Ich działanie opiera się jednak na zupełnie innej zasadzie. Radary ręczne wysyłają w kierunku namierzanego obiektu szeroką wiązkę promieniowania mikrofalowego, która wraca do miernika ze zmienioną częstotliwością i na podstawie tej zmiany określa się prędkość obiektu. Natomiast miernik laserowy działa na podobnej zasadzie jak dalmierz używany do mierzenia wielkości wnętrz: wysyła krótkie impulsy promieniowania laserowego, które mierzą odległość od obiektu, a ponieważ wykonuje on kolejne pomiary z dużą częstotliwością, na podstawie rejestrowanych zmian odległości w czasie urządzenie określa prędkość jadącego samochodu. Wiązka promieniowania – w przeciwieństwie do wysyłanej przez radar – jest bardzo wąska. Oznacza to, że jeśli mamy antyradar z funkcją wykrywania laserów, nie możemy mieć pewności, że ostrzeże on nas w porę. Im bliżej jesteśmy od policjanta, tym węższa jest wiązka lasera. Jeśli nie „oświetli” ona wykrywacza, nie ma on szans zadziałać. Nawet jeśli zadziała, w momencie pomiaru nie mamy już czasu na reakcję, np. za zmniejszenie prędkości. Szansa na to, że wykrywacz „zauważy” pomiar aut jadących przed nami, też nie jest duża. Wąska wiązka promieniowania pozwala też na wyłowienie z grupy aut tego, które przekracza dozwoloną prędkość.Ale wymaga to precyzji celowania – dlatego mierniki laserowe wyposażone są w celowniki optyczne. RADARYZalety - Łatwe w obsłudze. Wystarczy skierować urządzenie w stronę pojazdu i nacisnąć przycisk. Dokładny pomiar, o ile w tle nie ma innych pojazdów niż namierzany.

  • Wady - Pomiar tylko z bliskiej odległości – w praktyce dobrym wynikiem jest namierzenie pirata drogowego z odległości 150 m. Duże ryzyko błędnego pomiaru, jeśli obok namierzanego obiektu lub za nim znajduje się inny – większy lub poruszający się szybciej. „Wyłowienie” pirata drogowego z grupy aut jest mało prawdopodobne. Już w odległości 200 m wiązka radaru może mieć kilkadziesiąt metrów szerokości.
  • Zalety - Pomiary z dużej odległości. Zasięg używanego w Polsce lasera, w jaki ostatnio została wyposażona polska policja drogowa, to 1000 m. Wąska wiązka promieniowania laserowego teoretycznie umożliwia pomiar prędkości auta jadącego w tłumie innych.
  • Wady - Mierniki laserowe są trudniejsze w obsłudze od tradycyjnych radarów – wprawdzie możliwy jest pomiar z daleka, jednak policjant musi idealnie namierzyć jadący samochód. Jeśli ten jedzie w grupie innych aut, ryzyko błędu po stronie policjanta jest wysokie. Można tak samo spudłować jak na polowaniu. W Niemczech jest coraz więcej przypadków kwestionowania pomiarów wykonywanych za pomocą tych urządzeń. Wprawdzie teoretycznie mierniki laserowe działają w każdych warunkach pogodowych, ale jak trafić jadący szybko samochód, którego prawie nie widać?