Najczęstszą przyczyną jest awaria akumulatora. Czy można było tego uniknąć? Tak, jest to jedna z niewielu awarii, jakiej można zapobiec. Wystarczy właściwie dbać o akumulator oraz układ ładowania! Czemu akurat w chłodniejsze dni ujawniają się słabości akumulatora? To proste: wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej spada pojemność akumulatora (ilość prądu, jaką może zmagazynować), dlatego latem trudno zauważyć, czy to urządzenie jest sprawne. Ale co robić, aby samochodowa bateria służyła nam długo i nie zaskoczyła nas niespodziewaną awarią?Jeśli w naszym aucie jest zamontowany akumulator umożliwiający kontrolę ilości elektrolitu, to warto co jakiś czas sprawdzić, czy jest tam go tyle, ile być powinno - 5-10 mm ponad górną powierzchnią płyt. Jeśli okaże się, że jest go za mało, uzupełniamy brak wodą destylowaną (nigdy wodą mineralną albo z kranu!). Jeśli okaże się, że w akumulatorze płyn szybko znika, warto sprawdzić prąd ładowania - powinien wynosić od 13,8 do 14,4 V. Powodem zbyt wysokiego napięcia jest prawie zawsze regulator napięcia. Za niskie napięcie to efekt zużycia szczotek, słabo naciągnięty pasek napędzający albo także uszkodzony regulator napięcia. Kolejnym krokiem powinna być kontrola jakości połączeń, czyli sprawdzenie i ewentualne przeczyszczenie połączeń akumulatora i prądnicy oraz wyczyszczenie i zabezpieczenie wazeliną techniczną klem oraz biegunów akumulatora. Bardzo często przyczyną braku prądu w aucie jest zardzewiały przewód masowy łączący silnik z nadwoziem. Dopiero po oczyszczeniu wszystkich połączeń możemy być pewni, że bateria będzie równie dobrze oddawać, jaki magazynować prąd. Jeśli nadal okazuje się, że podczas mroźnych poranków auto ciężko uruchomić, warto wymienić olej na spełniający wymagania producenta auta, ale mniej gęstniejący w niskich temperaturach, np. 10W/40 zamiast 15W/40.Nadal mamy problemy z porannym rozruchem? Być może przyczyną jest jazda wyłącznie na krótkich dystansach. W tym przypadku jedynym skutecznym rozwiązaniem będzie regularne doładowywanie. Podczas tej czynności należy pamiętać o tym, aby prąd ładowania stanowił 1/10 pojemności baterii.A na wszelki wypadek warto mieć kable do "pożyczania prądu".Zużyty czy jeszcze dobry?Najlepszym sposobem na skuteczne sprawdzenie stanu akumulatora jest wizytaw wyspecjalizowanym warsztacie mającym odpowiedni tester. Badanie trwa około minuty, po której wiadomo, czy trzeba zacząć poszukiwania nowej baterii. Jednak testerem nie każdy umie się posługiwać - jeśli akumulator jest niedoładowany, tester pokaże, że jest zużyty! A więc przed kontrolą powinien być naładowany!Te urządzenia mierzą napięcie (bez obciążenia i podczas rozruchu) oraz procent naładowania, stan układu ładowania (alternatora) oraz maksymalny prąd rozruchui rezystancję wewnętrzną informującą o tym, czy przypadkiem w naszym akumulatorze nie zwierają się płyty. Niektóre urządzenia potrafią nawet zdiagnozować stan rozrusznika. Jeśli po badaniu okaże się, że współczynnik pojemności akumulatora spadł poniżej 65 proc., to warto zastanowić się nad jego wymianą.Pytania z sieciW moim aucie co jakiś czas zapala się kontrolka ładowania. Samochód zachowuje się normalnie. Czy można z tym jeździć?Proszę nie lekceważyć tej awarii, są to pierwsze oznaki awarii układu ładowania. Najprawdopodobniej zużyły się szczotki alternatora, choć może być to także inna usterka. Naprawa nie powinna być droga i dzięki niej przedłuży się okres eksploatacji akumulatora w Pańskim aucie.Muszę naładować akumulator. Jak to zrobić bezpiecznie? Czy należy go odłączać od auta?Akumulatory 12-woltowe ładujemy prostownikiem o takim samym napięciu. Pamiętamy o tym, aby natężenie prądu ładowania stanowiło 1/10 jego pojemności, np. baterię o poj. 60 Ah powinno się ładować się prostownikiem 12-woltowym dającym natężenie 6 A. Akumulator należy na czas ładowania odłączać od auta.Muszę wymienić akumulatorw Mondeo 1.6 z pełną "elektryką". Producent zaleca 60 Ah, czy mogę założyć większy?Montaż większego akumulatora niż zalecany nie jest najlepszym rozwiązaniem. Układ elektryczny auta został zaprojektowany pod konkretną pojemność akumulatora. Większa bateria będzie niedoładowana, chyba że jeździmy często w długie trasy.Jaki akumulator zastosowaćw Hondzie Prelude z silnikiem B20A7. Czy nic nie stanie sięw czasie wymiany?W tym aucie powinien być stosowany akumulator o pojemności 50 Ah.W czasie wymiany nic nie powinno się stać z komputerem oraz immobiliserem. Proszę pamiętać, aby odłączając stary akumulator, najpierw odkręcić klemę ujemną, a potem dodatnią. Montaż przeprowadzamy odwrotnie - najpierw klemy dodatnie.Sami dbamy o akumulatorPomiarW pierwszej kolejnośći sprawdzamy stan baterii. Przy unieruchomionym silniku napięcie na zaciskach powinno wynosić 12,6 V, a podczas pracy od 13,8 do 14,4 VCzyszczenieKolejnym etapem jest dokładne wyczyszczenie biegunów oraz zacisków. W tym celu warto zaopatrzyć się w specjalną szczotkę ułatwiającą dokładne oczyszczenieKonserwacjaAby czyszczenie przyniosło długotrwały efekt, bieguny i klemy trzeba zabezpieczyć przed utlenianiem. Można użyć do tego wazeliny technicznejSprawdź pasekSprawdźmy stan paska napędzającego alternator! Jeśli jest za luźny, naciągnijmy go - ugięcie w środku najdłuższego odcinka powinno wynosić od 10 do 15 mmWymieńmy olejJeśli możemy zastosować olej syntetyczny, zróbmy to. Dzięki temu podczas porannego rozruchu silnik będzie stawiać mniejszy opór, a akumulator straci mniej prądu
Jak dbać o baterię
Najtrudniejszym okresem w eksploatacji auta jest zima. W wielu przypadkach wystarczy spadek temperatury poniżej zera, aby skutecznie unieruchomić auto.