Opel Astra GSi (1991-1996)
Moc: 115-150 KM, silnik: 2.0, R4, prędkość maks.: 200-220 km/h, 0-100 km/h: 9,5-8,0 s, masa: 1070-1110 kg, 9,2-7,4 kg/KM
Prosty, lekki hatchback napędzany dwulitrowym silnikiem benzynowym, który w szczytowej wersji z czterema zaworami na cylinder dysponował mocą 150 KM. Jest już niewiele oryginalnie zachowanych egzemplarzy. Część aut została przerobiona pod kątem ambitnej jazdy w KJS-ach, i to dobra wiadomość, bo za 10 tys. zł można znaleźć namiastkę rajdówki i zdobywać szlify w lokalnych zawodach.
Peugeot 306 S16 (1997-2000)
Moc: 163 KM, silnik: 2.0, R4, prędkość maks.: 220 km/h, 0-100 km/h: 8,8 s, masa: 1215 kg, 7,5 kg/KM.
Szczytowa wersja francuskiego kompaktu wyróżniała się finezyjnym prowadzeniem i bardzo mocnym silnikiem sparowanym z sześciostopniową skrzynią, co w tamtych czasach było nowością w kompaktach. We Francji 306 S16 siał postrach w rękach żandarmerii autostradowej, bo dobry kierowca był w stanie na krętej drodze dogonić nim dużo mocniejsze samochody sportowe. Na rynku polskim auta używane pochodzą wyłącznie z importu i trudno znaleźć dobry egzemplarz, dlatego ceny zadbanych samochodów zaczęły rosnąć.
Renault Megane RS (2004-2009)
Moc: 225-230 KM, silnik: 2.0, R4, prędkość maks.: 236 km/h, 0-100 km/h: 6,5 s, masa: 1430 kg, 6,4 kg/KM.
Do dziś z przyśpieszonym biciem serca wspominamy wersje specjalne F1 R26 ze szperą oraz hardkorową R26.R, która była praktycznie wyścigówką z dopuszczeniem do ruchu drogowego. To jednak najdroższe i zarazem kolekcjonerskie wersje udanego Mégane RS pierwszej generacji. Bardziej popularne odmiany miały nieco łagodniejszy charakter, choć w rękach dobrego kierowcy potrafiły pokazać pazur. Plusem były dopracowane podwozie i mocny, dwulitrowy silnik z turbodoładowaniem autorstwa Renault Sport. Przyzwyczajenia wymagają natomiast pozycja za odchyloną ku górze kierownicą i długa dźwignia zmiany biegów. Większość egzemplarzy dostępnych w Polsce pochodzi z prywatnego importu, choć trafiają się też pojedyncze auta z polskiej sieci dilerskiej.
Alfa Romeo 147 GTA (2002-2005)
Moc: 250 KM, silnik: 3.2, V6, prędkość maks.: 246 km/h, 0-100 km/h: 6,3 s, masa: 1360 kg, 5,4 kg/KM
Gdy wchodziła do sprzedaży, definicja hot hatchy była węższa niż dziś i obejmowała samochody z czterocylindrowymi silnikami i napędem na przód. Pod maską zgrabnej Alfy wylądowało to, co Włosi mieli w tym czasie najlepsze – V6 będące rozwinięciem konstrukcji genialnego inżyniera Giuseppe Busso. Ten silnik z polerowanymi kolektorami dolotowymi wyglądał równie dobrze, jak brzmiał. Gorzej było z przeniesieniem mocy, bo przednie koła nie do końca radziły sobie z lawiną mocy i momentu obrotowego. Alfa 147 GTA powstała w nieco ponad 5 tys. sztuk i powoli zaczyna nabierać wartość, więc to dobry moment na zakup. Odradzamy jednak kapryśną skrzynię Selespeed.
Volkswagen Golf V GTI (2004-2009)
Moc: 200-230 KM, silnik: 2.0, R4, prędkość maks.: 233-243 km/h, 0-100 km/h: 6,9-6,6 s, masa: 1333-1335 kg, 6,6-5,8 kg/KM
Po serii nijakich Golfów GTI II, III i IV generacji piątka wkroczyła na rynek, od razu zdobywając uznanie mediów i klientów. Przyczynił się do tego mocny, turbodoładowany silnik o poj. 2 l i opcjonalna skrzynia DSG, która wyraźnie poprawiała osiągi samochodu. My jednak wolelibyśmy tradycyjny manual – prostszy i tańszy w serwisowaniu. Sporo aut na naszym rynku pochodzi z USA. Warto je prześwietlić przed zakupem.
Ford Focus RS (2002-2004)
Moc: 215 KM, silnik: 2.0, R4, prędkość maks.: 232 km/h, 0-100 km/h: 6,7 s, masa: 1205 kg, 5,6 kg/KM
Pierwszy Focus RS powstał w zaledwie 4501 egzemplarzy, z czego prawie połowę sprzedano w Wlk. Brytanii, co sprawiło, że ceny aut używanych nigdy nie osiągnęły okazyjnych wartości. Wiele było modyfikowanych, najmocniejsze osiągały moc nawet 400 KM, jednocześnie Focus RS z bardzo sztywnym zawieszeniem i silną szperą był bardzo wymagającym samochodem do jazdy po nierównej lub śliskiej nawierzchni. Dlatego znalezienie prostej sztuki bez przeszłości tuningowo-wypadkowej jest coraz trudniejsze. Kilka nowych egzemplarzy było sprzedanych przez oficjalną sieć dilerską w Polsce, ale większość aut na naszym rynku pochodzi z prywatnego importu. Wszystkie są w tym samym kolorze Imperial Blue z niebieskimi wstawkami na kokpicie. Świetny stosunek mocy do masy i dużo wrażeń za kierownicą!
Honda Civic Type R (2001-2005)
Moc: 200-215 KM, silnik: 2.0, R4, prędkość maks.: 200-235 km/h, 0-100 km/h: 6,8 s, masa: 1195-1205 kg, 6 kg/KM
Pierwszy Civic Type R oficjalnie sprzedawany w Europie z kierownicą po lewej stronie. Jego najważniejszy element to dwulitrowy, wysokoobrotowy silnik kręcący się swobodnie do 8 tys. obr./min. Portale ogłoszeniowe kipią od ofert sprzedaży Civiców, trzeba jednak sprawdzić przeszłość samochodu i zakres przeróbek wykonanych przez poprzednich właścicieli.