Ford Probe to sportowy samochód osobowy produkowany przez amerykański koncern. Pojazd pojawił się na rynku w 1988 roku w wyniku współpracy Forda i Mazdy. Płyta podłogowa i większość jednostek pochodziła z Japonii, podczas gdy Amerykanie zaprojektowali nadwozie oraz zawieszenie. Historia powstania Forda Probe jest o tyle ciekawa, że miał to być samochód zastępujący ówcześnie legendarnego Mustanga.
W czasach kryzysu paliwowego, kiedy Ford nie mógł pozwolić sobie na montowanie dużych, paliwożernych jednostek, a dodatkowo finanse nie pozwalały na całkowicie nowy projekt, zdecydowano się na współpracę właśnie z Japończykami. Jednak jak można się domyśleć, taka decyzja spotkała się z ogromnym sprzeciwem i buntem wśród fanów Mustanga, dlatego Ford zdecydował się wypuścić Probe'a jako odrębny model. 2-drzwiowe nadwozie typu coupe miało modne jak na tamte czasy kształty i wyróżniało się, również modnymi, chowanymi reflektorami oraz pionowymi, znajdującymi się na rancie drzwi klamkami.
Pod maską pracować mogły wyłącznie benzyniaki. Podstawowym silnikiem była 2,2-litrowa jednostka generująca 110 KM, z kolei w połączeniu z turbosprężarką, silnik rozwijał 147 KM, będąc jednoczenie najmocniejszą możliwą jednostką w Probe. Z kolei największy motor, produkcji Forda, miał 3 litry pojemności i 6 cylindrów w układzie „V”. Moc kierowana była na przednią oś za pomocą 4-stopniowego automatu lub 5-biegowej skrzyni manualnej.
W 1992 roku pojawiła się II generacja Forda Probe. Auto tym razem również zostało zaprojektowane przy współpracy Amerykanów z Mazdą, jednak tym razem Ford bardzo przyłożył się do projektu nadwozia. 2-drzwiowe coupe miało opływowe kształty, a jednocześnie wyglądało zadziornie i sportowo. Takie elementy jak pionowe klamki czy chowane reflektory zostały zachowane, co dodaje Fordowi Probe oryginalności. Płyta podłogowa, która pochodziła od Mazdy, służyła także do produkcji Mazdy 626 oraz MX-6.
W 1994 roku dokonano drobnych zmian w wyposażeniu auta, a rok później przeprowadzono facelifting. Modernizacji uległo wnętrze, tylne światła oraz podstawowe wyposażenie, które zostało wzbogacone o ABS. Tym razem również auto było napędzane wyłącznie benzyniakami, jednak jednostki pochodziły tylko od Mazdy. Podstawowy motor ma 2 litry pojemności i generuje 115 KM, a 2,5-litrowa V6-ka rozwija 163 KM. Rodzaj napędu i wybór skrzyń biegów pozostał bez zmian w porównaniu z poprzednikiem.
W 1997 roku zakończono produkcję Forda Probe, a jego następcą został model Cougar. Jego rywalami byli m.in. Toyota Celica, Honda Prelude oraz Opel Calibra.