Living to klasyczny 5-miejscowy mikrovan z przesuwaną tylną kanapą i opcjonalnym trzecim rzędem foteli. Na wstępie trzeba wyjaśnić – bo nazwa modelu może wprowadzać w błąd – że 500 L (L jak long, z ang. długi) nie jest wydłużoną wersją klasycznej „500-ki”, lecz zupełnie odrębną konstrukcją. Fiat zdecydował się wykorzystać w mikrovanie dobrze przyjętą przez klientów stylistykę i kultową nazwę modelu.
Tylko spójna nazwa i stylistyka
Patrząc na nowy model, trudno nie mieć skojarzeń z „pięćsetką”. 500 L ma jednak większy o ponad 31 cm rozstaw osi, a jego nadwozie jest dłuższe i wyższe niż w miejskim aucie o odpowiednio 60 i 17 cm. Odmianę 7-osobową wydłużono o 21 cm i podwyższono o 2 cm w stosunku do 500 L. Zamiast nazwy Living bardziej pasowałoby tu oznaczenie XL.
Standardowo bagażnik wariantu Living mieści aż 638 l (wersja 5-miejscowa). Po dokupieniu (3500 zł) trzeciego rzędu foteli (wygodny tylko dla niezbyt wyrośniętych dzieci) przestrzeń maleje do 168 l. Maksymalna pojemność kufra wersji 7-miejscowej to 1590 l. Przesuwana kanapa pozwala powiększać przestrzeń w 2. rzędzie foteli lub w bagażniku. Po jej odsunięciu pasażerowie mają dużo miejsca na nogi, a pojemność kufra zmniejsza się do 416 l. Gdy zależy nam na bagażniku (493 l), znacznie ograniczymy przestrzeń na nogi pasażerów.
Fiatowi należą się pochwały za funkcjonalny system składania kanapy. Wystarczy wcisnąć przycisk, żeby najpierw złożyć oparcie, a następnie podnieść je do pozycji pionowej wraz z siedziskiem. Jedyną niedogodnością tego rozwiązania jest nierówna podłoga bagażnika powstała w przypadku wykorzystania maksymalnej przestrzeni ładunkowej. Przy zakupie dodatkowego rzędu foteli Fiat wyposaża 500 L Living we wzmocnione zawieszenie. Zapewnia ono wysoki poziom bezpieczeństwa podczas jazdy włoskim samochodem z kompletem pasażerów.
Living ze wzmocnionym zawieszeniem
Nie cierpi na tym na szczęście komfort podróżowania, który jest typowy dla aut tej klasy. Także pod względem prowadzenia trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia do wersji Living. Podwozie jest na tyle sztywne, że auto nie wychyla się na zakrętach, a układ kierowniczy odznacza się dobrą precyzją. Nieduża średnica zawracania sprzyja manewrom w mieście (10,7 m).
Pod maską testowanego samochodu znalazła się słabsza odmiana turbodiesla 1.6 Multijet (w ofercie jest także 120-konna). 105-konny silnik dobrze radzi sobie z ważącym 1,5 tony autem. Duża w tym zasługa wysokiego momentu (320 Nm), dostępnego już od niskich obrotów, oraz dobrze zestopniowanej 6-biegowej skrzyni. W 12 sekund do „setki” nie jest może oszałamiającym wynikiem, ale do sprawnej jazdy po mieście i na trasie zupełnie wystarczy.
Cena Fiata 500 L Living 1.6 Multijet 105 KM Lounge - 76 490 zł
Nawigacja z ekranem dotykowym w cenie 2000 zł. Za wersję z kamerą cofania (pakiet) trzeba dopłacić 3000 zł. Obraz z kamery powinien wypełniać cały ekran
Deska rozdzielcza topowej wersji Lounge wygląda imponująco. Do wykończenia zarówno jej, jak i siedzeń użyto zamszu. Klimatyzacja automatyczna jest seryjna
Wersja Living jest dłuższa o 21 cm i o 2 cm wyższa od bazowego 500 L
Trzeci rząd foteli (3500 zł) jest ciasny, ale łatwo się tu można dostać
Kanapę (dzieloną w stosunku 2/3 i 1/3) można składać i przesuwać. Na trasie przydadzą się stoliki w oparciach foteli
Podwozie jest na tyle sztywne, że auto nie wychyla się na zakrętach, a układ kierowniczy odznacza się dobrą precyzją.