Airbag ma już 27 lat!
Po raz pierwszy w seryjnym samochodzie zainstalowano go w roku 1980, a był to Mercedes klasy S. To model i marka wysoko notowane w rankingach nowatorskich rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa - w tym aucie debiutowała większość systemów, które służą nam dziś w popularnych samochodach.
Jak to działa?
Podczas zderzenia kierowca i pasażerowie auta mają znaczną energię kinetyczną,z którą trzeba coś zrobić, kiedy w ułamku sekundy pędzące z pasażerami auto zatrzymuje się na przeszkodzie. Pierwszym stopniem rozpraszania tej energii są pasy bezpieczeńśtwa, które trwale rozciągają się nawet o kilkanaście centymetrów.
Resztę przejmuje kierownica ielementy wnętrza, w które uderzają głowa, ręce i nogi kierowcy. Siła uderzenia jest olbrzymia - wmomencie zderzenia kierowca napierana pasy z taką siłą, jakby ważył nie 80 kg, a dwie tony! Ludzki organizm nie jest odporny na takie przeciążenia.
Czas na poduszkę
I tutaj z pomocą przychodzi poduszka powietrzna. Ma ona bardzo mało czasu na zadziałanie, bowiem całe zderzenie trwa dziesiątą część sekundy. Ponadto niezbędna jest trafna ocena mocy uderzenia, żeby niepotrzebnie nie odpalać poduszek, gdy uderzenie jest słabe. Dlatego czujniki komputera odpalającego airbagi umieszcza się na stabilnych elementach karoserii, aby nie uległu zniszczeniu przy lekkim uderzeniu.
Dopiero gdy czujniki wykryją znaczne opóźnienie (parametr analogiczny doprzyspieszenia, ale związany ze zmniejszaniem prędkości), wysyłają sygnał do odpalenia poduszki. Dzieje się to najdalej po 10 milisekundach. Pirotechniczny generator gazu rozpoczyna procedurę napełniania poduszki powietrznej.
Po kolejnych 30 milisekundach wypełniany gazem nylonowy balon rozrywa materiał osłony w miejscach, gdzie wykonano specjalne nacięcia. Od momentu pierwszego zetknięcia auta z przeszkodą mija 40 milisekund, deformacja karoserii zakończyła się.
Auto już stoi, pasażerowieniestety nie
Łapią ich pasy bezpieczeństwa, a ich głowy lądują na airbagach. Poduszki opróżniają się powoli z gazu przez otwory, przez pewien czas w kabinie osiada chmura talku.
Poduszki boczne "szybsze" od czołowych
Ponieważ odległość między ramieniem kierującego a bokiem nadwozia jest znacznie mniejsza niż od jego głowy do kierownicy, to poduszka boczna ma znacznie mniej czasu, by skutecznie "złapać" ramię kierowcy, zanim uderzy w drzwi albo szybę. Maksymalny czas od uderzenia do wypełnienia airbagu bocznego to 10 ms.
Pirotechniczne generatory gazu nie są aż tak szybkie, dlatego tutaj do wypełniania poduszek stosuje się pojemniki z silnie sprężonym gazem. Działają one znacznie szybciej. Współczesne samochody mają nawet 9 poduszek powietrznych.
Oprócz airbagów czołowych i bocznych, które należy traktować jako absolutne minimum w bezpiecznym aucie, stosuje się poduszki kurtynowe i chroniące kolana kierowcy.