Wybierz samochód

Ford LTD

Ford LTD

Ford LTD w trakcie swojej „kariery” zmieniał segment który reprezentował w zależności od zapotrzebowania rynku i gamy modelowej. Pierwszy raz nazwa „LTD” pojawiła się w 1965 roku, kiedy to luksusowa odmiana Forda Galaxy 500 otrzymała tenże dopisek (LTD miało być skrótem od Luxury Trim Decor). Auto było bardzo bogato wyposażone, miało wspomaganie kierownicy i hamulców, elektrycznie sterowane szyby czy klimatyzację.

Już rok później, LTD został wyodrębniony jako osobny model, reprezentując tym samym klasę średnią-wyższą i przechodząc delikatny lifting. Pojazd występował jako 4-drzwiowy sedan, 2-drzwiowe coupe, kabriolet oraz kombi. Do napędu służyły wyłącznie 8-cylindrowe silniki widlaste o pojemności od 4,7 do 7 litrów i mocy od 195 do 345 KM.

W 1969 roku pojawiła się II generacja Forda LTD. Ilość wersji nadwoziowych nie uległa zmianie, choć w 1972 roku z oferty wycofano cabrio. Rozstaw osi został nieco wydłużony, a stylistyka poddana kompleksowej zmianie. Najbogatsza wersja nazywana była LTD Brougham, a od 1975 roku, także Landau. Druga odsłona montowana była aż do 1978 roku, jednak niemal co roku wprowadzano mniejsze i większe zmiany, głównie stylistyczne, zarówno w środku, jak i na zewnątrz, z czego w 1973 i 1974 roku wprowadzono kolejno z przodu i z tyłu, słynne „5-mph bumpers”.

Tym razem najmniejszy silnik miał pojemność 4,9 litra, a największy 7,5. Moc wahała się między 230, a 375 KM. Napęd odbywał się na tylne koła za pomocą 3- lub 4-biegowej skrzyni manualnej bądź 3-stopniowej automatycznej. Co ciekawe, w 1976 roku na rynku pojawił się model... LTD II.

Ford postanowił wprowadzić na rynek następcę dla modelu Torino. Jako że sprzedaż LTD szła dobrze i ludziom nazwa zapadła w pamięci w pozytywny sposób, postanowili że nowy model niżej pozycjonowany, również zyska „sławę”. Konstrukcyjnie pojazd był nawet oparty na swoim poprzedniku. W 1979 roku zakończono produkcję LTD II, a jego następcą została Granada.

Z kolei w 1979 roku pojawiła się III generacja LTD. Ponieważ sprzedaż największych limuzyn spadała, Ford postanowił zmniejszyć nieco LTD. Nadwozie zmalało o blisko 30 cm! Jednak co ciekawe, pojazd nie stracił przy tym na przestronności wnętrza. W tym samym roku, Ford wyodrębnił jeszcze jeden model - LTD Crown Victoria, który miał być bogatszą i bardziej ekskluzywną wersją LTD. Pod maską znalazły się silniki V8: 4.2/115 KM, 4.9/134 KM oraz 5.8/164 KM.

Ostatnia generacja Forda LTD pojawiła się w 1983 roku. Niestety z pierwotnej elegancji i szyku niewiele już zostało. W ofercie pozostał już tylko 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Z przodu w oczy rzucają się bardzo głęboko osadzone, podwójne prostokątne reflektory. Po raz pierwszy w aucie zamontowano silnik 4- oraz 6-cylindrowy. W pierwszym przypadku mieliśmy do czynienia z 2,3-litrową jednostką 89-konną, zaś w drugim - początkowo była to 120-konna, rzędowa „szóstka” 3.3 litra, która w 1984 roku została zastąpiona przez 3,8-litrową V6-tkę o mocy 140 KM. Topową jednostką była 5-litrowa, 200-konna V8-ka. Do wyboru były wyłącznie skrzynie automatyczne 3- i 4-biegowe.

W 1986 roku zakończono produkcję Forda LTD, a jego następcą został Taurus.

Ford LTD - generacje

Ford LTD I (1965&nbsp-&nbsp1968)

Ford LTD I (1965 - 1968)

Ford LTD II (1969&nbsp-&nbsp1978)

Ford LTD II (1969 - 1978)

Ford LTD IV (1983&nbsp-&nbsp1986)

Ford LTD IV (1983 - 1986)

Ford LTD - powiązane artykuły

Przeglądarka blokuje powiadomienia - Zobacz jak zmienić ustawienia
Zamknij
Auto Świat
Czy chciałbyś otrzymywać powiadomienia z najciekawszymi informacjami?
Subskrybuj

Dzięki, teraz zawsze będziesz na bieżąco!