Wymiana stłuczonego zwierciadła nie jest ani trudna ani kosztowna. Zamienniki do najpopularniejszych modeli samochodów można już kupić za kilkanaście złotych. Radzimy jednak odwiedzić warsztat szklarski i tam dorobić lustro. Koszt będzie zbliżony – zwykle wynosi około 20 zł (lustro sferyczne) za sztukę, bez względu na model auta. Zyskamy wówczas pewność, że jakość będzie zdecydowanie wyższa niż w przypadku najtańszych odpowiedników.
Montaż również nie należy do skomplikowanych. Najczęściej zwierciadło jest mocowane na zatrzaski i wystarczy je delikatnie podważyć, aby móc wyciągnąć z ramki. Pamiętajmy jednak, że nie w każdym modelu system montażu jest taki sam. Czasem bywa na tyle zmyślny, że prędzej uszkodzimy obramowanie niż osiągniemy zamierzony efekt. Dlatego przed rozpoczęciem czynności demontażowych polecamy zasięgnąć do literatury lub odwiedzić forum internetowe miłośników danego modelu – bez trudu znajdziemy tam informację jaki sposób montażu wybrał producent, bądź po prostu instrukcję krok po kroku.
Jeśli nie zdecydujemy się na samodzielną wymianę wkładu, najlepiej odwiedzić warsztat zajmujący się szybami samochodowymi. Koszt kompletnej usługi (docinanie wraz z montażem) w przypadku zwierciadła płaskiego nie przekracza 45 zł, sferycznego – 50 zł, zaś lustro sferyczne to wydatek wyższy o kolejne 5 zł, pod warunkiem, że element mocujący nie jest uszkodzony (cena ok. 15 zł).
Jeśli uszkodzeniu uległo lustro lewe (od strony kierowcy), warto zamontować zwierciadło sferyczne, które eliminuje efekt „martwego pola”, chyba że wkład jest osadzony w obudowie głębiej niż na 2,5 cm (lustro wówczas nie będzie spełniać swojego zadania). Pamiętajmy, aby w obydwu lusterkach znajdowały się zwierciadła podobnie pokazujące obraz, tzn. albo rzeczywisty (płaskie), albo pomniejszony lub oddalony (sferyczne).
Przy okazji wymiany zwierciadła rozważmy montaż podgrzewania. Maty dobrej jakości dostępne są już od 25 zł. Fachowcy radzą unikać najtańszych produktów sprzedawanych na aukcjach internetowych za kilka złotych. Najdroższy w całym procesie instalacji jest jednak montaż samych mat bowiem u specjalistów za taką usługę zapłacimy w granicach 150 zł. Oczywiście przy odrobinie wiedzy możemy podjąć się tego sami, ale fachowcy twierdzą, że dla żywotności elementu grzewczego bardzo istotne jest jego prawidłowe podklejenie. Jak można się domyśleć, swoją wiedzą na ten temat dzielą się niechętnie.
Jeśli uszkodzeniu uległa ramka lusterka, nie pozostaje nam nic innego jak zakup drugiej. W tym wypadku polecamy serwisy aukcyjne, gdzie możemy dostać oprawę lustra w kolorze (nową lub używaną) w korzystnej cenie.
Dorabianie wkładu lusterka wraz z montażem podgrzewania elektrycznego
Samodzielne dorobienie szkła lusterka nie jest czynnością skomplikowaną jednak niezbędne do tego są: solidny nóż diamentowy, szlifierka z tarczą do polerowania szła, wiedza w jaki sposób zamocowany jest wkład lusterka w naszym aucie oraz czas. Podsumowując - samodzielna praca raczej się nie opłaca, tym bardziej że koszt docięcia zwierciadła, jak już wspominaliśmy wcześniej, nie powinien przekroczyć 15 zł, a za montaż zapłacimy około 30 zł.
Zdecydowanie korzystniej jest wkleić samemu maty podgrzewające lusterka ponieważ zaoszczędzimy ponad 200 zł (zestaw mat – 25zł, koszt montażu w serwisie – 150 zł za jedno lustro). Pokazujemy jak wykonać to samodzielnie.
Instrukcja montażu mat podgrzewających lusterko:
1. Demontaż uszkodzonego wkładu nie jest prosty – trzeba znać sposób mocowania. Następnie należy podgrzać delikatnie wkład i odkleić lustro od plastikowej ramki mocującej
2. Szablon w kształcie uszkodzonego lusterka wykonujemy przy użyciu samoprzylepnej folii. Następnie folię naklejamy na twardą tekturę, którą wycinamy zgodnie z pobranymi wymiarami
3. Szablon przenosimy na szkło flamastrem. W przypadku luster asferycznych należy zwrócić uwagę na to, aby miejsce zagięcia na wycinanym szkle pokrywało się ze starym zwierciadłem
4. Wycinanie zwierciadła wymaga cierpliwości i dużej precyzji. Potrzebny będzie do tego ostry nóż diamentowy. Fachowcy używają noża szklarskiego z obrotową głowicą
5. Szlifowanie ma na celu wygładzenie krawędzi i ostateczne dopasowanie zwierciadła do plastikowej ramki. Szlifujemy na mokro na szlifierce z tarczą z napyleniem diamentowym
6. Matę grzewczą montujemy na oczyszczonej i odtłuszczonej tylnej części zwierciadła. Na matę naklejamy plastikową ramkę i wyprowadzamy przez nią kable podłączone do maty
7. Do Montażu wkładu przyda nam się przyssawka. Wcześniej wyprowadzone z maty kable przeprowadzamy przez drzwi w miejscu, gdzie poprowadzone są cięgna do sterowania lustrem
8. Podłączenie do instalacji. Kabel od maty rozcinamy. Jedną żyłę podłączamy do przewodu podgrzewania tylnej szyby, drugą do masy. Wiązka z kablami prowadzona jest zwykle przy progu