Kurs nauki jazdy  w dobrej szkole powinien przygotować do samodzielnej jazdy samochodem. Zdarza się sytuacje, kiedy pomimo tego, że kandydat na kierowce wydaje się być dobrze przygotowany do samodzielnej jazdy, banalne błędy podczas egzaminu na prawo jazdy opóźniają wydanie upragnionego plastikowego dokumentu.  Tak jak istnieje wiele opowieści o złośliwych egzaminatorach, tak i to środowisko posiada cały katalog branżowych żartów o różnych sytuacjach podczas egzaminów, czasami zabawnych, a czasami wręcz dramatycznych, które są udziałem egzaminowanych.  Do wielu z tych sytuacji w ogóle by nie doszło gdyby nie stres jaki towarzyszy egzaminowi na prawo jazdy.

Przed egzaminem trzeba zapoznać się z jego formą i przebiegiem, tak aby nic cię nie zaskoczyło. Pojawienie się nowych elementów, może czasem wywołać niepotrzebny stres. Jak wygląda egzamin na prawo jazdy, jak się do niego przygotować i na co zwracać uwagę ? Polecamy cykl filmów instruktażowych Akademii Auto Świat na YouTube

Mały stres nie powinien działać destrukcyjnie. Lekkie napięcie powoduje, że jesteśmy bardziej skoncentrowani i zmotywowani.

Poniżej kilka rad jak ograniczyć paraliżujący stres w trakcie egzaminu .

1. Zacznij od dobrej szkoły

2. Sprawdź  jak reagujesz na obecność nieznanej osoby w samochodzie.

3. Jeżeli czujesz się pewniej ze swoim instruktorem poproś go o obecność podczas egzaminu.

Prawo pozwala na obecność instruktora podczas egzaminu. Jeżeli szkoła nie oferuje takiej opcji w standardzie zapytaj o taką możliwość. Zarezerwowanie instruktora na egzamin jest tańsze niż poprawka w WORDzie.

4. Myśl pozytywnie, nie daj się wkręcić w “mrożące krew w żyłach” opowieści o egzaminie.

5. Wybierz odpowiednią dla Ciebie porę egzaminu.

Przystępując do egzaminu, jeżeli jest to możliwe, wybierz dogodna godzinę. Każdy z nas wie, w jakim czasie nasz organizm jest najbardziej wydolny. Wtedy lepiej się myśli i pracuje. Wybranie odpowiedniej pory egzaminu ułatwi jego zdanie. Jeżeli jednak jesteś „panikarzem” chociaż nie jesteś rannym ptaszkiem, wybierz godziny przedpołudniowe, oczekiwanie przez cały dzień na egzamin może spowodować, że stres będzie większy niż rano.

6. Oczekiwanie w WORDzie na egzamin.

7. Egzaminator nie jest Twoim wrogiem

Wychodząc na plac i widząc egzaminatora postaraj się widzieć w nim pasażera, który chce czuć się bezpiecznie i pewnie podczas krótkiej przejażdżki z Tobą jako kierowcą. Pokaż, że potrafisz jeździć, jesteś ostrożny oraz starasz się przewidywać sytuacje na drodze. Mów głośno o tym co chcesz wykonywać. Egzaminator słysząc, że komentujesz głośno zmieniające się sytuacje np. “skrzyżowanie, zachowuję szczególną ostrożność, rozglądam się, dojeżdzamy do przejścia dla pieszych ”  trudniej będzie mógł zarzucić Ci np.  brak ostrożności. Pod warunkiem oczywiście, że nie tylko będziesz o tym mówił ale przede wszystkim potwierdzał to swoim zachowaniem za kierownicą :-) Jeżeli nie rozumiesz poleceń egzaminatora poproś o ich powtórzenie lub wyjaśnienie.

A co jeśli się nie uda ?

Negatywny wynik egzaminu na prawo jazdy to nie koniec świata. Jeżeli uważasz, że “oblałeś” niesłusznie zawsze masz prawo do odwołania się. Pamiętaj, że egzamin przebiega pod nadzorem kamer, a rozmowy są nagrywane. Jeżeli zaś coś rzeczywiście poszło nie tak popracuj nad słabymi stronami. Kilka dodatkowych jazd z doświadczonym instruktorem w zupełności powinno wystarczyć.

PRZECZYTAJ wywiad Akademii Auto Świat z egzaminatorem warszawskiego WORDu.

Najczęstsze przyczyny niezdanego egzaminu na prawo jazdy.

Najczęstszym błędem do jakiego dochodzi podczas egzaminu praktycznego to nieprawidłowa jazda tyłem po łuku. Błąd ten dotyczy części na placu manewrowym. Jazda nie jest, jak w wymaganiach, płynna, brakuje elementu obserwacji, tyczki są potrącane.  Często dochodzi do zatrzymania pojazdu lub unieruchomienia silnika. Dwukrotnie popełniony tego typu błąd skutkuje wynikiem negatywnym egzaminu.

Najpopularniejszą przyczyną zakończenia egzaminu z wynikiem negatywnym na mieście jest nieustąpienie przejazdu innym pojazdom, zajechanie drogi innemu uczestnikowi ruchu drogowego (chociażby przy zmianie pasa ruchu lub toru jazdy) oraz nieprawidłowe zachowanie w sytuacji warunkowego skrętu w prawo (czyli niezatrzymanie pojazdu przed sygnalizatorem w takiej sytuacji, lub ruszanie w chwili gdy “zielona strzałka” już zgasła). Kolejnym popularnym błędem jest nieprawidłowo wykonany manewr skrętu w lewo na skrzyżowaniu oraz skręt w lewo lub zawracanie na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym