Dawniej wszystko było prostsze. Z cyferblatu samochodowego zegarka wystawało małe pokrętełko. Kilka obrotów we właściwą stronę wystarczyło, żeby czasomierz wskazywał to, co powinien.

Później, wraz z zegarkami elektronicznymi, pokrętła zostały wyparte przez przyciski, ale przynajmniej do tego momentu większość z nas bez większych problemów i bez konieczności studiowania instrukcji obsługi dawała sobie radę z samodzielnym przestawianiem czasu.

Najwyraźniej przeszkadzało to jednak zawodowym ulepszaczom. Po co ma być łatwo, skoro może być nowocześnie? Spróbujcie przestawić zegarek w jednym z nowych modeli!

Nas kosztowało to sporo czasu i kilka siwych włosów na głowach.W niektórych modelach poszło całkiem łatwo, za to w innych bez sięgnięcia po instrukcję obsługi przeciętny kierowca skazany jest na porażkę.

Pozostaje mieć nadzieję, że już wkrótce przestawianie zegarków przestanie być potrzebne - elektronika załatwi to za nas.

Zegar może przestawiać się sam W zasadzie przestawianie zegarków to przeżytek. Nowoczesne systemy powinny to zrobić za nas i to z nieosiągalną w żaden inny sposób dokładnością. Radiowo W wielu modelach Audi znajdziemy zegary korygujące wskazania na podstawie sygnałów radiowychz zegarów atomowych.

Przez RDS W niektórych modelach Opla czas ustawiany jest na podstawie sygnałów RDS emitowanych przez większość stacji radiowych na UKF.

Przez GPS Sygnał satelitów GPS zawiera dokładne wskazanie czasu. Korzystają z niego zegary np. w niektórych modelach Mercedesa.

Przestawianie zegara możliwe bez korzystania z instrukcji obsługi.

Skoda Fabia - Zegar ustawiany za pomocą gałki znajdującej się na tablicy przyrządów. Obrót w lewą stronę - godziny, obrót w prawą - minuty.

Suzuki Swift - Klasyczne, intuicyjne rozwiązanie: dwa przyciski znajdujące się obok zegarka . do przestawiania godzin, do ustawiania minut.

Opel Agila - Pokrętło obok zegara. Aktywacja przez naciśnięcie przez 2 sekundy. Przyciśnięcie na 5 sekund - przejście między godzinami i minutami.

VW Polo - Rozwiązanie podobne jak w Skodzie Fabii. Niestety, przestawiając godziny, łatwo przegapić tę właściwą i trzeba zaczynać od nowa.

Modele, w których potrzebna jest instrukcja obsługi

BMW 320d - Przestawianie zegara odbywa się przy użyciu systemu iDrive. Za pomocą pokrętła tego systemu wybiera się ustawienia i przechodzi między poszczególnymi opcjami. Najpierw należy wejść do menu ustawień ogólnych, a następnie do podmenu daty i czasu. Zegar na desce rozdzielczej przejmie wtedy ustawienia czasuz systemu iDrive.

Mazda 2 - Przycisk ustawiania czasu znajduje się w widocznym miejscu na panelu systemu audio. Po przyciśnięciu go przez ok. 2 sekundy można rozpocząć ustawianie zegara. Przycisk ze strzałką skierowaną do góry służy do ustawiania godzin, a ze strzałką do dołu - do ustawiania minut. Zatwierdzenia ustawień dokonuje się przez ponowne przyciśnięcie przycisku z symbolem zegara.

Ford Fiesta - Czas ustawia się przy użyciu panelu sterującego wyświetlacza systemu audio. Między różnymi poziomami menu przechodzi się za pomocą przycisków ze strzałkami oraz przycisku. Po wejściu do menu systemu audio należy wyszukać odpowiednią opcję. Rozwiązania są funkcjonalnie zbliżone do tych, które znamy z nowoczesnych telefonów komórkowych.

Volkswagen Golf VI - Klasyczny przykład tego, że nowe jest wrogiem dobrego. W przeciwieństwie do prostego rozwiązania znanego z konstrukcyjnie starszegomodelu Polo tutaj przestawienie zegara wymaga korzystania z przycisków znajdujących się na wielofunkcyjnej kierownicy i przechodzenia między kolejnymi polami wyboru w rozbudowanym menu.