Jeep Renegade – Dobre parametry do jazdy w terenie
Zanim wyruszyliśmy w teren, postanowiliśmy porównać parametry nadwozia Renegade’a z konkurentami. Ponieważ rozstaw jego osi wynosi 2570 mm, jego rywalami będą takie samochody jak: Opel Mokka (2555 mm) czy Skoda Yeti (2575 mm). Żaden z wymienionych pojazdów nie może jednak poszczycić się ani prześwitem 198 mm, ani głębokością brodzenia wynoszącą 482 mm. Również kąty nadwozia Renegade'a (natarcia 21 st./zejścia 32,1 st./rampowy 24 st.) są jak na tą wielkość SUV-ów dobre.
Owszem, celowo o dwóch autach nie wspomnieliśmy (Suzuki Jimny i Dacii Duster), a które mają lepszą geometrię nadwozia. Rozstaw osi i prześwit w przypadku pierwszego są mniejsze (odpowiednio 2250 i 190 mm), z kolei w rumuńskim SUV-ie prześwit wynosi aż 210 mm, ale rozstaw osi jest o 10 cm większy niż w prezentowanym Jeepie.
Jeep Renegade – Wersja Traihawk dla fanów off-roadu
Od testowanego Renegade’a jeszcze lepsze parametry przydatne w terenie ma odmiana Trailhawk, wyposażona w reduktor, liczne osłony podwozia i zwiększony do 210 mm prześwit. Jest ona jednak aż o 6400 zł droższa od prezentowanej tu wersji Limited, a poza tym skierowano ją do kierowców, którzy często niż większość kierowców SUV-ów przemieszcza się po prawdziwych bezdrożach.
Jeep Renegade – Dołączany napęd na tylną oś
Na asfalcie napęd przekazywany jest na przód. W terenie automa-tycznie dołącza się tylna oś. Takie rozwiązanie jest stosowane w klasie SUV-ów, gdyż zapewnia duże oszczędności w spalaniu. Podczas testu w ruchu miejskim Renegade spalił 7,5 l/100 km. W trasie (drogi krajowe) spalanie spadło do 6,6 l/100 km. Na autostradzie jednak wyraźnie wzrastało – 8,8 l/100 km. W ostatnim przypadku duże znaczenie miało wysokie kańciaste nadwozie wyposażone w typową dla Jeepów niemal pionową szybą.
Jeep Renegade – Pięć trybów jazdy
Systemy napędu na obie osie (Jeep Active Drive) połączony z układen kontroli trakcji Jeep Selec-Terrain pozwala wybrać jeden z pięciu trybów jazdy: Lock (blokada), Auto (automatyczny rozdział momentu obr. między osie), Snow (śnieg), Mud (błoto) i Sand (piasek).
Ponieważ off-roadowy test Jeepa przeprowadziliśmy na żwirowni wykorzystywaliśmy ustawienie Mud. Jeep zaskakująco dobrze radził sobie w tych warunkach. Sprawdził się zarówno napęd na obie osie (w tym ustawieniu zblokowany na stałe), jak i duży prześwit, który nie spowodował zawieszania się podwozia na dużych koleinach. W głębokich brodach zbadaliśmy także szczelność nadwozia – Jeep Renegade i tu zdał test na piątkę!
WIĘCEJ NA TEMAT TESTU JEEPA RENEGADE SZUKACJE W NUMERZE AUTO ŚWIAT 2/2015
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.diesel R4/16 |
Pojemność | 1956 |
Moc. maks. | 140/3750 KM/obr./min |
Moment | 350/1750 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 351-1297 l |
Dł./szer./wym (mm) | 4236/1805/1667 |
Masa własna | 1502/508 kg |
Przysp. 0-100 km/h (fabr.) | 9,5 s |
Napęd | man. 6/4x4 |
Prędkość maks. (fabr.) | 182 km/h |
Średnie spalanie (fabr.) | 5,1 l/100 km |
Cena (2.0 MJD 4x4 Limited) | 107 300 zł |
Jeep Renegade - wyposażenie seryjne
wersji Limited zawiera m.in.: airbagi czołowe, boczne, kurtyny, ESP, hill holder, asystent zjazdu ze wzniesienia, elektromechaniczny hamulce postojowy, tempomat, asystent pasa ruchu, system unikania kolizji czołowych, start-stop, klimatyzacja automatyczna, radio z CD i Bluetooth, elekjtrycznie sterowane szyby i lusterka, tylne czujniki prakowania.
Jeep Renegade - wybrane opcje:
skórzana tapicerka (4500 zł, podgrzewane fotele 1300 zł, reflektory biksenonowe (pakiet) – 400 zł, system bezkluczykowy (pakiet) - 2100 zł.
Jeep Renegade – Podsumowanie:
To nie jest zwykły SUV - Renegade to rodzynek w swej klasie. Nie tylko wykazuje świetne możliwości offroadowe (nawet w wersji bez reduktora), lecz także wyposażono go w liczne systemy bezpieczeństwa. Na co dzień docenicie funkcjonalne nadwozie oraz dynamiczny i oszczędny napęd.