Foto: ACZ / Auto Świat
Dzięki większemu nadwoziu Golf Sportsvan oferuje więcej przestrzeni dla podróżnych i na bagaż

Więcej miejsca dla podrożnych i na bagaż

Nowy model zbudowany jest na platformie modułowej MQB, dzięki czemu możliwe było wprowadzenie dość wyraźnych zmian w porownaniu z poprzednikiem. Proporcje Golfa Sportsvana są teraz znacznie bardziej dynamiczne, przedni zwis jest krótszy, a rozstaw osi większy. Sportsvan jest o 134 mm dłuższy od Golfa Plusa, o 83 mm dłuższy od Golfa htacjbacka. Szerokość Sportsvana to 1807 mm, jest więc tak samo szeroki, jak Golf htb. (Golf Plus był o 48 mm węższy). Pod względem wysokości, Golf Sportsvan jest wyższy o 126 mm od hatchbacka. Innowacyjna lekka konstrukcja umożliwiła obniżenie masy w stosunku do poprzednika, nawet o 90 kg (Golf Sportsvan jest cięższy o ok. 100 kg od klasycznego Golfa).

Foto: ACZ / Auto Świat
Wyższa pozycja za kierownicą zapewnia lepszą widoczność

Funkcjonalne rozwiązania

Minivan Volkswagena różni się od Golfa hatchbacka nie tylko wymiarami i masą, ale przede wszystkim funkcjonalnością. Oferuje więcej miejsca dla podróżnych i na bagaż. Zwiększenie ilości miejsca na głową odczują pasażerowie obydwu rzędu foteli, z tyłu dodatkowe centymetry przybyły także na wysokości kolan. Atutem Sportsvana jest także przesuwana wzdłużnie kanapa (zakres 180 mm) oraz regulowany kąt jej oparcia. Standardowy kufer ma pojemność 500 l (większy niż w poprzedniku o 76 l), a po maksymalnym przesunięciu kanapy do przodu może zabrać aż 590 l. Po złożeniu oparć tylnej kanapy i załadunku bagażu po dach pojemność bagażnika wzrasta do 1520 l. W Golfie Sportsvanie możliwe jest przewożenie przedmiotów o długości do 2,5 m.

Foto: ACZ / Auto Świat
Liczne systemy bezpieczeństwa a wśrod nich zastosowane po raz pierwszy w VW Golfie: Blind Spot Sensor i podgrzewanie kierownicy

Liczne systemy wspomagające

Golf Sportsvan podobnie jak Golf hatchback oferuje szereg systemów wspomagających kierowcę (poniżej lista):

- elektroniczna blokadą mechanizmu różnicowego XDS+ (seryjna)

- hamulec multikolizyjny (Multi Collision Brake, seryjny)

- Blind Spot Sensor z asystentem ułatwiającym wyjechanie z miejsca parkingowego (opcja)

- system rozpoznający zmęczenie kierowcy (opcja)

- czujniki parkowania ParkPilot (opcja)

- wskaźnik ciśnienia w oponach (seryjny)

- adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC (opcja)

- automatyczny tempomat ACC (opcja)

- dynamiczna regulacja świateł drogowych Dynamic Light Assist (opcja)

- funkcja wyboru profilu jazdy (opcja)

- regulacja świateł drogowych Light Assist (opcja)

- tempomat (opcja)

- asystent parkowania Park Assist (opcja)

- asystent ułatwiający utrzymanie toru jazdy Lane Assist (opcja)

- system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście )opcja)

- system rozpoznający znaki drogowe (opcja)

Foto: ACZ / Auto Świat
Pod podłogą bagażnika ukryto subwoofer (opcja). W Polsce w tym miejscu dostępne będzie seryjnie koło zapasowe

Wśród nich znajdziemy zastosowany po raz pierwszy w Golfie układ Blind Spot Sensor. To system, który zmniejsza ryzyko poważnych wypadków, bowiem sygnalizuje kierowcy diodą w lusterku zewnętrznym, jeżeli w martwym polu widzenia znajdują się inne pojazdy. Gdy tylko inny samochód zbliży się do martwego pola, zapali się dioda. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz po stronie nadjeżdżającego pojazdu, dioda zacznie migać jako kolejny stopień ostrzeżenia. System ten poprawia bezpieczeństwo przy zmianie pasa ruchu. Przy prędkości powyżej 30 km/h, czujniki radarowe włączającego się automatycznie systemu monitorują obszar o zasięgu około 20 metrów. Klienci decydujący się na Blind Spot Sensor, otrzymają automatycznie także asystenta ułatwiającego wyjechanie tyłem z miejsca parkingowego prostopadłego do osi jezdni.

Kolejnym systemem poprawiającym bezpieczeństwo jest nowy asystent ułatwiający wyjazd z parkingu, oferowany w połączeniu z Blind Spot Sensor. System ten wspomaga wyjeżdżanie tyłem z wjazdów i miejsc parkingowych prostopadłych do osi jezdni. Nowością jest fakt, że „rozpoznaje” on nie tylko pojazdy stojące lub poruszające się bezpośrednio za Golfem Sportsvanem, lecz także zbliżające się z boku, czyli w większości przypadków niewidoczne dla kierowcy. Moduł czujników radarowych reaguje nawet na obiekty w odległości 40 metrów i rozpoznaje pojazdy poruszające się z prędkością powyżej 4 km/h. Nowym rozwiązaniem w Golfie Sportsvanie jest także podgrzewane koło kierownicy.

Mocne i oszczędne silniki

Pod maską VW Golfa Sportsvana znajdziemy niemal wszystkie jednostki dostępne w klasycznym Golfie. Brakuje jedynie sportowych odmian R i GTI oraz wersji z napędem na obie osi (4 Motion).

Dostępne silniki:

benzynowe:

- 1.2 TSI o mocy 85 KM

- 1.2 TSI o mocy 110 KM

- 1.4 TSI o mocy 125 KM

- 1.4 TSI o mocy 150 KM

diesle:

- 1.6 TDI o mocy 110 KM

- 2.0 TDI o mocy 150 KM

Skrzynie biegów:

- manulana 6-stopniowa,

– automatyczne 6- lub 7-biegowe DSG (dwusprzęgłowe)

My podczas jazd probnych testowaliśmy wersję z benzynowym silnikiem 1.4 TSI. Samochód mimo wyższej masy miał dobre przyspieszenie i elastyczność. Co ciekawe zadowalał się umiarkowanymi ilościami paliwa.

WIĘCEJ NA TEMAT JAZD TESTOWYCH NOWYM VW GOLFEM SPORTSVANEM PRZECZYTACIE W NAJNOWSZYM WYDANIU "AUTO ŚWIAT” (Nr. 22/14)

Silnik-typ/cylindry/zawory t.benz. R4/16
Pojemność 1395
Moc. maks. 150/5000 KM/obr./min
Moment 250/1500 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 500-1520 l
Zbiornik paliwa 50 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4338/1807/15678 mm
Przysp. 0-100 km/h 8,8 s
Napęd man. 6/przedni
Prędkość maks. 212 km/h
Średnie spalanie fabr. 5,5 l/100 km
Cena (Highline) nieznana

Zawieszenie:

- przednia oś z kolumnami McPhersona

- tylna oś: modułowa oś o lekkiej konstrukcji (poniżej 125 KM)

- tylna oś: oś Performance (powyżej 125 KM)

Dostępne wersje wyposażeniowe:

- Trendline,

- Comfortline,

- Highline

Cena wersji podstawowej VW Golfa Sportsvana (1.2 TSI 85 KM Trendline) – 67 690 zł