Na polskim rynku jest ponad 800 ofert sprzedaży samochodów zabytkowych. Ich ceny zaczynają się od kilkuset złotych a sięgają nawet kilkuset tysięcy! Spośród nich wybraliśmy 10 ofert aut, których cena zawiera się w przedziale 9-10 tys. zł.
Są wśród nich samochody produkcji polskiej - Warszawa, duży Fiat, Polonez. Są też auta kiedyś drogie i prestiżowe, jak np. BMW, Jaguar czy Mercedes. Jakie zatem wybrać? Takie, które się nam najbardziej podoba i jest w dobrym stanie technicznym.
Decydując się na taniego klasyka - obojętnie czy będzie miał 20, 30 czy 50 lat, musimy pamiętać, że auta w takim wieku zwykle są w złym stanie technicznym, mają skorodowaną karoserię, zużyte podzespoły i będą wymagały dużego wkładu finansowego, aby doprowadzić je do stanu używalności.
Dlatego najlepiej wybierać te samochody, które są kompletne - mają silnik na chodzie, nic nie brakuje w wyposażeniu wnętrza i z detali zewnętrznych. Stan tapicerki ma mniejsze znaczenie - nawet jeśli wnętrze jest mocno zniszczone, można je dość tanio doprowadzić do porządku.
Znacznie droższe będzie wyremontowanie karoserii - jeśli blachy są skorodowane to blacharz weźmie dużo pieniędzy za ich naprawę, a lakiernik też zedrze z nas skórę. Dlatego wybierajmy najmniej skorodowane egzemplarze. Nawet jeśli klasyk będzie miał jakieś wżery czy ślady korozji, można je doraźnie naprawić, zrobić zaprawki, ale nie trzeba remontować całej karoserii co wiąże się z rozebraniem auta.
Wybierać auto polskie czy zachodnie? Polskie mają tę zaletę, że są tanie w naprawie i eksploatacji. Dostęp do części zamiennych jest łatwy - nawet jeśli nie dostaniemy czegoś w sklepie, to na pewno znajdziemy to w internecie. Naprawy auta polskiej produkcji można przeprowadzić samemu - jeśli mamy odrobinę smykałki, przy pomocy znajomych lub w warsztacie.
Klasyczne auto produkcji zachodniej będzie znacznie bardziej prestiżowe, ale części do niego mogą kosztować krocie, sami niewiele przy nim zrobimy, a w warsztacie potraktują nas jak potencjalnego milionera i skasują na grube tysiące złotych.
Wybierając swojego pierwszego klasyka warto skontaktować się z klubami miłośników danej marki czy modelu. Zwykle prowadzą one fora internetowe, na których można uzyskać wszelkie potrzebne informacje i porady. Zdarzają się teń oferty sprzedaży aut klubowych - przy odrobinie szczęścia kupimy auto już przygotowane do jazdy i uzyskamy kontakty do dobrych serwisów.