Dakar 2013 – 2. etap – Pisco-Pisco – 324 km (OS 239 km)Ten etap, to dla wielu pierwsze spotkanie ze zdradliwymi wydmami. Tutaj można niespodziewanie utknąć na wiele cennych minut, ale i też rozsądną jazdą można uzyskać przewagę. Dzisiaj na trasie odnotowano kilka groźnie wyglądających wypadków, powywracane motocykle i uszkodzone samochody, które nie wytrzymały trudów jazdy po piaszczystej nawierzchni.
SAMOCHODYO wielkim pechu mogą dzisiaj mówić dwaj faworyci – Carlos Sainz i Nasser al-Attiyah, którzy na 75 kilometrze odcinka specjalnego utknęli na dużej wydmie oraz odnotowali awarię systemu GPS. Oponę przebił Guerlain Chicherit.
Krzysztof Hołowczyc chyba dzisiaj nie miał najlepszego dnia i finiszował jako czwarty zawodnik zespołu X-raid. Etap ukończył na 9. pozycji i identyczne miejsce zajmuje po dwóch etapach ze startą do lidera 14 minut.
Krzysztof Hołowczyc: - Po wczorajszej rozgrzewce, dziś mieliśmy już prawdziwy Dakar i to z rodzaju tych trudniejszych. Etap był bardzo trudny nawigacyjnie, do tego było sporo bardzo trudnych podjazdów pod wysokie wydmy. Samochód spisywał się znakomicie, ja jechałem wydawałoby się dość szybkim tempem, ale gdy zobaczyłem swoją stratę do Stephane’a to bardzo się zdziwiłem, że to aż tyle.
Musieliśmy chyba dość dużo stracić szukając jednego z way-pointów, zresztą sądząc po śladach krążyło tam sporo samochodów i motocykli. Z roadbooka wynikało, że powinien on być przed tuż wysoką wydmą, ale okazało się, że był za nią. Chyba trzeba było zdecydować się na jej okrążenie, bo sforsowanie jej zajęło nam sporo czasu.
Cieszę się, że mój kolega z zespołu Monster Energy X-raid Stephane Peterhansel pojechał wyśmienicie i prowadzi w rajdzie. Już widać, ze w tym roku rywalizacja będzie dużo bardziej wyrównana niż przed rokiem, gdzie nasz zespół zdominował klasyfikację. No cóż, my jesteśmy po 2 etapach na 8. pozycji, nie jest to wymarzony początek, ale do końca jest jeszcze 12 etapów, więc wiele się jeszcze wydarzy. To jest Dakar, najtrudniejszy rajd świata, więc trzeba się liczyć, że nie będzie łatwo.
1. Carlos Sainz (E)/Timo Gottschalk (D) Buggy Damen Jefferies 2.32.152. Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (F) Mini All4 Racing +3.233. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D) Toyota Hilux +5.584. Ronan Chabot/Gilles Pillot (F) SMG Original +8.155. Orlando Terranova/Paulo Fiuza (RA/P) BMW X3 CC +8.496. Leonid Nowickij/Konstantin Żilcow (RUS) Mini All4 Racing +12.567. Nasser al-Attiyah/Lucas Cruz (Q/E) Buggy Damen Jefferies +15.08. Lucio Alvarez/Bernardo Graue (RA) Toyota Hilux +17.089. Krzysztof Hołowczyc/Filipe Palmeiro (PL/P) Mini All4 Racing +17.2310. Carlos Sousa/Miguel Ramalho (P) Great Wall Haval +17.56...26. Adam Małysz/Rafał Marton (PL) Toyota Hilux +46.3840. Szymon Ruta/Laurent Lichtleuchter (PL/F) Toyota Hilux +1.04.3164. Piotr Beaupré/Jacek Lisicki (PL) BMW X5 CC +1.43.5470. Dariusz Żyła/Pierre Calmon (PL/F) Mitsubishi Pajero +2.11.23
Dakar 2013 – samochody – klasyfikacja po 2. etapach:
1. Carlos Sainz (E)/Timo Gottschalk (D) Buggy Damen Jefferies 2.55.15
2. Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (F) Mini All4 Racing +5.053. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D) Toyota Hilux +7.434. Ronan Chabot/Gilles Pillot (F) SMG Original +8.515. Orlando Terranova/Paulo Fiuza (RA/P) BMW X3 CC +11.316. Leonid Nowickij/Konstantin Żilcow (RUS) Mini All4 Racing +14.387. Lucio Alvarez/Bernardo Graue (RA) Toyota Hilux +17.328. Krzysztof Hołowczyc/Filipe Palmeiro (PL/P) Mini All4 Racing +19.059. Carlos Sousa/Miguel Ramalho (P) Great Wall Haval +20.53
Drugi etap był w stu procentach pustynny. 242 kilometry po piachu stanowiące pętlę wokół Pisco dały się we znaki wszystkim zawodnikom. To jednak nie trudność trasy była główną przyczyną problemów niemalże całej czołówki, lecz bardzo skomplikowane nawigacja. Jej ofiarą padł Kuba Przygoński, który zgubił szlak.
- Początek etapu jechałem szybko za Paolo Goncalvesem, od razu zabłądziliśmy i krążyliśmy wokół way pointa. Duża strata, myślę że około 15 minut. Teraz będę musiał się bardzo mocno skupić by na kolejnych etapach nadrobić – komentował na mecie Kuba Przygoński.
- Bardzo trudny etap. Jechaliśmy po ciężkich wydmach z dużą liczbą nawiewek. To bardzo zdradliwe miejsca przykryte piachem, w których można zakopać przednie koło motocykla, co zazwyczaj skutkuje upadkiem. Pomyliłem się również nawigacyjnie. Przejechałem kilka wydm za dużo i pewnie bym miał większą stratę, gdyby nie helikopter organizatora. Pojechałem w tym samym kierunku, w którym on leciał, dalej podpytałem o trasę i wróciłem na właściwy szlak – komentował Marek Dąbrowski.
- Nie pamiętam jak wyglądało pierwsze 60 kilometrów trasy. Startowaliśmy w dużej grupie i był tak wielki kurz, że w zasadzie nie było widać po czym jedziemy. Cały czas wyprzedzaliśmy się nawzajem, w takich warunkach trudno jest nawigować. Kierowałem się mapką i wszystko się zgadzało, ale ze względu na słabą widoczność nie byłem tego w stanie zweryfikować. Nie była to jednak kosztowna pomyłka. Drugą połowę etapu pojechałem bezbłędnie - mówił Jacek Czachor.
Dzisiaj błądził również najszybszy na etapie - Joan Barreda Bort, któremu pokonanie trasy zajęło 2.42.31. Kolejni na mecie meldowali się Juan Pedro Garcia oraz Matt Fish. Po zwycięskim etapie Barreda objął prowadzenie w rajdzie.Wymieniany jako faworyt do zwycięstwa Cyril Despres był dziś dopiero 12. jego strata wyniosła jednak tylko 10.10 min i Francuz obronił swoją piątą pozycję w klasyfikacji generalnej rajdu.
Czołówka wpadła na metę w kolejności Barreda, Verhoeven, Casteu, Despres, Lopez, Quintanilla, Casteu. Trzy minuty po nich finiszował Ullevålseter. Kuba Przygoński przyjechał w kolejnej grupie, od CP1 odrabiając 45 sekund do Barredy. Najlepszy Polak na etapie, Jacek Czachor wyprzedził Kubę o dwa miejsca.
Dakar 2013 – motocykle – 2. etap1. Joan Barreda (E) Husqvarna TE 449 RR 2:42.312. Juan Pedrero (E) KTM 50 +3.163. Matt Fish (AUS) Husqvarna TE 449 RR +5.534. Ruben Faria (P) KTM 450 +6.265. Kurt Caselli (USA) KTM 450 +7.106. Darryl Curtis (ZA) KTM 450 +7.497. David Casteu (F) Yamaha YZ 450F +8.088. Jordi Viladoms (E) Husqvarna TE 449 RR +8.159. Jeremias Israel Esquerre (RCH) Honda CRF 450X +8.1910. Pål Anders Ullevåalseter (N) KTM 450...23. Jacek Czachor (PL) KTM 450 +16.4725. Kuba Przygoński (PL) KTM 450 +17.1866. Marek Dąbrowski (PL) KTM 450 +41.20Dakar 2013 – motocykle – klasyfikacja po 2. etapie1. Joan Barreda (E) Husqvarna TE 3:24.112. Ruben Faria (P) KTM 450 +5.363. Juan Pedrero (E) KTM 50 +6.364. David Casteu (F) Yamaha YZ 450F +6.585.Cyril Despres (F) KTM 450 +8.506. Matt Fish (AUS) Husqvarna TE 449 RR +9.187. Darryl Curtis (ZA) KTM 450 +9.198. Pål Anders Ullevåalseter (N) KTM 450 +9.279. Jordi Viladoms (E) Husqvarna TE 449 RR+9.3510. Jeremias Israel Esquerre (RCH) Honda CRF 450X +9.39
...22. Jakub Przygoński (PL) KTM 450 +17.2328. Jacek Czachor (PL) KTM 450 +20.0261. Marek Dąbrowski (PL) KTM 450 +44.35
QUADY
Triumfator Dakaru 2010, Marcos Patronelli odniósł swoje jedenaste zwycięstwo w tej imprezie i zajmuje pozycję lidera. Rafał Sonik miał udany dzień i zajmuje piąte miejsce, a Łukasz Łaskawiec traci do lidera 45 minut.Dakar 2013 – quady – 2. etap1. Marcos Patronelli (RA) Yamaha 700 Raptor - 3.02.042. Sebastian Husseini (UAE) Honda TRX 700 +1.063. Ignacio Casale (RCH) Yamaha 700 Raptor +8.544. Tomas Maffei (RA) Yamaha 700 Raptor +9.245. Ignacio Flores Seminario (RCH) Yamaha 700 Raptor +14.596. Rafał Sonik (PL) Yamaha 700 Raptor +15.327. Gaston Gonzalez (RA) Yamaha 700 Raptor +17.508. Sarel van Biljon (ZA) E-ATV 690 SM +20.459. Laurent Duverney-Pret (F) Yamaha 700 Raptor +25.4210. Sebastian Palma (RCH) Can-Am Renegade 800 +30.54...18. Łukasz Łaskawiec (PL) Yamaha 700 Raptor +37.35Dakar 2013 – quady – klasyfikacja po 2. etapie1. Marcos Patronelli (RA) Yamaha 700 Raptor 3:50.45
2. Sebastian Husseini (UAE) Honda TRX 700 +46
3. Ignacio Casale (RCH) Yamaha 700 Raptor +9.19
4. Ignacio Flores Seminario (RCH) Yamaha 700 Raptor +13.44
5. Rafał Sonik (PL) Yamaha 700 Raptor +17.52
6. Gaston Gonzalez (RA) Yamaha 700 Raptor +20.55
7. Tomas Maffei (RA) Yamaha 700 Raptor +26.29
8. Sarel van Biljon (ZA) E-ATV 690 SM +27.00
9. Laurent Duverney-Pret (F) Yamaha 700 Raptor +31.02
10. Sebastian Palma (RCH) Can-Am Renegade 800 +33.44
...
19. Łukasz Łaskawiec (PL) Yamaha 700 Raptor +45.40.