Klimatyzacja samochodowa działa na podobnej zasadzie jak lodówka kuchenna. Dlaczego więc lodówki można używać latami i nie trzeba zgłaszać się z nią na okresowe przeglądy? Bo z reguły stoi ona nieruchomo, a klimatyzacja samochodowa nieustannie narażona jest na wstrząsy, drgania, gwałtowne zmiany warunków pracy.

To wszystko zwiększa ryzyko uszkodzeń i wycieków chłodziwa. Ubytki czynnika chłodzącego nie tylko powodują, że układ coraz słabiej schładza wnętrze samochodu, lecz także zwiększają ryzyko np. zatarcia sprężarki klimatyzacji, a to już niezwykle kosztowna usterka. Podpowiadamy, co zrobić, żeby takich problemów uniknąć.

Oczyszczenie Filtra

Podstawową czynnością, którą w większości aut można wykonać samodzielnie, jest sprawdzenie filtra kabinowego. Nawet jeśli stosunkowo niedawno był wymieniany, warto go wyjąć i oczyścić, najlepiej sprężonym powietrzem. Po jesieni i zimie bardzo często zalegają w nim zanieczyszczenia, m.in. liście zmieszane z błotem. Przy okazji można oczyścić odpływy wody z podszybia – gdy są zatkane, spływa ona często do wnętrza auta.

Sprawdzenie instalacji

Podstawowa kontrola instalacji klimatyzacji polega na określeniu, czy krąży w niej odpowiednia ilość czynnika chłodzącego. Może to wykonać większość warsztatów samochodowych, które mają specjalne automatyczne testery. Jeśli jednak test wykaże znaczny ubytek chłodziwa, lepiej poszukać specjalistycznego serwisu klimatyzacji, który usunie przyczynę, a nie tylko nabije klimę.

Test temperatury

Temperatura powietrza mierzona u wylotu kanałów wentylacyjnych przy maksymalnej wydajności klimatyzacji powinna się mieścić w granicach 2-10˚C. Zależy to od ustawień wentylatora i temperatury powietrza na zewnątrz auta. Alarmująca powinna być nie tylko zbyt wysoka temperatura przy włączonej klimie, ale też zbyt niska. Zdarzają się awarie prowadzące do zmrożenia wymiennika ciepła – wtedy do wnętrza auta może trafiać powietrze o temperaturze nawet poniżej zera stopni.

Ozonowanie wnętrza

Nieświeży zapach to problem wielu aut z klimatyzacją. W kanałach wentylacyjnych rozwijają się grzyby, które należy zwalczać, bo są groźne dla zdrowia pasażerów. Skutecznym sposobem jest ozonowanie (cena usługi: 50-100 zł). W sklepach motoryzacyjnych można też kupić aerozole do samodzielnej dezynfekcji układu wentylacyjnego.

Radzimy, jak zadbać o klimatyzację