Ogrzewanie postojowe przydaje się przede wszystkim w czasie silnego mrozu, ale nawet używając go zaledwie 20-30 razy w ciągu roku, można poczuć, jaki to komfort. Niestety, jest to komfort, za który trzeba dużo zapłacić.

Jak to działa?

Zarówno ogrzewanie elektryczne, jak i spalinowe podnoszą temperaturę silnika, podgrzewając płyn chłodniczy. Jednocześnie do kabiny auta wtłaczane jest ciepłe powietrze. Dzięki temu nie trzeba skrobać szyb, temperatura w kabinie jest bardziej przyjazna od samego startu, a silnik mniej się zużywa, gdy nie startuje zmrożony do np. -20ºC.

Ogrzewanie na prąd

Są to systemy najprostsze i najtańsze: w silniku montuje się grzałkę elektryczną dopasowaną do modelu jednostki napędowej, we wnętrzu zaś mały grzejnik. Oba te elementy występują razem lub osobno. Dodatki to programator umożliwiający włączenie grzania o określonej godzinie lub np. za kilka godzin. Cechą ogrzewania elektrycznego jest to, że potrzebne jest gniazdko 230 V, do którego podłączamy auto za pośrednictwem kabla i gniazdka w zderzaku.

Spalinowe suche i mokre

Są to piecyki zasilane paliwem z baku auta. „Suche” grzeją gorącym powietrzem (jak domowa farelka), tyle że zasilane są nie prądem, lecz paliwem. Montowane są np. w kabinach ciężarówek. Ogrzewanie „mokre” podgrzewa płyn chłodniczy i wymusza jego krążenie w układzie, a za pomocą dość skomplikowanego (szczególnie w przypadku klimatyzacji automatycznych) sterownika uruchamia nawiewy samochodu. Jak łatwo się domyślić, korzysta też z akumulatora auta.

Ogrzewanie elektryczne DEFA cena: 700 - 4000 zł

Jakie ogrzewanie postojowe wybrać? Foto: Auto Świat
Jakie ogrzewanie postojowe wybrać?

Najprostsze i najtańsze ogrzewanie postojowe składające się z osobnych modułów: ogrzewania wnętrza, silnika, doładowania akumulatora, ewentualnieprogramatora lub pilota. Grzałki wewnętrzne są uniwersalne – to malutkie „farelki” dużej mocy montowane zwykle pod nogami pasażera. Silnik (a właściwie płyn chłodniczy) podgrzewa się grzałką dopasowaną do modelu silnika – są ich dziesiątki modeli. Najprostsze komponenty do podgrzania silnika i wnętrza auta kosztują kilkaset zł.

Plusy

  • umiarkowane koszty kupna komponentów oraz montażusprzęt całkowicie bezobsługowy i mało awaryjnymożliwość montażu podstawowego ogrzewania i późniejszej rozbudowy, np. o zdalne sterowanie

Minusy

  • działa tylko na postojuuzależnienie od źródła prądu; to oferta głównie dla osób mających własny garaż lub dom

Ogrzewanie spalinowe EBERSPACHER cena: 3000 - 8000 zł

Jakie ogrzewanie postojowe wybrać? Foto: Auto Świat
Jakie ogrzewanie postojowe wybrać?

Eberspacher to marka konkurująca z Webasto – produkty tych firm są do siebie pod względem użytkowym bardzo podobne. Różnice techniczne też są nieznaczne i dotyczą np. rodzaju sterowania. Typowe ogrzewanie do auta osobowego to paliwowy piecyk z pompką paliwa oraz pompą cieczy chłodzącej. Jest on wpinany w układ ogrzewania samochodu i steruje także funkcjami nawiewu czy klimatyzacji auta. Zasilanie: paliwo z baku samochodu oraz prąd z akumulatora. Włączanie: z wnętrza auta lub zdalne.

Plusy

  • sprzęt działa bez konieczności podłączania do zewnętrznego źródła energiidziałanie na postoju i w czasie jazdy samochodemmożliwość zdalnego uruchomienia (opcja) np. na pół godziny przed rozpoczęciem jazdy

Minusy

  • wysokie koszty kupna oraz montażu urządzeniaskomplikowana budowa i serwisspore zużycie paliwa

Ogrzewanie spalinowe WEBASTO cena: 3000 - 8000 zł

Jakie ogrzewanie postojowe wybrać? Foto: Auto Świat
Jakie ogrzewanie postojowe wybrać?

Występują systemy „mokre” i „suche”, przy czym do aut osobowych zwykle montuje się te pierwsze. Sercem systemu jest piec ogrzewany paliwem (benzyna lub ON – w zależności od auta) wpięty w układ chłodzenia silnika. Jego sterowanie współpracuje z nawiewem i układem ogrzewania wnętrza. System może być obsługiwany mniej lub bardziej skomplikowanym programatorem albo pilotem (zasięg kilkaset m i więcej!). Koszt zależy od wielkości auta i wydajności pieca, mocno podraża go zdalne sterowanie.

Plusy

  • działa niezależnie od zewnętrznego źródła prądudziała na postoju i w ruchu, może wspomagać niewydajne ogrzewanie aut z silnikami Diesla

Minusy

  • bardzo wysokie koszty kupna komponentów oraz montażuskomplikowana budowa, naprawy we własnym zakresie wykluczonespore zużycie paliwatrwałość niektórych części ograniczona do kilku lat eksploatacji