Mercedes EQS SUV to luksusowy elektryk w terenowym wydaniu [Test]

Auto Świat
Mercedes EQS SUV Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Mercedes EQS SUV
Mercedes EQS SUV pod technicznym względem to pochodna limuzyny EQS. Luksusowy model o terenowym charakterze zadebiutował na naszym rynku rok po sedanie, a teraz mieliśmy okazję go przetestować. W naszym pierwszym sprawdzianie samochód wystąpił w topowej wersji 580 o mocy 544 KM.
  • Mercedes EQS SUV w wersji 580 ma napęd o mocy 544 KM, a to pozwala na rozpędzenie się do 100 km/h już po 4,6 s
  • Na pokładzie auta znalazły się akumulatory o pojemności netto 108,4 kWh i według producenta, po naładowaniu ich do pełna można pokonać maksymalnie 609 km
  • Topowa wersja EQS 580 SUV z wyposażeniem standardowym kosztuje 736 300 zł

Mercedes EQS – dla kogo?

Mercedes EQS SUV na pewno jest dla wyjątkowo majętnych kierowców, którzy oprócz luksusu cenią świetne osiągi uzyskiwane dzięki elektrycznemu zasilaniu. To także samochód dla osób, które oczekują od auta wyjątkowej praktyczności oraz wysokiego komfortu jazdy. Jeżeli do tego liczycie na terenowe walory, to macie gotowy przepis na drogi pojazd, który zachwyca pod niemal każdym względem.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Mercedes EQS – opis modelu

W 2021 r. zadebiutowała elektryczna i luksusowa limuzyna Mercedes EQS. Są jednak kierowcy, dla których mocny elektryczny silnik, wysoki komfort jazdy czy eleganckie wykończenie to za mało. Oni potrzebują jeszcze terenowego wizerunku. Zatem Mercedes odpowiedział na te potrzeby i od 2022 r. oferuje techniczne rodzeństwo EQS-a w postaci modelu EQS SUV.

Nadwozie samochodu robi wrażenie efektowną stylistyką oraz wymiarami (dł./szer./wys. – 5125/1959/1718 mm). Tak potężny model szczelnie wypełnia niemal każde miejsce parkingowe. Masywności dodają karoserii obłe linie. Przodem samochodu rządzi ogromna atrapa chłodnicy, której przyboczną straż stanowią duże wloty powietrza oraz wąskie reflektory.

Z tyłu zastosowano modny pas świateł poprowadzony przez całą szerokość nadwozia. Patrząc na auto z boku, szybko dostrzegamy klamki (duże, jak wszystko w tym aucie) tworzące jednolitą powierzchnię z blachami drzwi. Dopiero, gdy zbliżymy się do pojazdu, klamki wysuwają się, umożliwiając otwarcie drzwi.

Elegancka forma nadwozia ozdobionego obficie chromowanymi dodatkami nie przeszkodziła w zaprojektowaniu pojazdu, który będzie w stanie poradzić sobie podczas jazdy w terenie (inna sprawa czy ktoś będzie chciał takim luksusowym modelem taplać się w błocie). Jazdę po bezdrożach ułatwia seryjny w testowanej wersji EQS 580 napęd 4x4 oraz powiększony prześwit, który w razie potrzeby można jeszcze zwiększyć.

Mercedes EQS – wrażenia z jazdy

Mercedes EQS SUV jest samochodem, o którym można wyrażać się niemal w samych superlatywach. Zajmujemy miejsce we wnętrzu, zapinamy pasy, uruchamiamy silnik i, jak to w elektryku we wnętrzu panuje cisza.

Ruszamy delikatnie, auto sunie całkowicie bezgłośnie (najwięcej hałasu wytwarzają silniczki od masażu, w który wyposażono przednie fotele) i choć mamy świadomość, że prawą nogą popędzamy stado aż 544 KM, to wcale nie chce się wykorzystywać ich potencjału.

Mercedes EQS SUV Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Mercedes EQS SUV

Gdyby jednak komuś przyszło do głowy sprawdzenie, co potrafią rumaki Mercedesa EQS-a SUV-a, to proponujemy wykorzystać sportowy tryb jazdy. To, co dzieje się wówczas po mocnym dodaniu gazu, przechodzi wszelkie pojęcie. To nawet trudno nazwać przyspieszeniem.

Auto w mgnieniu oka wyrywa do przodu, "setkę" uzyskuje się po 4,6 s (w SUV-ie ważącym aż 2810 kg), a zwiększanie prędkości jest tak piorunujące, że ma się wrażenie, iż przód pojazdu odjeżdża od reszty auta. Aż trudno utrzymać prawą nogę na pedale gazu.

Mercedes EQS SUV Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Mercedes EQS SUV

Po krótkim sprincie powracamy do komfortowego trybu jazdy, uff. Pamiętajcie jednak, że w tym trybie Mercedes EQS SUV nie przeobraża się w potulnego baranka i nadal potrafi cieszyć świetnym przyspieszeniem. Oprócz ustawień komfortowych i sportowych są jeszcze tryby: indywidualny, eco oraz offroadowy poprawiający dzielność auta w terenie (po wybraniu go pojazd wyposażony w pneumatyczne zawieszenie automatycznie podnosi się, powiększając prześwit).

Zastosowanie pneumatyki generuje jeszcze jedną zaletę – wysoki komfort resorowania. Niezależnie czy pokonujemy duże, czy małe wyboje i czy są one wzdłużne, czy poprzeczne auto przejeżdża przez nie bez najmniejszego uszczerbku na wygodzie pasażerów. Dotyczy to przede wszystkim podróżowania z wykorzystaniem komfortowych ustawień.

Mercedes EQS – wnętrze

Mercedes EQS SUV urzeka pod względem architektury wnętrza, w którym unosi się zapach delikatnej, naturalnej skóry. Podróż odbywa się w iście królewskich warunkach. Miękko wyściełane, obszerne fotele (podgrzewane, wentylowane i z funkcją masażu) okazują się niezwykle wygodne, a ilość miejsca w obu rzędach siedzeń okazuje się więcej niż wystarczająca.

Każda osoba podróżująca w tym modelu ma możliwość sterowania urządzeniami pokładowymi ze swojego miejsca. Jest to możliwe, ponieważ do każdego z nich przypisany jest oddzielny, dotykowy wyświetlacz. Czasami może to być irytujące dla kierowcy, bo efekt jest taki, że niektórymi funkcjami rządzi ten, kto siedzi z tyłu. Przykład?

Mercedes EQS SUV Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Mercedes EQS SUV

Ustawiasz sobie ulubiony, niebieski kolor oświetlenia ambientowego, a tu nagle zmienia się on na czerwony, różowy czy zielony. I nic na to nie poradzisz, bo nawet, jak powrócisz do preferowanej barwy, to i tak siedzący za tobą dzieciak zaraz zmieni ją na inną. W tej konfrontacji zawsze będziesz przegrany, bo przecież prowadząc auto, nie zawsze masz możliwość szybkiej zmiany ustawień, a nudzące się dziecko tylko czeka, żeby sprawić ci kolejnego psikusa.

Na szczęście obsługa wszelkich funkcji za pomocą 17,7-calowego ekranu (element zestawu MBUX Hyperscreen) okazuje się bardzo łatwa, a w dodatku możesz wspomagać się głosową obsługą. Trzeba przyznać, że po wypowiedzeniu Hej Mercedes system działa sprawnie i pozwala na ustawienie celu w nawigacji, wybranie numeru w telefonie czy na zmianę temperatury bez konieczności odrywania rąk od kierownicy czy wzroku od drogi.

Mercedes EQS SUV Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Mercedes EQS SUV

Obserwacja sytuacji dookoła pojazdu też nie sprawia problemu. To prawda, że z racji potężnych gabarytów widoczność nie jest najlepsza, ale elektroniczni pomocnicy skutecznie ją poprawiają. Podczas cofania pomocą służy system kamer (360 stopni), a w trakcie jazdy nie trzeba co chwila zerkać na czytelne, cyfrowe wskaźniki (ekran o przekątnej 12,3 cala), ponieważ na pokładzie jest wyrazisty wyświetlacz head-up (wersja z rozszerzoną rzeczywistością kosztuje 5240 zł.

Z kolei podczas jazdy w śnieżycy i w ciemności pomocą służy obraz z przedniej kamery wyświetlany na centralnym ekranie. To tutaj można dodatkowo obserwować widok skrzyżowania, przez które przejeżdżamy czy wskazania nawigacji satelitarnej.

Mercedes EQS – pojemność i ustawność bagażnika

Mercedes EQS SUV to nie tylko luksus i świetne osiągi, lecz także praktyczność, za którą auto polubi rodzina. Podczas urlopowych wyjazdów doceni ona ustawny bagażnik o pojemności aż 645 l.

Pomimo szlachetnego wykończenia chcecie przewieźć coś większego? Wystarczy zatem złożyć tylną kanapę, a do dyspozycji jest kufer o kubaturze aż 2100 l. Jak przystało na luksusowe auto, siedzeń nie składa się ręcznie, lecz za pomocą elektryki.

Przedstawienie zaczyna się od użycia przycisku na ścianie bagażnika. Tylne siedzenie przesuwa się delikatnie do przodu, następnie składa się oparcie, a w tym samym momencie przednie fotele kierują się samoczynnie do przodu, aby dać miejsce oparciu kanapy. I już po chwili bagażnik jest powiększony.

Mercedes EQS – zużycie energii i koszty eksploatacji

Samochód dostępny jest jako 360-konny EQS 450 z napędem na tył lub 4x4, jako EQS 500 4Matic (449 KM) bądź jako EQS 580 wyłącznie z napędem na wszystkie koła. Niezależnie od wybranej wersji na pokładzie są akumulatory o pojemności netto 108,4 kWh.

Po naładowaniu ich na 100 proc., według producenta w testowanej odmianie EQS 580 można pokonać 511-609 km. A jak jest w rzeczywistości? Po uzupełnieniu energii do pełna komputer pokładowy pokazywał zasięg na poziomie 470-510 km. To wprawdzie mniej niż podają dane techniczne, ale nadal jest to dystans wystarczający do jazdy poza miastem.

Mercedes EQS SUV Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Mercedes EQS SUV

W trakcie naszego sprawdzianu średnie zapotrzebowanie na energię wynosiło około 24 kWh/100 km, a to oznacza, że pokonalibyśmy właśnie około 470 km. Warto jednak pamiętać, że jazdy odbywaliśmy przy temperaturze około 3 stopni Celsjusza, z włączonym ogrzewaniem oraz podgrzewaniem siedzeń i kierownicy.

Baterie Mercedesa EQS-a SUV-a można ładować z maksymalną mocą 200 kW, a wówczas w zakresie 10-80 proc. prąd uzupełniony zostanie po około 30 min. Jeżeli skorzystamy z 11-kilowatowej ładowarki, to 100 proc. prądu doczekamy się po niemal 12 godz.

Mercedes EQS – prowadzenie

Stwierdziliśmy wcześniej, że Mercedes EQS SUV to potężny model. I choć wymiary wyczuwa się, gdy trzeba trafić w lukę pomiędzy dwa, zaparkowane auta, to już manewrowanie nie sprawia większego problemu. Jak to możliwe? Otóż na pokładzie samochodu znalazła się skrętna tylną oś.

Podczas jazdy z prędkością poniżej 60 km/h tylne koła zwracają się w stronę przeciwną do przednich kół aż o 10 stopni. Skraca to wirtualnie rozstaw osi, a tym samym zmniejsza się średnica zawracania (11 m), a to z kolei ułatwia manewrowanie kolosem Mercedesa.

Po zwiększeniu prędkości tylne koła zaczynają zwracać się w tę samą stronę co przednie. Tym samym poprawia się stabilność auta podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Podczas testu przekonaliśmy się, że w takiej sytuacji samochód zachowuje się niezwykle stabilnie, a jeżeli dodatkowo wybierzemy sportowe nastawy, to usztywnia się układ jezdny i nadwozie nie przechyla się nadmiernie, nawet wtedy, gdy pokonujemy ostre zakręty.

Mercedes EQS – finansowanie i gwarancja

W przypadku samochodów tej klasy co Mercedes EQS SUV pytanie o cenę nie jest w dobrym tonie. Niemniej jednak z dziennikarskiego obowiązku informujemy, że koszt zakupu EQS-a startuje od 590 800 zł za bazową 360-konną odmianę z tylnym napędem.

Jeżeli jednak zdecydujecie się na topowy model EQS 580, to z konta zniknie co najmniej 736 300 zł. Oczywiście nie jest trudno zwiększyć tej kwoty, wybierając jeszcze jakies elementy z rozbudowanej listy płatnych opcji. Przykładowo za 28 205 zł można mieć pakiet skórzany nappa Exsclusive, 22-calowe alufelgi kosztują 6765 zł, za 3340 zł można wybrać podgrzewaną przednią szybę, a tuner TV to wydatek 6215 zł. I tak dalej, i tak dalej…

Czytaj więcej o MERCEDES-BENZ EQS

MERCEDES-BENZ EQS - galeria

Mercedes EQS – czy warto kupić?

Mercedes EQS SUV to samochód, w którym można zrelaksować się zarówno za kierownicą, jak i podczas podróżowania jako pasażer. To oczywiście zasługa bogatego wyposażenia, wysokiego komfortu resorowania czy ekstra dodatków, które umilają podróż. To w połączeniu ze świetnymi osiągami oraz ciszą panującą w trakcie jazdy przemawia za kupnem tego modelu. Właściwie jedynym powodem, dla którego trudno zdecydować się na ten pojazd, może być wysoka cena.

Marka MERCEDES-BENZ
Model EQS
Pojemność akumulatorów brutto/netto (kWh) 120/108,4
Moc maksymalna (kW/KM) 400/544
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 858
Skrzynia biegów automatyczna, 1
Napęd 4x4
Przyspieszenie 0-100km/h (s) 4.6
Prędkość maksymalna (km/h) 210
Średnie zużycie energii elektrycznej
(WLTP kWh/100km)
20.2
Moc ładowania AC (kW) 22
Czas ładowania AC (min) 300
Moc ładowania DC (kW) 200
Czas ładowania DC (min) 30
Zasięg samochodu (km) 609
Długość / szerokość / wysokość (cm) 5125/1959/1718
Pojemność bagażnika min-max (l) 645-2100
Cena od (zł) 736 300
Rata leasingu od (zł/miesiąc) 0
Koszt wynajmu od (zł/doba) 0
Google News
Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński Dziennikarz AutoŚwiat.pl

Katalog Samochodów Auto Świat