Sportsvan to następca Golfa Plusa. Samochód w salonach Volkswagena w Polsce był dość krótko sprzedawany, ale w wyniku prywatnego importu aut używanych wcale nie jest rzadkością na naszych drogach. Co innego u naszych zachodnich sąsiadów. Co piąty kupowany nowy Golf w Niemczech miał w nazwie dopisek „Plus”. Sprzedano w tym kraju aż pół mln aut, a łącznie wyprodukowano 900 tys. sztuk.

{ "uuid": "669e6735-e3be-590d-a769-4622f91ffe61", "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Mjc7MDA_/e3451e74dc2556752e2019dba605826f.jpg", "caption": "Chromowane ramki wokół szyb mają podnieść prestiż modelu. Pod logo VW znajduje się kamera cofania", "size": { "height": 1995, "width": 2992, "bytes": 1376993 }, "contentSources": [ { "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" } ], "available": { "start": "2018-07-19 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "e3451e74dc2556752e2019dba605826f" }, "asyncAdSlot": null } Chromowane ramki wokół szyb mają podnieść prestiż modelu. Pod logo VW znajduje się kamera cofania Foto: Auto Świat
Chromowane ramki wokół szyb mają podnieść prestiż modelu. Pod logo VW znajduje się kamera cofania

Golf plus van równa się Sportsvan

Dłuższy o 83 mm i wyższy o 126 mm od klasycznego Golfa pojazd (zbudowany na platformie MQB) ma także większy o 50 mm rozstaw osi. Dzięki temu jest w nim znacznie więcej miejsca dla podróżnych i na bagaż. Różnice dostrzegą zwłaszcza pasażerowie na tylnej kanapie, gdyż przybyło im dużo miejsca nie tylko nad głowami, lecz także na kolana. Dzięki seryjnej, przesuwanej o 180 mm kanapie (dzielona w stosunku 60:40) w Golfie Sportsvanie można samemu aranżować przestrzeń. Standardowy kufer o pojemności 500 l (większy niż w poprzedniku o 76 l) po maksymalnym przesunięciu kanapy do przodu może zabrać aż 590 l.

{ "uuid": "62c7da8b-ec28-5be9-a4ed-73f8f75bfd4d", "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/N2U7MDA_/4caacd809e14b3cedf17d4ce273c8d75.jpg", "caption": "W stosunku do Golfa Plusa kufer jest większy o 76 l. Długość powierzchni bagażowej – do 2,5 m ", "size": { "height": 1436, "width": 2154, "bytes": 1354160 }, "contentSources": [ { "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" } ], "available": { "start": "2018-07-19 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "4caacd809e14b3cedf17d4ce273c8d75" }, "asyncAdSlot": null } W stosunku do Golfa Plusa kufer jest większy o 76 l. Długość powierzchni bagażowej – do 2,5 m  Foto: Auto Świat
W stosunku do Golfa Plusa kufer jest większy o 76 l. Długość powierzchni bagażowej – do 2,5 m

A co wówczas dzieje się z przestrzenią dla pasażerów z tyłu? Realnie jest ona niewielka, ale próbowaliśmy znaleźć złoty środek. Staraliśmy się ustawić kanapę tak, by miejsca było wystarczająco dla kierowcy i siedzącego za nim pasażera (obaj mierzyli 183 cm), a jednocześnie – by zwiększyła się przestrzeń w kufrze. Udało się. Nie wiemy, o ile zwiększyła się pojemność bagażnika, ale kanapę przesunęliśmy do przodu o 8 cm. W przypadku wykorzystania przestrzeni bagażowej aż do oparć przednich foteli i załadunku po dach maksymalna pojemność kufra wynosi 1520 l.

{ "uuid": "6a39c2a1-5a56-520e-a95c-920f29e764d4", "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MzY7MDA_/17f949fe2365a922b7ede6f70b776481.jpg", "caption": "Dużo miejsca nad głową i na kolana, a do tego wygodny podłokietnik i stolik", "size": { "height": 1436, "width": 2154, "bytes": 1061358 }, "contentSources": [ { "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" } ], "available": { "start": "2018-07-19 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "17f949fe2365a922b7ede6f70b776481" }, "asyncAdSlot": null } Dużo miejsca nad głową i na kolana, a do tego wygodny podłokietnik i stolik Foto: Auto Świat
Dużo miejsca nad głową i na kolana, a do tego wygodny podłokietnik i stolik

Nowa odmiana Sportsvan ma niemal taką samą paletę silnikową jak Golf hatchback. Nie będzie jednak oferowana w wersjach sportowych GTI i R oraz z napędem 4Motion. Producent zapewnia, że w porównaniu z Golfem Plusem nowe jednostki Sportsvana spalają o 20 proc. mniej paliwa. Testowana przez nas odmiana 1.4 TSI/150 KM na krętym odcinku górskim podczas dynamicznej jazdy zużyła 8,2 l/100 km. Auto mimo wyżej położonego środka ciężkości i wysokiej masy własnej (o 100 kg cięższe do Golfa htb) doskonale radziło sobie na łukach (seryjna blokada mech. różnicowego).

Kto kupi Golfa Sportsvana?

Sportsvan, podobnie jak poprzednik, kierowany jest głównie do młodych rodzin. Zachętą dla nich ma być większa przestrzeń dla pasażerów i na bagaż. Jednocześnie Volkswagen chce też zdobyć nową grupę klientów premium. Wabikiem na nich mają być m.in. chromowane listwy szyb, sprzęt nagłaśniający Dynaudio, adaptacyjne zawieszenie DCC oraz – stosowane po raz pierwszy w Golfie – podgrzewane koło kierownicy i system Blind Spot Sensor z systemem ułatwiającym wyjechanie z miejsca parkingowego. Działanie tego układu sprawdziliśmy podczas cofania z wjazdu do posesji na słabo widocznym zakręcie. Uniknęliśmy kolizji, bo system wykrył nadjeżdżający pojazd i natychmiast uruchomił hamulce.

{ "uuid": "d60a8b59-e3fd-55f7-9ebd-9d7c42c39da2", "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZGU7MDA_/8859810a90126022f73d27864fbdd980.jpg", "caption": "Choć jest o prawie 13 cm wyższy \ni o 100 kg cięższy od Golfa hatchbacka, prowadzi się go bez zarzutu", "size": { "height": 3264, "width": 5506, "bytes": 4727495 }, "contentSources": [ { "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" } ], "available": { "start": "2018-07-19 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "8859810a90126022f73d27864fbdd980" }, "asyncAdSlot": null } Choć jest o prawie 13 cm wyższy 
i o 100 kg cięższy od Golfa hatchbacka, prowadzi się go bez zarzutu Foto: Auto Świat
Choć jest o prawie 13 cm wyższy i o 100 kg cięższy od Golfa hatchbacka, prowadzi się go bez zarzutu

O ile więcej trzeba zapłacić?

Sportsvan ma być droższy od hatchbacka o ok. 4700 zł, a w stosunku do Varianta (kombi) dopłata ma wynieść już tylko 1000 zł. Kompaktowy van Tiguan kosztuje o ok. 7400 zł więcej.

Silnik-typ/cylindry/zawory t.benz. R4/16
Pojemność 1395
Moc. maks. 150/5000 KM/obr./min
Moment 250/1500 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 500-1520 l
Zbiornik paliwa 50 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4338/1807/15678 mm
Przysp. 0-100 km/h 8,8 s
Napęd man. 6/przedni
Prędkość maks. 212 km/h
Średnie spalanie fabr. 5,5 l/100 km
Cena (Highline) nieznana