Inne ograniczenia dotyczą stosowania felg o większej średnicy. Zamiast obręczy 15-calowych prawie zawsze można założyć 16-calowe lub nawet większe, jednak należy zachować umiar ze względu na komfort jazdy. Większa obręcz wymusza zastosowanie opon o niższym profilu, aby zewnętrzna średnica koła została zachowana. A im niższa opona, tym gorszy komfort jazdy i większe prawdopodobieństwo wystąpienia usterek z powodu jazdy po nierównościach. Im niższy profil i większa szerokość opony, tym bardziej obciążone są łożyska kół oraz inne elementy układu jezdnego.

W mniejszym stopniu możliwe są eksperymenty związane z odsadzeniem felgi, czyli parametrem ET. Zwykle producent auta nie określa go sztywno, raczej podaje pewien zakres (np. 33-38). Podanego zakresu nie wolno jednak przekraczać, bo samochód zacznie zachowywać się nieprzewidywalnie (więcej o odsadzeniu felg obok).

Nie ma natomiast możliwości założenia do auta obręczy z innym rozstawem otworów na śruby niż przewidziany przez fabrykę. Jeżeli właściwy rozstaw otworów to 4x100 (gdzie 4 oznacza liczbę otworów, a 100 rozstaw w milimetrach), to nie ma szans, aby pasowały felgi choćby o minimalnie innym rozstawie otworów, np. 4x98. Być może dadzą się założyć, ale jest ryzyko, że szybko odpadną. Uwaga: na niektórych felgach producenci „zapominają” zaznaczyć rozstwu otworów – jeśli mierzymy go sami, bądźmy dokładni!Nie kup krzywych!Jeżeli kupujemy używane obręcze, obejrzyjmy je dokładnie pod kątem odkształceń. Krzywa felga oznacza albo nieprzyjemne wibracje podczas jazdy, albo utrudnione wyważanie. Nie wszystkie wady da się zauważyć gołym okiem, ale większość z nich na pewno. Problem pojawia się wtedy, gdy kupujemy felgi po renowacji – profesjonalne lakierowanie całkowicie przykrywa wady dyskwalifikujące obręcze: pęknięcia czy ślady spawania. Obręcze po lakierowaniu kupujmy tylko z pewnego źródła.Nie odradzamy jednak kupowania używanych felg. Niektóre fabryczne modele dobrze wyglądają przez kilka, a nawet kilkanaście lat – nie krzywią się i nie rdzewieją, bo zrobione są ze stopów najwyższej jakości. Tymczasem najtańsze nowe koła potrafią rdzewieć już po jednym sezonie jesienno-zimowym!

Średnica i szerokość

Podstawowy parametr felgi, czyli rozmiar, to średnica osadzenia opony i szerokość wyrażone w calach, np. 6Jx14. Oznacza to, że szerokość felgi wynosi 6 cali i można założyć na nią oponę 14--calową. O ile średnica obręczy to dość oczywista cecha (mamy opony 14-calowe, kupujemy felgi 14-calowe), to już szerokość obręczy nie definiuje ściśle szerokości opon. Są to jednak przypadki indywidualne – szerokość felgi musi być zgodna z wymaganiami auta (musi się swobodnie mieścić w nadkolu), powinna być też wystarczająca, aby dało się założyć opony o odpowiedniej szerokości. Jaka jest tolerancja szerokości felgi w stosunku do szerokości opony? Z reguły na felgę o określonym rozmiarze można założyć opony w trzech, czterech różnych rozmiarach (np. na 7-calowe felgi będą pasować opony o szerokości 195, 205 i 215 i 225 mm), przy czym znaczenie ma także profil opony: im jest niższy, tym szersza może być obręcz, na jaką ją założymy. Jest to dość zawiła materia (każdy przypadek najlepiej rozpatrywać indywidualnie), na szczęście sklepy z felgami i oponami dysponują specjalnymi tabelami pozwalającymi dopasować felgi do opon i odwrotnie. Nic prostszego, jak zapytać!

Rozstaw śrub

Rozstaw śrub to nie odległość pomiędzy sąsiadującymi otworami (jak na fot. po lewej), a średnica okręgu tworzonego przez otwory śrub (jak na fot. po prawej). Samodzielny pomiar rozstawu śrub będzie w praktyce możliwy tylko wtedy, gdy liczba otworów jest parzysta. Jeżeli występują one nieparzyście (np. 5), precyzyjny pomiar będzie trudny. Na szczęście, na wielu obręczach (nie na wszystkich) producent podaje ten parametr.

Odsadzenie felgi

1. Odsadzenie felgi opisywane symbolem ET i wartością w milimetrach (np. ET 36) to odległość płaszczyzny mocowania felgi od jej osi symetrii (patrz rysunek). ET może być dodatnie albo ujemne (częsty przypadek).

2. Jeśli ET jest dodatnie (jak na rysunku), płaszczyzna mocowania felgi oddalona jest od osi symetrii w kierunku na zewnątrz felgi. Wówczas koło „chowa się do środka” – auto ma mniejszy rozstaw kół.

3. Jeśli ET jest ujemne (spotykane szczególnie często w samochodach stuningowanych), koła są wysunięte bardziej na zewnątrz (przy dużym ujemnym odsadzeniu felgi mogą wystawać poza obrys błotników, co jest niedopuszczalne). Wówczas płaszczyzna montażowa obręczy jest przesunięta względem osi symetrii do wewnątrz.

4. ET różne od zaleceń producenta auta zmienia zachowanie samochodu na zakrętach.

Pierścień centrujący

Średnica otworu centrującego to też istotny parametr. Jest ona ważna, gdyż przy dużej prędkości koło nie trzyma się na samych śrubach. Producenci felg do montażu pozafabrycznego robią duże otwory, które pozwalają – przy zastosowaniu pierścienia dystansowego – na założenie felgi do różnych aut.

Dobierz śruby

Gniazdo na śrubę może być stożkiem albo fragmentem kuli – bardzo ważne, aby dobrać śrubę o odpowiednim kształcie łba. Inaczej odkręci się lub spowoduje pęknięcie koła! Jeżeli zmieniamy obręcze ze stalowych na aluminiowe, może być konieczna wymiana wszystkich śrub. Nie chodzi przy tym o materiał, z jakiego są wykonane, lecz o wspomniany już kształt łba i długość. Śruba felgi stalowej z reguły jest krótsza niż w przypadku felgi aluminiowej. W „alusach” łeb śruby jest bardziej oddalony od piasty koła – materiał, z jakiego wykonana jest alufelga, ma większą grubość niż blacha, z której są zrobione obręcze stalowe. Co nam grozi, jeśli śruby kół będą za długie albo za krótkie? Jeśli będą za długie, przy próbie ruszenia możemy zniszczyć felgę lub np. mechanizm hamulców bębnowych. Jeszcze gorzej, jeśli założymy zbyt krótkie śruby: problemu nie zauważymy od razu. Jeżeli jednak koło będzie trzymać się na 2-3 zwojach gwintu śrub, przy większej prędkości na zakręcie, gdy obciążenia układu jezdnego są największe, koło po prostu odpadnie! Uwaga: jedna śruba może kosztować kilka-kilkanaście zł.

Łatwo o pomyłkęKupno felg używanych jest łatwe tylko wtedy, gdy wybieramy obręcze oryginalne, przeznaczone do naszego modelu auta. W każdym innym przypadku jest ono obarczone ryzykiem. Aby go uniknąć, najpierw upewnijmy się dokładnie, jakie felgi pasują do naszego auta, a potem dokładnie czytajmy opis obręczy.