Z udogodnienia jakim jest ogrzewanie tylnej szyby zwykle korzystamy w okresie jesienno-zimowym. Wnętrze samochodu paruje, dookoła nie widać nic, ale na szczęście jeden przycisk może załatwić sprawę. Zazwyczaj wtedy zauważamy, że z układem dzieje się coś niedobrego – pierwsze ścieżki nie grzeją wcale lub nagrzewają się nierówno. Wiele osób ignoruje drobne usterki, dopóki nie ograniczają one nadmiernie widoczności. To błąd! Czasem z pozoru niegroźnie niesprawności mogą doprowadzić do poważnej szkody, np. pęknięcia szyby.

Do uszkodzeń układu ogrzewania najczęściej dochodzi w sposób przypadkowy i są to usterki mechaniczne. Np. podczas mycia szyby od wewnątrz, gdzie poprowadzone są ścieżki grzewcze. Będąc nieostrożnym można łatwo zarysować włókna, przerwać je lub oderwać końcówki przyłączy.

Inne awarie związane z układem grzewczym szyby tylnej wynikają ze starzenia się elementów. Po kilku latach eksploatacji materiały, z których wykonane są przyłącza, szyny doprowadzające prąd i same ścieżki grzewcze mogą zacząć korodować. Zazwyczaj wiążę się to z wymianą szyby na nową, ponieważ naprawa zniszczonej bywa nieopłacalna – wkrótce problem pojawi się ponownie, a w przypadku niektórych modeli naprawianie jest nawet droższe od zakupu drugiej szyby.

Sytuacja wygląda inaczej, gdy dojdzie do nietypowych uszkodzeń jak np. grzanie punktowe (powstawanie łuku elektrycznego o wysokiej temperaturze w miejscu mikrouszkodzenia włókna). Co może być przyczyną? Choćby drobinki piasku, które zawieruszyły się na szmatce podczas mycia szyby bądź próba naprawienia ścieżki nieodpowiednim materiałem. Nie lekceważmy uszkodzonego układu grzewczego! Może doprowadzić do pęknięcia szyby!

Naprawa przerwanej ścieżki grzewczej sama w sobie nie należy do trudnych czynności. Problem tak naprawdę pojawia się w momencie diagnozowania przyczyny awarii oraz lokalizacji uszkodzonego miejsca. Poniżej przedstawiamy najczęstsze awarie ogrzewania szyby tylnej i koszty naprawy.

Typy awarii i koszty naprawy

Na wstępie informujemy, że dostępne powszechnie w marketach przewodzące lakiery i kleje przeznaczone do naprawy szyb ogrzewanych, w większości przypadków nie działają, a czasem nawet mogą wyrządzić szkody. Dlatego unikajmy najtańszych preparatów.

1. Ogrzewanie szyby nie działa

Najczęstsze powody:

- urwanie lub skorodowanie przyłączy (elementów, do których mocowane są kable zasilające)

- przerwanie szyny głównej doprowadzającej prąd do ścieżek grzewczych

- przetarcie kabla zasilającego

- awaria przekaźnika lub włącznika

Samodzielnie można podjąć się wymiany uszkodzonego kabla bądź przekaźnika. Pozostałe usterki pozostawmy jednak specjalistom, ponieważ niepewna ingerencja może tylko zaszkodzić. Pamiętajmy! Moc grzewcza szyby tylnej wynosi od 80-250 W!

2. Grzanie punktowe

Łatwa do rozpoznania usterka – na zamrożonej lub zaparowanej szybie, w szybkim tempie w jednym miejscu powstaje ogrzane pole. W tym miejscu powstaje łuk elektryczny, który mocno nagrzewa szkło. Naprężenia wywołane różnicą temperatur mogą doprowadzić do pęknięcia tafli szkła. Lepiej nie używajmy ogrzewania szyby do momentu, aż nie naprawimy usterki!

3. Przerwanie ścieżki

Ten problem pojawia się najczęściej. Jeśli nie wszystkie włókna grzeją, oznacza to tylko tyle, że jedno z nich zostało przerwane i nie przewodzi prądu. Gołym okiem raczej nie dostrzeżemy punktu przerwania ponieważ jest malutkie. Do zlokalizowanie pomocny będzie miernik, którym co 1-2 cm całej długości niedziałającej ścieżki musimy systematycznie mierzyć napięcie.

4. Grzanie falowe

Zazwyczaj wynika ze starzenia się elementów układu grzewczego i występuje w starszych samochodach. Materiał, z którego wykonane są włókna ulega degradacji i traci dawne właściwości. Objawy? Nierównomierne usuwanie wilgoci lub szronu z szyby wokół jednej ścieżki na całej długości. Na szczęście takie uszkodzenie nie grozi poważnymi konsekwencjami i można się do niego przyzwyczaić bądź zdecydować na wymianę szyby.