Typowe płyny hamulcowe są niezwykle mocno higroskopijne, czyli wchłaniają wilgoć z otoczenia, i to nawet wtedy, kiedy znajdują się wewnątrz układu. Im więcej wody w płynie, tym ma on niższą temperaturę wrzenia.

Tymczasem jest to jego najważniejszy parametr! Wilgoć szkodzi W czasie intensywnego hamowania płyn gwałtownie się nagrzewa. Nowy płyn klasy DOT 4 (najczęściej używany we współczesnych autach) ma temperaturę wrzenia przekraczającą 230°C, wystarczy jednak, że zawartość wody osiągnie w nim ok. 3,5 proc., żeby wartość ta spadła o ok. 80°C.

Jeśli płyn się zagotuje i w układzie pojawią się pęcherzyki gazu, to przestanie on przekazywać siłę z pedału hamulca na tłoczki w zaciskach. Pedał stanie się wtedy miękki, będzie „wpadać w podłogę”, a skuteczność hamulców spadnie niemal do zera.

Jak tego uniknąć? Przynajmniej raz na dwa lata i nie rzadziej niż co 60 tys. km płyn należy po prostu wymienić. Nowoczesne auta wyposażone w układy EBS, ESP oraz systemy elektronicznego rozdziału siły hamowania są szczególnie wrażliwe na jakość płynu. Do właściwego działania wszystkich systemów nie wystarczy, żeby płyn się nie gotował – musi on mieć też odpowiednią lepkość (niższą niż w przypadku standardowych płynów), żeby umożliwiał szybsze zmiany ciśnienia w układzie.

Takie wymogi spełnia np. płyn hamulcowy Bosch DOT 4 HP. Zastosowanie standardowego płynu może o ułamki sekund spowolnić działanie układów – wbrew pozorom w awaryjnych sytuacjach to bardzo dużo! W nowych autach trudniej W przypadku nowoczesnych samochodów poza doborem właściwego płynu olbrzymie znaczenie ma też odpowiednia procedura jego wymiany i odpowietrzania układu.

{ "copyright": { "note": "ACZ / Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "creators": [ { "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "name": "ACZ", "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2" } ], "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZjY7MDA_/9a04efde6783000f6f8427b17dc098c8.jpg", "caption": "Jakość Płynu można ocenić, badając specjalnym próbnikiem jego temperaturę wrzenia lub stopień zawodnienia", "uuid": "f81aaf51-5fd1-507d-9e3d-5adadf9de046", "size": { "height": 683, "width": 1024, "bytes": 151543 }, "available": { "start": "2018-07-17 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "ocdn": "9a04efde6783000f6f8427b17dc098c8", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg" }, "asyncAdSlot": null } Jakość  Płynu  można ocenić, badając specjalnym próbnikiem jego temperaturę wrzenia lub stopień zawodnienia Foto: ACZ / Auto Świat
Jakość Płynu można ocenić, badając specjalnym próbnikiem jego temperaturę wrzenia lub stopień zawodnienia

W wielu przypadkach konieczne jest użycie testera diagnostycznego, za pomocą którego można wymusić m.in. otwarcie zaworów układu hydraulicznego w ABS/ESP. Bez tego w zakamarkach systemu może pozostać zużyty stary płyn, a w dodatku układu nie uda się całkowicie odpowietrzyć, co będzie skutkować niższą skutecznością hamulców.

Zdaniem eksperta - Bez sprzętu nie zrobisz tego dobrze

W nowych samochodach do wymiany płynu hamulcowego i odpowietrzenia układu niezbędny jest odpowiedni sprzęt. W naszym serwisie zawsze używamy urządzenia ciśnieniowego, które wtłacza nowy płyn i jednocześnie wypycha z układu stary.

Eliminuje to ryzyko, że w układzie zostaną resztki starego płynu oraz że hamulców nie uda się dokładnie odpowietrzyć, co zdarza się, gdy są stosowane inne metody. Jakość płynu w układzie można ocenić, badając jego temperaturę wrzenia przy użyciu specjalnego przyrządu.

Warto jednak pamiętać o tym, że płyn w układzie miesza się z sobą w ograniczonym stopniu – zdarza się, że chociaż środek znajdujący się w zbiorniczku ma właściwe parametry, to jednak płyn w przewodach i zaciskach wymaga już wymiany.

O tym warto wiedzieć

Płyn hamulcowy powinien być zgodny z wymaganiami producenta auta.

Po otwarciu opakowania płyn zaczyna wchłaniać wodę z powietrza. Środek, który np. stał przez kilka lat na półce w garażu w otwartym opakowaniu, może nie nadawać się do użytku.

Płynu wypompowanego z układu nie należy ponownie do niego wlewać.