Korzenie aut wielozadaniowych mają swoje korzenie wśród aut dostawczych. Zanim pojawiły się ich osobowe odmiany zdobywały popularność jako tanie (w zakupie i eksploatacji) minidostawczaki. A ponieważ w motoryzacji nie ma nic stałego także i te pojazdy ewaluowały. Obok typowych przedstawicieli tej klasy – Citroena Berlingo, Peugeota Partnera czy Renault Kangoo – ostatnio pojawiły się: budżetowa Dacia Dokker oraz wykraczający nieco poza klasę MPV – Ford Tourneo Connect. Ktoś zapyta: czym może się wróżniać się auto tej klasy?

Foto: ACZ / Auto Świat
Jakość wykończenia i użyte materiały są na wysokim poziomie. Dwuczęściowe lusterka zapewniają doskonałą widoczność

Po pierwsze jako jedno z niewielu dostępne jest w wersji 5- lub 7-miejscowej. Pod drugie – to pierwszy w segmcie pojazd, który otrzymał maksymalną notę w crash testach EuroNCAP. Kolejną i chyba najistotniejszą cechą jaki oferuje jest zaawansowanie techniczne.

W klasie MPV ze świecą w ręku można szukać aut na pokładzie, którego znajdziemy takie rozwiązania jak: Easy Fuel – bezkorkowy wlew paliwa, systemy doświetlania zakrętów i kontroli ciśnienia w ogumieniu, czy układ zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach. Kolejną innowacją w tym segmencie jest znane z vanów dodatkowe lusterko pozwalające obserwować dzieci siedzące z tyłu.

Niektóre z tych elementów jest seryjna, inne dostępne za dopłatą, aleosoba potrzebująca tego typu auto do pracy nie musi kupować drugi pojazd np. vana by je posiadać.

Foto: ACZ / Auto Świat
Regularne kształty i imponująca pojemność (1024 l), a do tego wygodne składane fotele

Ford zadbał w Tourneo Connetcie nie tylko o bogactwo nowinek technicznych, ale także i o prowadzenie. Jego zawieszenie oferuje dobry komfort jazdy oraz pewne zachowanie na zakrętach. W połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym dynamiczna jazda wielozadaniowym Tourneo potrafi sprawić frajdę kierowcy. Bez wątpienia w dziedzinie prowadzenia wyznacza on teraz standardy w klasie.

Dynamicznej jeździe sprzyja także żwawy, 115-konny turbodiesel. Niestety z powodu wysokiej masy auta traci nieco tchu przy wyprzedzaniu i wyższych prędkościach. Ciężkie nadwozie także niekorzystnie wpłynęło na zużycie paliwa (6,5 l/100 km). Konkurenci w tej klasie potrafią spalić nawet 1,5 l/100 mniej. Turneo Connect w obydwu rzędach foteli zapewnia dużo miejsca. Nie brakuje go także w bagażniku, ale są rywale, którzy potrafią przewieźć więcej i to cięższe ładunki.

Silnik-typ/cylindry/zawory t.bdiesel R4/16
Pojemność 998
Moc. maks. 115/3600 KM/obr./min
Moment 270/1750 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 520-1030-2410 l
Zbiornik paliwa 53 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4418/1835/1854 mm
Przysp. 0-100 km/h (test.) 9,7 s
Napęd man. 6/przedni
Prędkość maks. 165 km/h
Średnie spalanie (test.) 6,5 l/100 km
Cena (Titanium) 95 202 zł