Choć fałszowanie przebiegu to oszustwo, które teoretycznie podlega surowym karom, to jednak większość krętaczy pozostaje bezkarna, bo prokuratorzy niechętnie zajmują się takimi sprawami. To m.in. dlatego znaczna część aut oferowanych na rynku wtórnym ma „skręcone” liczniki.

Pokusa łatwego zarobienia sporych pieniędzy jest duża – różnica między cenami auta z małym przebiegiem a „flotówki”, która przejechała kilkaset tysięcy kilometrów, sięga kilkudziesięciu procent. Niekiedy zdemaskowanie przekrętu jest bardzo łatwe. Dotyczy to w szczególności aut sprowadzonych z krajów, w których (jak od niedawna w Polsce) dane z obowiązkowych przeglądów są zapisywane w ogólnodostępnych rejestrach.

Tak jest m.in. z pojazdami z Danii, Szwecji czy Holandii. W przypadku aut sprowadzonych np. z Danii informacji o ich przeszłości możecie szukać nawet po numerze VIN na stronie http://www.bilviden.dk/Din-bil/Synsrapport.aspx.

Uwaga! Nieuczciwi sprzedawcy doskonale o tym wiedzą i np. w ogłoszeniach twierdzą, że samochód pochodzi z Niemiec, gdzie żadnych ogólnodostępnych rejestrów nie ma. W przypadku aut z USA pomocne bywają takie strony, jak Carfax.com lub Autocheck.com, na których można znaleźć informacje o historii pojazdów.

Podstawowe informacje udostępniane są za darmo. Za szczegółowy raport trzeba jednak zapłacić co najmniej kilka dolarów. nZapytaj właściciela Jeśli auto sprzedaje pośrednik, warto skontaktować się z poprzednimi właścicielami lub serwisami, które rzekomo obsługiwały oglądany samochód, i spytać o stan licznika w chwili sprzedaży lub o historię serwisową.

Czasem nawet w samym aucie można znaleźć wskazówki, że przebieg został „skorygowany”, np. nalepki albo zawieszki informujące o dacie i przebiegu przy wymianie oleju lub paska rozrządu.

Jak zweryfikować stan licznika?

- Czy interesujące cię auto ma wiarygodną historię serwisową?

- Czy skontaktowałeś się z serwisem, którego pieczątki widnieją w książce obsługi?

- Czy stan zużycia wnętrza pasuje do przebiegu deklarowanego przez sprzedawcę?

- Czy delikatne elementy we wnętrzu (np. kierownica, gałka zmiany biegów, tapicerka fotela kierowcy) są oryginalne, czy zostały wymienione?