Nagrody i wyróżnienia sypią się dla Mustanga Mach-E jak z rękawa. Poza wyróżnieniami w Stanach Zjednoczonych i Europie, warto wspomnieć o dwóch prestiżowych nagrodach, które model ten zgarnął w Polsce w ostatnich tygodniach. Jedną z nich jest tytuł Samochodu Roku w plebiscycie Car of the Year Polska 2022. Jury tego konkursu składa się z doświadczonych, niezależnych dziennikarzy motoryzacyjnych, którzy są niekwestionowanymi autorytetami w swojej branży. Ponadto Mustang Mach-E został także zwycięzcą ogólnej, najważniejszej kategorii konkursu The Best of Moto 2021. Głosami czytelników i jury konkursu pokonał 14 wyjątkowych modeli innych producentów.

Nigdy nie będzie przestarzały

Mustang uosabia wolność, postęp, dynamikę, a także pewną dozę buntu. Obecnie Ford na nowo definiuje atrybuty swojego kultowego modelu dla elektrycznej teraźniejszości i przyszłości. Zachowując niepowtarzalny styl i niesamowite osiągi, oferuje więcej przestrzeni we wnętrzu wraz z innowacyjnymi technologiami. Te za pomocą zdalnych aktualizacji sprawiają, że samochód nigdy się nie zestarzeje, a będzie coraz lepszy. To funkcja, która sprawia, że Mustang Mach-E już dzisiaj jest samochodem jutra. Co ważne, znacznie wykraczają one poza aktualizację tylko systemu informacyjno-rozrywkowego i odbywają się w najbardziej dogodnym dla właściciela momencie. Dzięki nim Ford może zapewnić w przyszłości zupełnie nowe funkcje, które mogą nie istnieć jeszcze w momencie odbioru pojazdu przez kupującego. Dotyczy to także udoskonaleń w zakresie osiągów.

Technologia „Phone as a Key” ułatwia natomiast wsiadanie i uruchamianie pojazdu, ponieważ samochód rozpoznaje telefon właściciela przez Bluetooth, odblokowuje drzwi i umożliwia uruchomienie bez konieczności wyjmowania telefonu lub posiadania kluczyka z kieszeni.

Nowy Mustang Mach-E jest wyposażony w najbardziej zaawansowany pakiet technologiczny zapewniający komfort kierowcy i systemy wsparcia Forda. Nowa generacja systemu SYNC uczy się stylu i nawyków kierowcy i podsuwa sugestie, które pozwalają mu zaoszczędzić czas podczas podróży. Co więcej, technologia inteligentnego zasięgu pozwala na rewizję zasięgu Mustanga Mach-E dzięki zoptymalizowanym prognozom dla podłączonych do systemu pojazdów.

 Foto: Ford Polska Sp. z o.o.

Samochód ma preinstalowane systemy Apple CarPlay i Android Auto, z których można korzystać bezprzewodowo. Na 15,5-calowym ekranie dotykowym systemu informacyjno-rozrywkowego zastosowano uproszczony interfejs, który wyświetla informacje w zorganizowany i zrozumiały dla każdego sposób. Na dole znajduje się klasyczne pokrętło przeznaczone do szybkiej regulacji głośności muzyki. A jakość dźwięków płynących z głośników zapewnia renomowana marka Bang & Olufsen, która jest gwarantem wyjątkowych doznań niezależnie od gatunku muzyki. W standardzie dostępna jest też podstawka do bezprzewodowego ładowania smartfonów.

Ikona w nowym wydaniu

Dzięki nowej, unikalnej platformie GE1 z wysokonapięciowym akumulatorem pod podłogą, projektanci i inżynierowie Forda byli w stanie stworzyć samochód przypominający słynnego Mustanga, oferując jednocześnie przestrzeń typową dla SUV-ów. Długa maska, charakterystyczne linie, agresywne reflektory i trzyczęściowe tylne światła to przecież typowe cechy legendarnego samochodu sportowego.

Nowa platforma Mustanga Mach-E została tak opracowana przez zespół Ford Team Edison, aby w pełni wykorzystać zarówno lepszy rozkład masy, jak i bezpośrednie dostarczanie momentu obrotowego oferowane przez w pełni elektryczny układ napędowy. Akumulator litowo-jonowy jest umieszczony centralnie między osiami i pod podłogą, dzięki czemu środek ciężkości jest położony niżej, co wspiera sportowy charakter i dynamikę Mustanga Mach-E.

 Foto: Ford Polska Sp. z o.o.

Dzięki pomysłowej konstrukcji samochód o łącznej długości 4713 mm, szerokości 2097 mm i wysokości 1624 mm oferuje zaskakująco przestronne wnętrze, które jest niezwykle komfortowe. Ford nie poszedł na łatwiznę i zaoferował klientom najwyższej jakości i doskonale spasowane materiały, które wzbudzają zachwyt już przy pierwszym kontakcie. Wnętrze zapewnia ogrom miejsca dla podróżujących zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach, a także mnóstwo przestrzeni na bagaż. Bagażnik w standardzie pomieści bowiem 402 litry, a po złożeniu tylnych foteli maksymalna pojemność zostaje zwiększona nawet do 1420 litrów. Co więcej, samochód wyposażono w drugi bagażnik. Znajduje się on z przodu pod maską, jest wodoszczelny i pomieści 81 litrów. Wyposażono go także w korek spustowy, dzięki czemu czyszczenie jest dziecinnie proste, a możliwości przewożenia małych przedmiotów wręcz nieograniczone.

Inżynierowie Forda projektując Mustanga Mach-E poza jego wszystkimi wizualnymi zaletami nie zapomnieli o tym, co najważniejsze – bezpieczeństwie. Pierwszy całkowicie elektryczny model Forda odnotował znakomite wyniki w tym aspekcie. Niezależna instytucja Euro NCAP przyznała bowiem Mustangowi Mach-E maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Model w niezwykle rygorystycznych testach zderzeniowych uzyskał wynik 92% w kategorii ochrony dorosłych i 86% w kategorii ochrony dzieci. Pierwszy elektryczny SUV Forda jest więc kwintesencją bezpieczeństwa, które zapewniają dostępne już w standardzie systemy wsparcia kierowcy. To m.in. inteligentny tempomat adaptacyjny z centrowaniem samochodu na pasie ruchu i funkcją stop & go, układ aktywnego wspomagania hamowania czy system utrzymywania pasa ruchu z funkcją wykrywania obiektów w martwym polu lusterek.

Dynamika szyta na miarę

To, co czyni Forda Mustanga Mach-E wyjątkowym to elektryzujące wręcz osiągi. Samochód w standardowej wersji może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy (procedura startu lotnego), a w wersji GT czyni to w niesamowite 3,7 sekundy. Co istotne, nawet wersja o najniższej mocy przyspiesza od 0 o 100 km/h w czasie niedostępnym dla wielu konkurentów – 6,1 s. Maksymalny moment obrotowy wersji z napędem na wszystkie koła wynosi 580 Nm, a wersji GT aż 860 Nm. Mustang Mach-E oferuje cztery możliwości, jeśli chodzi o moc maksymalną. Najmocniejsza standardowa wersja to 351 KM, a wersja GT aż 487 KM.

Zasięg modelu waha się od 400 do 610 kilometrów. Samochód w wersji z największym zasięgiem najszybciej można też naładować. W ciągu 10 minut zasięg może wzrosnąć o 119 kilometrów. Mustanga Mach-E można ładować mocą maksymalną do 150 kW, a ładowanie szybką ładowarką DC (Supercharger) od 10 do 80 procent może zająć zaledwie 38 minut.

Kierowcy podczas jazdy mogą wybierać spośród trzech trybów jazdy: Active, Untamed i Whisper. Każdy oferuje specyficzną kombinację ustawień samochodu i wrażeń zmysłowych. W zależności od wybranego trybu zmienia się na przykład reakcja układu kierowniczego, ale także oświetlenie wnętrza, ekspresja dźwięku czy animacja na cyfrowej tablicy rozdzielczej. Active łączy cichą pracę czysto elektrycznego pojazdu z osiągami Mustanga, dzięki czemu idealnie nadaje się do codziennej jazdy. Kiedy kierowca chce zwiększyć adrenalinę za kierownicą, z pomocą przychodzi tryb Untamed. Jak sama nazwa wskazuje, odblokowuje on nieokiełznane możliwości Mustanga Mach-E. Whisper natomiast oferuje łagodną reakcję pedału przyspieszenia, zapewniając spokojną podróż. Model zresztą charakteryzuje się niezwykle niskim poziomem hałasu w kabinie.

 Foto: Ford Polska Sp. z o.o.

Warto zauważyć, że Ford przy okazji premiery swojego pierwszego elektrycznego SUV-a zaprezentował także system sterowania samochodem za pomocą wyłącznie jednego pedału. Po puszczeniu pedału przyspieszenia samochód zwalnia i doładowuje baterię energią generowaną przez hamulce.

Trzy wersje, dwa rodzaje baterii, osiem kolorów

Mustang Mach-E jest dostępny w kilku wyjątkowych wersjach. Klient może wybrać m.in. rodzaj napędu (na tylną oś albo na wszystkie koła) oraz pojemność baterii (75 kWh albo 98 kWh). To jednak nie wszystko – poza czterema standardowymi wersjami wisienką na torcie jest GT. Napędzany na wszystkie koła SUV o mocy 487 KM może przyspieszyć do 100 km/h w elektryzujące 3,7 sek, a mimo imponujących osiągów jego zasięg nadal wynosi znaczące 490 km. Do wyboru jest osiem wyjątkowych kolorów – od klasycznych Space White i Absolute Black przez widowiskowe Iced Blue Silver czy Cyber Orange, aż do płomiennego Lucid Red.

Ceny Mustanga Mach-E, który jest cały czas dostępny „od ręki”, startują od 223 120 złotych. Samochód można nabyć także w ramach korzystnych programów Forda. I tak w leasingu operacyjnym Ford Leasing Opcje samochód w wersji o mocy 269 KM, pojemności baterii 75 kWh i napędzie na tylne koła można mieć za 3 226,16 zł netto miesięcznie (oferta dotyczy okresu 35 miesięcy albo 20 tysięcy kilometrów). W programie Ford Wynajem Super Easy ten sam samochód można mieć za 3 529 zł netto miesięcznie (umowa na 36 miesięcy albo 45 tys. km). Przy zakupie Mustanga Mach-E można też skorzystać z rządowego programu „Mój elektryk” (dofinansowanie do 27 000).