Masz skromny budżet, ale duże potrzeby. Kupno używanego auta nie wchodzi w grę, a wymarzony nowy samochód, w którym zmieścisz pięcioosobową rodzinę wraz z wakacyjnym bagażem, kosztuje 70 000 zł. Czujesz, że masz poważny problem? Niekoniecznie – wystarczy, że zajrzysz do salonu Dacii.

Nareszcie koniec kłopotów z wakacyjnym bagażem

A tam za połowę tej kwoty (36 900 zł) możesz kupić Dokkera. To wielozadaniowy pojazd zbudowany na tej samej płycie, co Renault Kangoo i Mercedes Citan. Wielozadaniowy nie znaczy wcale dostawczy, bo w testowym aucie z dieslem 1.5 dCi jest pięć, całkiem wygodnych miejsc dla podróżnych. Trzeba jednak przyznać, że kosztuje ono o 16 800 zł więcej niż wersja bazowa. Dużo?

Foto: Auto Świat
800 litrów to gwarancja spokoju w trakcie pakowania wakacyjnego bagażu. Po złożeniu kanapy pojemność rośnie do 3000 l

Jeśli weźmie się pod uwagę to, że za 53 700 zł można kupić samochód, w którym bez trudu zmieści się rodzina, i już nigdy przed wyjazdem na wakacje nie będzie trzeba zastanawiać się, czy rezygnować z drugiego wózka, czy koca piknikowego, to chyba warto. Bagażnik Dokkera tandardowo ma pojemność 800 l . Po rozłożeniu foteli – aż 3000 l. Do tego doliczyć trzeba wielkość schowka nad głowami podróżnych.

Dodatkową zachętęą do zakupu rumuńskiego auta będzie wysokoprężny silnik o mocy 90 KM. Jego dynamika nie jest może oszałamiająca, ale wystarczy do sprawnego przemieszczania się w mieście i poza nim. Zadowoleni będziecie wówczas także ze spalania, ponieważ w tych warunkach wynosi ono średnio zaledwie 5,2 l/100 km.

Na autostradzie podróżuje się niezbyt komfortowo

Gorzej będzie jednak, gdy postanowicie często wykorzystywać Dokkera 1.5 dCi na autostradzie. W tym

przypadku znacznie wzrasta spalanie (6,5 l/100 km), a kierowca i pasażerowie zaczynają odczuwać dyskomfort. Powyżej prędkości 130 km/h auto staje się wrażliwe na boczne podmuchy wiatru (szczególnie po wyjechaniu zza ekranów dźwiękochłonnych), a w jego wnętrzu znacznie wzrasta poziom hałasu.

Robi się wtedy głośno do tego stopnia, że prowadzenie rozmowy przez jadących w pierwszym i drugim rzędzie wymaga znacznego podnoszenia głosu, najlepiej wyłączyć też radioodbiornik (notabene dźwięk z głośników jest zagłuszany hałasem silnika i szumem powietrza opływającego nadwozie).

Skoro już narzekamy, to trzeba wspomnieć o haczącej skrzyni biegów oraz nie najlepiej zaprojektowanych drzwiach bagażnika. Tylko jedno skrzydło (na szczęście to większe) wyposażono w wycieraczkę, a to oznacza, że podczas silnych opadów deszczu mogą występować kłopoty z widocznością. Kolejny problem to ich otwieranie. Żeby uzyskać pełen dostęp do bagażnika, trzeba najpierw otworzyć lewe skrzydło, a następnie wygiąć nienaturalnie rękę i zwolnić blokadę drugiego zamka (klamkę umieszczono wewnątrz samochodu).

Użytkownicy Dokkera mogą korzystać z potężnej przestrzeni ładunkowej o wymiarach: 1,07/1,14/1,17 m (dł./szer./wys.). Po złożeniu oparcia i podniesieniu siedziska kanapy można przewieźć przedmioty o maks. długości tylko 1,5 m. W razie problemów ze zmieszczeniem bagaży przydatny okazuje się akcesoryjny boks dachowy 480 l (1241 zł) lub uchwyt na 2 rowery (213 zł).

Atrakcyjna cena

Obawialiśmy się, że Dokker, auto z dostawczym rodowodem, będzie oferował niski komfort jazdy. Zaskoczyło nas jednak, że nawet bez obciążenia dobrze radził sobie z nierównościami drogi. Konkurencyjny Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi/92 KM kosztuje 63 300 zł. W tańszym o 10 000 zł Dokkerze nie dostaniecie jednak (nawet w opcji) kilku elementów dostępnych u konkurencji, np. kurtyn powietrznych, automatycznej klimatyzacji, kamery cofania ani kolumny kierowniczej regulowanej w dwóch płaszczyznach. Bonusem jest za to 3-letnia gwarancja mechaniczna.

Silnik-typ/cylindry/zawory t.diesel R4/8
Pojemność 1461
Moc. maks. 90/3750 KM/obr./min
Moment 200/1750 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 800/3000 l
Zbiornik paliwa 50 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4363/1751/1814 mm
Przysp. 0-100 km/h 13,9 s
Napęd man. 5/przedni
Prędkość maks. 162 km/h
Średnie spalanie fabr. 4,5 l/100 km
Cena (Laureate) 53 700 zł

Plusy: przestronne i funkcjonalne wnętrze, pojemny kufer, niska cena zakupu, 3 lata gwarancji.

Minusy: duży hałas i kiepskie prowadzenie przy wysokich prędkościach, hacząca skrzynia, brak kurtyn.

Podsumowanie

Jeśli masz skromny budżet i potrzebujesz przestronnego auta dla rodziny, to Dacia Dokker jest ciekawą propozycją. Sprawdzi się

w mieście i na krótkich trasach, ale nie polecam jej na wakacyjną podróż po Europie.