Sportsvan to następca Golfa Plusa. Samochód w salonach Volkswagena w Polsce był dość krótko sprzedawany, ale w wyniku prywatnego importu aut używanych wcale nie jest rzadkością na naszych drogach. Co innego u naszych zachodnich sąsiadów. Co piąty kupowany nowy Golf w Niemczech miał w nazwie dopisek „Plus”. Sprzedano w tym kraju aż pół mln aut, a łącznie wyprodukowano 900 tys. sztuk.
Golf plus van równa się Sportsvan
Dłuższy o 83 mm i wyższy o 126 mm od klasycznego Golfa pojazd (zbudowany na platformie MQB) ma także większy o 50 mm rozstaw osi. Dzięki temu jest w nim znacznie więcej miejsca dla podróżnych i na bagaż. Różnice dostrzegą zwłaszcza pasażerowie na tylnej kanapie, gdyż przybyło im dużo miejsca nie tylko nad głowami, lecz także na kolana. Dzięki seryjnej, przesuwanej o 180 mm kanapie (dzielona w stosunku 60:40) w Golfie Sportsvanie można samemu aranżować przestrzeń. Standardowy kufer o pojemności 500 l (większy niż w poprzedniku o 76 l) po maksymalnym przesunięciu kanapy do przodu może zabrać aż 590 l.
A co wówczas dzieje się z przestrzenią dla pasażerów z tyłu? Realnie jest ona niewielka, ale próbowaliśmy znaleźć złoty środek. Staraliśmy się ustawić kanapę tak, by miejsca było wystarczająco dla kierowcy i siedzącego za nim pasażera (obaj mierzyli 183 cm), a jednocześnie – by zwiększyła się przestrzeń w kufrze. Udało się. Nie wiemy, o ile zwiększyła się pojemność bagażnika, ale kanapę przesunęliśmy do przodu o 8 cm. W przypadku wykorzystania przestrzeni bagażowej aż do oparć przednich foteli i załadunku po dach maksymalna pojemność kufra wynosi 1520 l.
Nowa odmiana Sportsvan ma niemal taką samą paletę silnikową jak Golf hatchback. Nie będzie jednak oferowana w wersjach sportowych GTI i R oraz z napędem 4Motion. Producent zapewnia, że w porównaniu z Golfem Plusem nowe jednostki Sportsvana spalają o 20 proc. mniej paliwa. Testowana przez nas odmiana 1.4 TSI/150 KM na krętym odcinku górskim podczas dynamicznej jazdy zużyła 8,2 l/100 km. Auto mimo wyżej położonego środka ciężkości i wysokiej masy własnej (o 100 kg cięższe do Golfa htb) doskonale radziło sobie na łukach (seryjna blokada mech. różnicowego).
Kto kupi Golfa Sportsvana?
Sportsvan, podobnie jak poprzednik, kierowany jest głównie do młodych rodzin. Zachętą dla nich ma być większa przestrzeń dla pasażerów i na bagaż. Jednocześnie Volkswagen chce też zdobyć nową grupę klientów premium. Wabikiem na nich mają być m.in. chromowane listwy szyb, sprzęt nagłaśniający Dynaudio, adaptacyjne zawieszenie DCC oraz – stosowane po raz pierwszy w Golfie – podgrzewane koło kierownicy i system Blind Spot Sensor z systemem ułatwiającym wyjechanie z miejsca parkingowego. Działanie tego układu sprawdziliśmy podczas cofania z wjazdu do posesji na słabo widocznym zakręcie. Uniknęliśmy kolizji, bo system wykrył nadjeżdżający pojazd i natychmiast uruchomił hamulce.
O ile więcej trzeba zapłacić?
Sportsvan ma być droższy od hatchbacka o ok. 4700 zł, a w stosunku do Varianta (kombi) dopłata ma wynieść już tylko 1000 zł. Kompaktowy van Tiguan kosztuje o ok. 7400 zł więcej.
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz. R4/16 |
Pojemność | 1395 |
Moc. maks. | 150/5000 KM/obr./min |
Moment | 250/1500 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 500-1520 l |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4338/1807/15678 mm |
Przysp. 0-100 km/h | 8,8 s |
Napęd | man. 6/przedni |
Prędkość maks. | 212 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 5,5 l/100 km |
Cena (Highline) | nieznana |