Ekologiczny Diesel? Dlaczego poszukiwanie eko rozwiązań w motoryzacji jest tak ważne?
Czy Diesel może być autem ekologicznym? Biorąc pod uwagę samochody starszego typu, można szybko udzielić odpowiedzi przeczącej. Jednak warto zwrócić uwagę na ostatnie osiągnięcia technologiczne w konstruowaniu tego typu silników oraz badania organizacji Green NCAP, która bada wpływ konkretnych modeli aut na środowisko i przyznaje zielone gwiazdki (im więcej, tym bardziej eko). Wyniki poruszyły cały motoryzacyjny świat, bo przekonują o tym, że w pewnych warunkach samochody z napędem dieslowskim będą bardziej ekologiczne od tych elektrycznych. Jak to możliwe? Okazuje się, że po przetestowaniu całego cyklu życia (w założeniu trwa ono 16 lat i 240 000 km przebiegu) 61 samochodów różnego typu, lekkie modele Diesla wypadają lepiej od ciężkich elektryków. Wpływ na ślad węglowy ma też klimat i sposób jazdy.
Warto więc przyjrzeć się marce, która od początku swojego istnienia stawia na maksymalne zoptymalizowanie wagi swoich samochodów, stawiając na konstrukcje lekkie i dynamiczne. Przy produkcji nowej, rewolucyjnej pod względem ekologicznym Mazdy CX-60 celem głównym było obniżenie emisji spalin do takiego poziomu, aby samochód spełniał najbardziej restrykcyjne normy. Jednocześnie Mazda pokazuje, że temat zrównoważonego rozwoju jest dla niej ważny. Zapowiedziała też redukcję swojej floty i przemianę w producenta całkowicie neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla. Cel ten ma osiągnąć do 2050 roku.
Dlaczego poszukiwanie rozwiązań ekologicznych w przemyśle jest tak istotne? Prawie 250 naukowców z całego świata, tworzących raport o stanie środowiska IPCC alarmuje, że jeśli globalnie nie powstrzymamy zmian, skutki ocieplenia klimatu będą katastrofalne. Już teraz są one dostrzegalne np. w ciągle rosnących temperaturach, zanikaniu lodowców, pożarach, powodziach i suszach, które niszczą świat, jaki znamy. Dlatego warto wybierać marki, które działają na rzecz ograniczenia swojego śladu węglowego i negatywnego wpływu na środowisko.
SUV z silnikiem Diesla Mazda CX-60 – jak technologia wspiera działania na rzecz planety?
Do ochrony przed zgubnymi skutkami degradacji środowiska możemy też wykorzystać jedną z najmocniejszych broni, czyli nowoczesne technologie. Jak zrobiła to Mazda przy konstruowaniu swojego nowego SUV-a CX-60?
Nowoczesny, zrównoważony silnik e-Skyactiv D w dwóch wersjach mocy
Układ napędowy flagowej Mazdy CX-60 został zbudowany zupełnie od podstaw. Wykorzystano zrównoważoną koncepcję rightsizingu, która zakłada perfekcyjne dopasowanie pojemności silnika do wielkości i przeznaczenia auta. Dzięki temu wszystko, co zbędne zostało usunięte, a samochód może pozostawać lekki i bardziej ekologiczny. Uzyskano silnik e-Skyactiw D najnowszej generacji. Ma on konstrukcję rzędową, 6 cylindrów, pojemność 3,3 l (dokładnie 3283 cm3) i bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail. Dzięki zastosowanym nowoczesnym technologiom spalania i odzyskiwania mocy uznaje się go za jeden z najczystszych Diesli na świecie. Mazda zaplanowała go tak, aby mógł sprostać wymaganiom zapowiadanych regulacji dotyczących emisji spalin.
W ramach rightsizingu uzyskano optymalne dopasowanie mocy i zużycia paliwa dla dwóch wersji. Do wyboru mamy 200 KM/147kW i 254KM/187kW.
- Mazda CX-60 200 KM/147kW
Zastosowano tutaj napęd na tylne koła. Zgodnie z testami WLPT ta wersja Mazdy uzyskała wynik dla średniego zużycia paliwa na poziomie 4,9 l/100 km przy emisji 127 g/km.
- Mazda CX-60 254KM/187kW
Jednostka e-Skyactiv D z napędem na wszystkie koła zapewnia tutaj imponujące osiągi, np. przyspieszenie na poziomie 0-100 km/h w zaledwie 7,4 sekundy, do 550 Nm momentu obrotowego i maksymalną prędkość równą 219 km/h. Według WLTP zużywa średnio 5,3 litra paliwa na 100 km przy emisji dwutlenku węgla na poziomie tylko 137 g/km. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu nowy SUV może z łatwością holować przyczepy o masie 2500 kg. Wszystko to w ramach niewielkiej, zoptymalizowanej masy silnika (porównywalna do 4-cylindrowego silnika wysokoprężnego Skyactiv D o pojemności 2,2 l).
Nowoczesny silnik e-Skyactiv D to doskonały przykład wszechstronnego podejścia Mazdy do uzyskania mobilności zrównoważonej (Multi-Solution Approach). Uzyskano samochód, który nie tylko charakteryzuje się imponującymi osiągami, płynną i cichą pracą bez wibracji, mocą zdolną pokonywać długie dystanse, ale też niską emisyjnością i oszczędnością na spalaniu.
Redukcja spalania i emisji spalin – układ Mazda M Hybrid Boost i technologia spalania DCPCI
Oprócz ultranowoczesnego silnika Mazda CX-60 została wyposażona również w dwa systemy, które pozwalają na jeszcze większą ekonomię jazdy (pod względem wykorzystania paliwa i ekologii). Jednym z nich jest 48-woltowy system miękkiej hybrydy Mazda M Hybrid Boost, który magazynuje energię odzyskaną podczas hamowania, by potem wykorzystać ją do obsługi systemów pokładowych i klimatyzacji, odciążając alternator. Za wszystko odpowiada mały, zintegrowany generator prądu ISG. Dodatkowym plusem systemu Mazda M Hybrid Boost jest wpływ na cichszy, mniej odczuwalny start samochodu.
Nowy Diesel od Mazdy został również wyposażony w rewolucyjną, zaawansowaną technologię spalania DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition), która poprawia wydajność silnika. Dzięki niej może on uzyskać sprawność termiczną przekraczającą 40%, przez co spada emisja spalin i zmniejsza się zużycie paliwa. Samochód staje się także bardziej wydajny.
Mazda CX-60 z rewolucyjnym silnikiem Diesla e-Skyactiv D będzie dostępna na rynku Europejskim w styczniu 2023 roku. W Polsce już od lipca 2022 roku można zbierać zamówienia na obie wersje mocy. SUV z silnikiem 200 KM i napędem na tylne koła kosztuje od 204 900 zł za podstawową, ale bogato wyposażoną wersję Prime-line (dostępne są jeszcze wersje Exclusive-line, Homura i Takumi). Moc 254 KM z napędem na cztery koła jest dostępny od wersji Exclusive-line za 241 900 zł. Warto wiedzieć, że model Mazda CX-60 występuje również w wersji z napędem hybrydowym typu plug-in (hybryda PHEV). Więcej na temat tego modelu znajdziecie na stronie producenta.