Fabryka Volkswagena w dolnej Saksonii zajmuje się produkcją i montażem samochodów użytkowych. Powstają tu przede wszystkim Transportery, Caravelle i Multivany piątej generacji, a od jesieni 2012 r. także Amaroki. Produkcja pikapa początkowo odbywała się tylko w Argentynie.

Utworzenie linii produkcyjnej w Niemczech wymagało wyremontowania hal, gdzie kiedyś powstawały LT-eki, stworzenia działu montażu oraz włączenia go do działu lakierni i budowy nadwozia. Każdego dnia powstaje tu około 120 samochodów w różnych wersjach wyposażenia. Przeznaczone są na rynek europejski, rosyjski, afrykański oraz 51 państw, gdzie ruch jest lewostronny. Według założeń ma tu powstawać 40 tys. pikapów rocznie.

Proces produkcyjny rozpoczyna się od tłoczni, gdzie ze stalowych arkuszy powstają elementy karoserii. Ogromne prasy, jednostajnymi uderzeniami formują podłogi, maski, drzwi, progi, dachy i inne części. Następnie wszystkie części wyprodukowane na miejscu lub dostarczone przez firmy zewnetrzne trafiają na spawalnię. W tym dziale wszystkie komponenty (podłoga, dach, błotniki) zgrzewane lub spawane są w jedną całość.

Volkswagen Amarok: zobacz, jak powstaje mocny pikap Foto: Auto Świat
Volkswagen Amarok: zobacz, jak powstaje mocny pikap

Kluczowe operacje, czyli najważniejsze zgrzewy, powstają na stacjach automatycznych. Drobne zgrzewy mogą być wykonywane ręcznie. Na koniec każda karoseria przechodzi laserową kontrolę jakości, gdzie sprawdzana jest geometria wykonania. Tu każde nadwozie dostaje numer VIN, który je później identyfikuje (określa m.in. kraj do którego trafi, kolor, wyposażenie).

W następnej kolejności karoserie trafiają do centrum dystrybucji, gdzie przez chwilę są magazynowane. Później, według dyspozycji i możliwości, wysyłane zostają do malowania. Na lakierni, zanim zacznie się proces malowania, blachy są odpowiednio przygotowywane (m.in. czyszczone ze smarów i zabrudzeń). W pomieszczeniach lakierni, żeby uniknąć zanieczyszczeń, panuje większe ciśnienie niż na zewnątrz budynku. Każda karoseria dostaje kilka warstw podkładu i lakieru.

Volkswagen Amarok: zobacz, jak powstaje mocny pikap Foto: Auto Świat
Volkswagen Amarok: zobacz, jak powstaje mocny pikap

Etap montażu. Nadwozia zawieszane są na specjalnych wózkach. Na początku montuje się wiązki elektryczne, podsufitki, maty podłogowe i kolejne elementy uzbrojenia. Kiedy nadwozie jest odpowiednio przygotowane, łączy się je z podwoziem, powstającym równolegle do produkcji karoserii.

Kiedy rama uzbrojona jest w zawieszenie, silnik i zbiornik paliwa, łączy się ją z nadwoziem. Proces ten przebiega automatycznie, a pracownik jedynie montuje śruby i nadzoruje operację. W kolejnym etapie montowane są szyby, światła, zderzaki i elementy wnętrza. Te czynności wykonują ludzie i są one określone procedurami. Ostatnim etapem jest hamownia i dział kontroli jakości, gdzie sprawdzane jest działanie podzespołów. Następnie auta trafiają na parking skąd są odbierane.