Wystawę zorganizował Automobilklub Wielkopolski przy okazji Moto Show – wielkiej prezentacji nowości motoryzacyjnych w halach wystawowych MTP.

Prezentowane zabytkowe Fiaty to egzemplarze odrestaurowane przez poznańskich kolekcjonerów.

Umowa licencyjna na produkcję samochodów Fiat w Polsce została podpisana we wrześniu 1931 roku.

Samochody pod nazwą Polski Fiat miały być produkowane w Warszawie, w Polskich Zakładach Inżynieryjnych.

Umowa podpisana została na 10 lat – do stycznia 1942 r. W 1939 roku, na 3 lata przed jej zakończeniem produkcja została zatrzymana – we wrześniu 1939 r. fabryka została zbombardowana rzez Niemców i zniszczona.

Pierwszym modelem, jaki powstał na mocy licencji, był Polski Fiat 508 I – początkowo auto montowane było w całości z włoskich części.

Przed II wojną światową powstawało kilka modeli Polskich Fiatów, m.in. kompaktowy Fiat 508/III Junak, 518 Mazur (klasa średnia), 618 – ciężarówka 1,5 tony.

W fabryce produkowano także wersje specjalne, m.in. 508 Łazik, 518 Łazik (na potrzeby wojska) oraz 508/518.

Po II wojnie światowej polska motoryzacja również rozwijała się dzięki licencji podpisanej z Fiatem – nastąpiło to 22 grudnia 1965 r. – a dotyczyło produkcji w FSO na Żeraniu Fiata 125p.

Produkcja tego modelu trwała w latach 1976-1991 r.

A oto galeria wystawionych w Poznaniu zabytkowych Fiatów.