• Klocki niskopylące (ceramiczne) nie są przeznaczone do zastosowań sportowych
  • Najbardziej zauważalną korzyścią z ich stosowania jest to, że w aucie mniej brudzą się felgi
  • Klocki niskopylące są przystosowane do współpracy ze standardowymi tarczami hamulcowymi

Większość aut jeżdżących teraz po drogach jest wyposażona w felgi ze stopów lekkich. Plastikowe kołpaki to przeżytek! Takie felgi dodają autu uroku – pod warunkiem, że nie są pokryte warstwą czarnego, wżartego w powłokę brudu pochodzącego ze zużywających się tarcz i klocków hamulcowych. Felgi można regularne myć, używając do tego ostrej chemii i myjki ciśnieniowej – ale to męczące, uciążliwe dla środowiska naturalnego i na dłuższą metę szkodliwe nie tylko dla felg, ale też np. dla elementów układu hamulcowego mających kontakt ze żrącymi zmywaczami. Jest też inny sposób: można zastosować niskopylące klocki hamulcowe, najczęściej wykonane w technologii ceramicznej. Czy są one równie bezpieczne, co inne typy klocków?

Foto: Auto Świat
Usunięcie wtopionego w powierzchnię obręczy pyłu ze standardowych hamulców jest bardzo trudne. Pył z klocków ceramicznych spłukuje się łatwo

Na rynku dostępne są klocki hamulcowe z materiałami ciernymi o różnych składach. Począwszy od klocków z dużą zawartością metali w materiale ciernym (najczęściej skuteczne, ale często głośne i o zmiennych właściwościach w zależności od stopnia rozgrzania, generujące sporo pyłów i powodujące przyspieszone zużycie tarcz hamulcowych), przez tzw. klocki organiczne, których materiał cierny zawierać może m.in. szkło, gumę, grafit, włókna aramidowe i inne składniki zatopione w żywicy (klocki ciche i delikatne dla tarcz hamulcowych, ale wytwarzające przy hamowaniu mnóstwo pyłów), aż po klocki niskopylące z wyższą domieszką materiałów ceramicznych w materiale ciernym. Te ostatnie z reguły kosztują nieco więcej od klocków metalicznych i znacznie więcej od standardowych klocków organicznych, ale mają wiele zalet uzasadniających tą wyższą cenę.

Kompozyt z domieszką ceramiki

Materiał cierny klocków niskopylących wykonany jest z kompozytu zawierającego zamiast włókien stalowych domieszkę ceramiki – dokładne receptury są chronionymi tajemnicami producentów. Do największych plusów tego typu klocków należy znacznie obniżona emisja pyłów, bardzo cicha praca i przy odpowiednich warunkach pracy – wydłużona trwałość zarówno samych klocków hamulcowych jak i współpracujących z nimi tarcz. Oczywiście, niskopylące klocki hamulcowe to zupełnie co innego niż hamulce ze spieków ceramicznych w sportowych autach – te ostatnie stosuje się głównie ze względu na dużo wyższą odporność ceramiki na wysokie temperatury i ścieranie oraz niższą masę niż w przypadku części wykonanych z metalu, a z materiałów ceramicznych wykonana jest w nich nie tylko warstwa cierna klocków, ale również i tarcze hamulcowe.

Foto: ZF Aftermarket
Wymiana klocków hamulcowych

Czyściej, ciszej i na dłużej

W przypadku klocków ceramicznych przeznaczonych do „zwykłych” aut mamy do czynienia z zupełnie innym rozwiązaniem – nie są to podzespoły tuningowe, ich zadaniem nie jest wcale zwiększenie skuteczności hamulców, ale poprawa parametrów użytkowych hamulców. Tego typu klocki nie są przeznaczone do zastosowań sportowych – w skrajnych warunkach mogą zużywać się np. szybciej od sportowych klocków z materiałem ciernym o wysokiej zawartości metali. W wielu przypadkach okazuje się też, że niskopylące klocki hamulcowe mają niższy współczynnik tarcia, czyli niższą skuteczność hamowania. Wielu ekspertów ostrzega, że klocki niskopylące mogą mieć nawet o 20 proc niższą skuteczność od klocków metalicznych – tyle, że wcale nie musi to być regułą. Dobrym przykładem kompromisu są klocki TRW DTEC (TRW to marka należąca do firmy ZF Aftermarket) w przypadku których producent gwarantuje, że zapewniają one 100 proc. skuteczności hamowania przy jednoczesnym obniżeniu pylenia aż o 45 procent. Pył generowany przez takie klocki jest też znacznie prostszy do usunięcia z felg niż ma to miejsce w przypadku klocków wykorzystujących inne materiały cierne. Klocki tego typu są dostępne do ponad 90 proc. modeli oferowanych na europejskim rynku, a ich montaż nie wymaga żadnych modyfikacji układu hamulcowego.

Foto: ZF Aftermarket
Klocki TRW DTEC

Pył szkodzi nie tylko felgom

Pył z hamulców to nie tylko problem z czyszczeniem felg aluminiowych. Warto wiedzieć, że szacunkowo 7-10 proc. drobnych cząstek stałych unoszących się w powietrzu w miastach o dużym natężeniu ruchu, to właśnie pyły z materiałów ciernych używanych w hamulcach samochodowych – redukcja takiej emisji jest więc podobnie ważna jak ograniczenie emisji spalin!