy z siebie wszystko – komentował Adam Małysz.

Swoje 62. etapowe zwycięstwo w rajdzie Dakar odniósł Stephane Peterhansel. Francuz ustanowił nowy rekord i objął prowadzenie w generalce rajdu. Drugi na etapie ze stratą 46 sekund, Carlos Sainz awansował na pozycję wicelidera. Trzeci jest Nasser al.-Attiyah.

Rajd Dakar 2013 - samochody - 2. etap

1. Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (F) Mini All4 Racing 3:52.052. Carlos Sainz/Thomas Gottschalk (E/D) SMG Original +463. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D) Toyota Hilux +5.344. Nani Roma/Michel Perin (E/F) Mini All4 Racing +7.255. Nasser al-Attiyah/Lucas Cruz (Q/E) Mini All4 Racing +7.446. Orlando Terranova/Paulo Fiuza (RA/P) Mini All4 Racing +12.417. Ronan Chabot/Gilles Pillot (F) SMG Original +14.038. Christian Lavieille/Jean-Pierre Garcin (F) Haval H8 +19.389. Lucio Alvarez/Bernardo Graue (RA) Ford Ranger +26.0010. Reinaldo Varela/Gustavo Gugelmin (BR) Mitsubishi ASX +28.0611. Marek Dąbrowski/Jacek Czachor (PL) Toyota Hilux +31.4813. Krzysztof Hołowczyc/Konstantin Żilcow (PL/RUS) Mini All4 Racing +37.0818. Martin Kaczmarski/Filipe Palmeiro (PL/P) Mini All4 Racing +51.2826. Adam Małysz/Rafał Marton (PL) Toyota Hilux +1:10.0659. Piotr Beaupré/Jacek Lisicki (PL) BMW X3 CC +2:56.02 Rajd Dakar 2014 - 1. etap, wyniki, galeriaDakar 2014 - fotorelacja ze startu