Fiat Panda – Sprawdzi się w mieście i w terenie

Fiat jeszcze do niedawna specjalizował się głównie w produkcji małych aut. Mimo znacznego rozszerzenia oferty po przejęciu Chryslera nadal doskonale wie, jak zbudować wyjątkowy samochód właśnie w tej klasie. Jesienią ubiegłego roku zaoferował bowiem klientom Pandę Cross – nieduże auto o oryginalnym wyglądzie, które sprawdzi się nie tylko w mieście, lecz także w terenie i na śliskich nawierzchniach.

Fiat Panda – Po co druga Panda 4x4 w ofercie Fiata?

Zaraz, zaraz: po co Fiat proponuje wersję Cross, skoro w ofercie ma już świetnie spisującą się w takich warunkach Pandę 4x4? Może ma być przeznaczona dla mieszczuchów, którzy lubią popisać się przed znajomymi autem z offroadową stylistyką? Raczej nie, choć przyznajemy, że nowe elementy w Pandzie Cross przyciągają uwagę. Jednak oprócz estetyki pełnią one również praktyczne funkcje. Opracowano je bowiem pod kątem udoskonalenia możliwości offroadowych.

Przekonstruowany przedni zderzak sprawia, że zwiększył się kąt natarcia nadwozia. Dzięki temu można wjechać na bardziej stromą drogową przeszkodę, a potężna osłona w srebrnym kolorze zabezpieczy zarówno zderzak, jak i elementy podwozia przed uszkodzeniami mechanicznymi. Także lampy przeciwmgielne przeniesiono w okolice głównych reflektorów, żeby nie narażać ich na uszkodzenia podczas jazdy po bezdrożach. Z kolei dwa czerwone ucha holownicze czekają w gotowości, by pomóc ratować Pandę, gdy utknie na offroadowej przeprawie. Podsumowując: w Crossie umiejętnie połączono stylistykę z praktycznością!

Fiat Panda – Lepsze właściwości off-roadowe

Jednak zmiany w wyglądzie to niejedyne elementy odróżniające Crossa od klasycznej miejskiej wersji. W uterenowionym aucie zmieniono skok zawieszenia, przez co uzyskano większy prześwit (158 mm). Zastosowano tu ponadto większe, 15-calowe koła z oponami All Season. Największych zmian dokonano jednak w układzie napędowym. W stosunku do Pandy 4x4 (i regularnych wersji) moc silnika 1.3 Multijet zwiększono o 5 KM, co może nie wpływa jakoś zauważalnie na polepszenie dynamiki na asfalcie (o 0,2 s lepszy czas do „setki”), ale w terenie sprawia, że auto ma więcej „siły” na stromych podjazdach czy podczas wyjeżdżania z grząskiej nawierzchni.

Fiat Panda – Selektor napędu

Największą nowością w Crossie okazuje się jednak pokrętło pozwalające wybrać jeden z trzech trybów pracy układu napędowego 4x4 Torque-on-Demand, wyposażonego w dwa mechanizmy różnicowe i elektronicznie sterowane sprzęgło. W terenie pomocna jest też funkcja ELD (Electronic Locking Differential), czyli elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, która wspomaga ruszanie i jazdę na podłożu o niskiej przyczepności.

Fiat Panda – Niepokonana w terenie

Dzielność terenowa Crossa zaskakuje. Pojazd bez trudu pokonuje brody o głębokości 40 cm, a także teren o nachyleniu czołowym do 70 proc. i pochyleniu bocznym do 55 proc. Problemem nie było dla niego ani grząskie błoto, ani sypki piasek, ani też muldy, które sprawiały, że chwilami w powietrzu były dwa koła.

Fiat Panda – To nie jest tania zabawka!

A jak się jeździ Crossem po asfalcie? Jak zwykłą Pandą, choć komfort jazdy był minimalnie niższy, a spalanie – nieco wyższe (średnio 6,1 l/100 km). Ładniejszy wygląd, a przede wszystkim lepsze właściwości terenowe Crossa wymagają niemałych dopłat: 20 900 zł w stosunku do klasycznej Pandy 1.3 Multijet i 8400 zł – do wersji 4x4 z tym samym silnikiem. Auto kosztuje prawie 69 000 zł!

.

Silnik-typ/cylindry/zawory t.diesel R4/16
Pojemność 1248
Moc. maks. 80/4000 KM/obr./min
Moment 190/1500 Nm/obr./min
Prześwit 158 mm
Kąty natarcia/zejścia/ramp. 24/34/21 st
Wymiary (dł./szer./wys.) 3705/1662/1882 mm
Przysp. 0-100 km/h 14,3 s
Napęd man. 5/4x4
Prędkość maks. 160 km/h
Średnie spalanie fabr. 4,7 l/100 km
Cena (Cross) 68 900 zł
Foto: ACZ / Auto Świat
Pokrętło regulujące rodzaj napędu i tryb systemu kontroli trakcji
Pokrętło Terrain Control
Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów pracy napędu 4x4: AUTO (automatyczny rozkład), OFF-ROAD (rozdział momentu obrotowego pomiędzy czterema kołami, z przeniesieniem napędu na koła o największej przyczepności – blokada napędu do 50 km/h) i HILL DESCENT CONTROL (optymalne zachowanie pojazdu w trakcie zjazdów ze stromych zboczy lub na nierównych nawierzchniach).

Fiat Panda Cross - Podsumowanie:

Świetnie wygląda, radzi sobie w terenie, lecz kosztuje majątek – kto może kupić Crossa? Osoby potrzebujące małego auta, którym bez względu na warunki pogodowe i drogowe można niemal wszędzie dojechać, czyli np. służby leśne i energetyczne lub osoby mieszkające wysoko w górach.