Jak działa tachograf cyfrowy i czym różni się od analogowego poprzednika? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym tekście.
Czym jest tachograf?
Tachograf jest urządzeniem wykorzystywanym transporcie drogowym. Jego zadaniem jest rejestrowanie prędkości oraz pokonanej drogi w odniesieniu do osi czasu. Prościej mówiąc: służy on do rejestrowania okresu jazdy, czasu odpoczynku i przebytej odległości. Najczęściej wyposażone są w niego samochody ciężarowe. W praktyce służy on kierowcom jako punkt odniesienia w celu przestrzegania przepisów o czasie jazdy i odpoczynku.
Tachografy dzielimy na analogowe oraz cyfrowe. Obowiązek posiadania przez kierowców ciężarówek tachografów analogowych został wprowadzony na terenie Unii Europejskiej w 1986 roku. Z czasem technologia była udoskonalana i przestarzałe modele analogowe zostały zastąpione przez wersje cyfrowe. W Polsce od 2006 roku istnieje obowiązek montowania tachografu cyfrowego w nowo zarejestrowanych pojazdach.
Tachograf cyfrowy - jak działa?
Obsługa tachografu cyfrowego jest prostsza niż w przypadku sprzętu analogowego. Do korzystania z tachografu cyfrowego potrzebna jest karta kierowcy. Umieszczania jest ona w czytniku oznaczonym cyfrą 1. Kolejnym krokiem jest wybór państwa, w którym znajduje się aktualnie pojazd. Obowiązkiem kierowcy jest także określenie statusu swojej aktywności. Czy jest on prowadzącym pojazd, pełni przy nim dyżur czy jest w trakcie odpoczynku? Po zakończonej pracy kartę należy zabrać ze sobą.
Obowiązkiem kierowcy jest posiadanie papieru do wydruku danych z tachografu. Co ważne - dokonać może tego jedynie osoba upoważniona do przeprowadzenia kontroli drogowej. Karta kierowcy oraz pamięć urządzenia gromadzą dane na temat czasu pracy, pokonanej odległości i wypoczynku. Są one drogą elektroniczną przekazywane pracodawcy. Jako że obsługa tachografu jest obowiązkiem kierowcy, może on skorzystać ze specjalnych szkoleń w tej dziedzinie.
Czym różni się tachograf analogowy od cyfrowego?
Tachograf cyfrowy to bardziej nowoczesna wersja tachografu analogowego. Czym się jednak one dokładnie różnią? Główną różnicą jest miejsce zapisu danych. W przypadku urządzeń analogowych miało to miejsce na tarczach papierowych, co stwarzało zagrożenie manipulacji danymi. W przypadku wersji cyfrowych dane są zapisywane na karcie pamięci i dysku twardym. Są one wysyłane drogą elektroniczną do pracodawcy.
Tachograf cyfrowy działa zgodnie z czasem UTC, automatycznie uwzględniając przemieszczanie się pojazdu. Sprzęt analogowy działał zgodnie z czasem obowiązującym w państwie, gdzie zarejestrowana była ciężarówka. Dużą różnicę stanowi także czas pamięci nośnika danych, która w starszej wersji wynosił 24 godziny, a w wersji cyfrowej wynosi aż rok. Dokonując zakupu samochodu ciężarowego, należy obowiązkowo zadbać o obecność tachografu cyfrowego. Bogatą i aktualną ofertę używanych samochodów ciężarowych od europejskich dealerów znajdziesz na Truck1.