Za najdroższe seryjnie sprzedawane auto uchodzi Bugatti Veyron w limitowanej wersji super sport. Superauto ma silnik o mocy 1200 KM i waży ok. 2 tony. Kosztuje ok. 2,6 miliona dolarów, czyli 7,8 miliona złotych.

Cena nie jest precyzyjna, bo każdy egzemplarz wykonywany jest na indywidualne zamówienie i w zależności od wyposażenia może kosztować 100 lub 200 tys. dolarów więcej lub mniej.

Ile kosztuje kilogram Veyrona super sport? 4000 zł. Drogo? Bardzo drogo, ale nie jest to rekordowa cena.

W czerwcu 2013 roku na aukcji w Goodwood w W. Brytanii sprzedano bolid Mercedesa W196R z 1954 roku za rekordową sumę 29 598 265 dolarów (88 milionów 800 tys. złotych!). To do dziś nie pobity rekord ceny samochodu.

Foto: Auto Świat
Mercedes-Benz W196R

Ile zatem kosztuje kilogram tego rekordzisty? Jego waga to ok. 1000 kg, więc cena za kilogram wynosi 88,8 tys. złotych. Tego rekordu żaden inny model szybko nie pobije.

Sprawdziliśmy też, ile kosztuje kilogram Porsche 911 Turbo S - z silnikiem o mocy 560 KM. Ten supersportowy samochód kosztuje ok. 230 tys. euro, czyli ok. 970 tys. zł. Za jeden kilogram zapłacimy więc 606 zł. W porównaniu z poprzednikami to wręcz okazja.

A jaka jest cena kilograma aut popularnych? Sprawdziliśmy to na przykładzie VW Golfa i Dacii Sandero.

VW Golf w podstawowej wersji silnikowej 1,2/85 KM waży 1130 kg, a kosztuje 60 590 zł. Za kilogram zapłacimy więc zaledwie 53 złote.

Jeszcze tańsza jest Dacia Sandero - waży równo tonę, a kosztuje 42 600 zł. Łatwo policzyć, że za kilogram Sandero trzeba zapłacić tylko 42 złote.

Dacia jednak nie jest rekordzistką najniższej ceny na polskim rynku. Ten tytuł należy się Fordowi Ka. Po ostatnich obniżkach ten model kosztuje w podstawowej wersji 25 650 zł. Auto waży 980 kg, więc za jeden kilogram trzeba zapłacić zaledwie 26 zł.