Giną nie tylko wycieńczeni kierowcy i motocykliści, do których pomoc nie dotrze w porę, ale także kibice. Trasa rajdu wiedzie bezdrożami o ekstremalnych warunkach, więc o wypadek nie trudno. Wystarczy chwila nieuwagi, by znaleźć się w opresji.

Często miejsca, które stanowią niebezpieczeństwo nie są oznaczane przez organizatorów, o czym przekonał się w 2009 roku Hiszpan Carlos Sainz, który tylko cudem uniknął śmierci. W tej samej edycji Dakaru czeska Tatra Tomasa Tomecka została zupełnie zdemolowana, ale ambitny zespół potrafił doprowadzić ją do stanu nadającego się do jazdy na własnych kołach.

Oto ta najtragiczniejsza lista historii Rajdu Dakar:

1979 - francuski motocyklista Patrick Dodin zginął w okolicach Agadeszu.

1982 - Mark Thatcher, syn brytyjskiej premier Margaret Thatcher, zaginął na pustyni razem ze swoim pilotem i mechanikiem. Cała trójka została odnaleziona po sześciu dniach cała i zdrowa.

1982 - Holender Bert Oosterhuis, jadący Yamahą, zmarł w wyniku obrażeń doznanych podczas upadku.

1983 - motocyklista Francuz Jean-Noel Pineau, zabił się na bardzo szybkim, utwardzonym odcinku trasy w pobliżu Wagadugu.

1986 - na terenie Francji, w pobliżu Sete zginął, potrącony przez samochód na trasie dojazdowej, japoński motocyklista Yasuo Kaneko

1986 - organizator rajdu Thierry Sabine ginie w wypadku helikoptera.

1988 - Holender Kees Van Loevezijn, nawigator załogi ciężarówki DAF zginął na miejscu, gdy wypadł z kabiny.

1988 - Francuz Patrick Canado, pilot załogi samochodu terenowego, poniósł śmierć w kolizji z innym autem biorącym udział w rajdzie.

1991 - Francuz Charles Cabannes, kierowca ciężarówki serwisowej, został śmiertelnie postrzelony na terenie Mali.

1992 - koło Sabhy w Libii Francuzi Jean-Marie Sounillac i Laurent Le Bourgeois zginęli w kraksie samochodu serwisowego.

1992 - znany francuski motocyklista Gilles Lalay odniósł śmiertelne obrażenia w kolizji z autem ekipy medycznej rajdu, na trasie dojazdowej.

1994 - motocyklista belgijski Michel Sansen zginął w wypadku na trasie dojazdowej.

1996 - na trasie z Foum El Hassan do Smara Francuz Laurent Gueguen zginął w wyniku eksplozji swej ciężarówki.

1997 - motocyklista-amator Francuz Jean-Pierre Leduc zabił się na trasie na terenie Mali.

2002 - Francuz Daniel Vergnes, główny mechanik zespołu Toyoty, poniósł śmierć w wypadku drogowym na trasie dojazdowej w Mauretanii.

2003 - pilot załogi Toyoty, 48-letni Francuz Bruno Cauvy zginął w kraksie na trasie dziesiątego etapu rajdu.

2005 - hiszpański motocyklista Jose Manuel Perez zmarł po czterech dniach od upadku na trasie siódmego etapu

2005 - dwukrotny zwycięzca rajdu, Włoski motocyklista Fabrizio Meoni zmarł w wieku 47 lat w wyniku zatrzymania akcji serca, podczas 11 etapu. Meoni to czterdziesta piąta ofiara śmiertelna w historii rajdu.

2006 - na trasie zginął motocyklista Andy Caldecott z Australii. Zajmował wysokie miejsce w klasyfikacji generalnej. Zginął w wyniku upadku na 250. kilometrze dziewiątego etapu, prowadzącego z Nawakszut do Kiffy w Mauretanii.

2007 - w wypadku na trasie 4 etapu zginął 29-letni motocyklista z RPA Emer Symons, zawodnik debiutował w tej imprezie.

2007 - podczas 14. etapu zmarł tuż przed metą na atak serca francuski motocyklista Eric Aubijoux. Była to 48 ofiara śmiertelna zmagań tego rajdu.

2009 - francuski motocyklista Pascal Terry zaginął podczas 2 etapu i nie można było z nim uzyskać kontaktu. Ciało sportowca odnaleziono na trasie jednego z etapów z Santa Rosa do Puerto Madryn w Argentynie w odległości 15 metrów od swojego motocykla. Przyczyną śmierci motocyklisty był obrzęk płuc, który doprowadził do zatrzymania pracy serca.

2009 - ciężarówka wioząca ogumienie dla uczestników rajdu zderzyła się czołowo z innym pojazdem, którego dwóch pasażerów zginęło na miejscu. Do wypadku doszło pod miejscowością Peyerreyes, około 400 km na północ od stolicy Chile - Santiago, na trasie dziewiątego etapu.

2010 - zmarła 28-letnia kobieta, która doznała obrażeń po tym, gdy samochód niemieckiego kierowcy Mirco Schultisa wpadł w pobliżu Cordoby w tłum kibiców na trasie pierwszego etapu 32. Rajdu Dakar

2012 - argentyński motocyklista Jorge Martinez Boero w wyniku utracenia kontroli nad pojazdem przewrócił się. Pomimo błyskawicznej reanimacji nie udało się go uratować. Później odkryto, że kierowca tuż po katastrofie miał atak serca. Następnego dnia inny motocyklista – Bruno da Costa wjechał w byka. Zwierzę zginęło na miejscu, motocyklista trafił do szpitala

2013 - w wypadku na drodze dojazdowej z odcinka specjalnego do obozu Arica brały udział taksówka i samochód wsparcia technicznego rajdu. Nie żyje kierowca i pasażer taksówki, a trzy osoby jadące samochodem rajdu trafiły do szpitala.

2013 - francuski motocyklista Thomas Bourgin zginął na siódmym etapie Rajdu Dakar. Na dojazdówce, 25-latek zderzył się z radiowozem chilijskiej policji

2014 - belgijskiego motocyklistę Erica Palante znaleziono martwego na wczorajszym etapie Rajdu Dakar. Policja bada przyczynę śmierci 50-latka z Liege. Palante jadący prywatną Hondą, zaliczał swój jedenasty Dakar. Cztery razy udało mu się osiągnąć metę.

2014 - policja zidentyfikowała zwłoki dwóch Argentyńczyków obserwujących rajd. Ich samochód rozbił się w trudno dostępnym terenie. 19-letni Agustin Ignacio Mina pisał relacje do jednego z magazynów motoryzacyjnych. 50-letni Daniel Eduardo Ambrosio był rajdowym kibicem.

Fot. Willy Weyens

Rajd Dakar 2014 - 6. etap, wyniki