Alfy Romeo w latach 20. i 30. XX wieku królowały w rajdach i na torach, zajmowały pierwsze miejsca w wyścigach Grand Prix.
Wyścigowe Alfy z lat 20. i 30. XX wieku rzadko można widywać na wystawach czy pokazach.
Kilka takich najstarszych, utytułowanych samochodów wystawiono w 2014 roku podczas targów zabytkowej motoryzacji - Techno Classica w Essen.
Oto galeria zdjęć sportowych Alf, jakie udało się nam wówczas zrobić.
Najstarszą wyścigową Alfą był model Targa Florio z 1923 roku. Nazwa pochodzi od słynnego wyścigu - Targa Florio - rozgrywanego na Sycylii od 1906 roku.
Pod maską silnik 6-cylindrowy o mocy 95 KM pozwalający rozpędzić auto do 160 km/h.
Dziś może się wydawać, że to niewielka prędkość, ale w 1923 roku cywilne samochody miały jeszcze w znacznej mierze konstrukcję drewnianą, koła na drewnianych kołach, a ich silniki o mocy 20-30 KM rozwijały maksymalne prędkości rzędu 70-80 km/h.
Jeszcze lepsze osiągi miał model P2 z 1925 roku (zdobył mistrzostwo świata). Silnik 8-cylindrowy o poj. 2 litrów rozwijał 155 KM i rozpędzał bolid do niewyobrażalnych wówczas 225 km/h.
Konstrukcja wyścigowych Alf była prosta: do mocnej ramy osadzonej na szprychowych, szeroko rozstawionych kołach, z przodu przytwierdzano rzędowy silnik (stąd bardzo długa maska) ze skrzynią biegów (4 przełożenia), a na wysokości tylnej osi malutkie dwa siedzenia dla kierowcy i mechanika. Napęd oczywiście na koła tylne.
Wyścigowe Alfy (podobnie jak inne modele z lat 20. i 30. nie miały wspomagania kierownicy, ani też pasów bezpieczeństwa.
Jedyną osłoną kierowcy była maleńka szybka z przodu i okulary - gogle. Hamulce - linkowe, raczej umowne niż skuteczne.
Tylko silnik był z prawdziwego zdarzenia. I takimi bolidami ścigali się prawdziwi kierowcy w latach 20. i 30. XX wieku. Trudno się dziwić, że uznawano ich za bohaterów.
Udało się nam także sfotografować prawdziwy rarytas - Alfę Romeo 8 C 2300 Zagato z 1933 roku. Takim autem legendarny Tazio Nuvolari w 1931 roku brał udział w wyścigu Mille Miglia oraz kilka razy w Le Mans.
Alfa 8 C 2300 cabrio jest rarytasem kolekcjonerskim, jej cena podczas aukcji dochodzi do 6 milionów euro!
Targa Florio z 1923 roku. Kokpit 2-osobowy. Silnik 6-cylindrowy o pojemności 3154 ccm, moc 95 KM, prędkość maksymalna 160 km/h
P2 Gran Premio. Mistrz świata 1925 r. Silnik 8-cylindrowy o pojemności 1987 ccm z kompresorem, moc 155 KM, prędkość maksymalna 225 km/h
P2 Gran Premio. Mistrz świata 1925 r. Silnik 8-cylindrowy o pojemności 1987 ccm z kompresorem, moc 155 KM, prędkość maksymalna 225 km/h
P2 Gran Premio. Mistrz świata 1925 r. Silnik 8-cylindrowy o pojemności 1987 ccm z kompresorem, moc 155 KM, prędkość maksymalna 225 km/h
P2 Gran Premio. Mistrz świata 1925 r. Silnik 8-cylindrowy o pojemności 1987 ccm z kompresorem, moc 155 KM, prędkość maksymalna 225 km/h
Alfa Romeo 8C 2300. Silnik 8-cylindrowy, moc 190 KM, prędkość maks. 225 km/h
Alfa Romeo 8C 2300. Silnik 8-cylindrowy, moc 190 KM, prędkość maks. 225 km/h
Alfa Romeo 8C 2300. Silnik 8-cylindrowy, moc 190 KM, prędkość maks. 225 km/h
Alfa Romeo 8C 2300. Silnik 8-cylindrowy, moc 190 KM, prędkość maks. 225 km/h
Alfa Romeo 8C 2300. Silnik 8-cylindrowy, moc 190 KM, prędkość maks. 225 km/h
Alfa Romeo 8 C 2300 Zagato z 1933 roku. Silnik 8-cylindrowy o poj. 2336 ccm, moc 155 KM, prędkość maksymalna 180 km/h.
W latach 1931-34 wyprodukowano 188 sztuk.
Alfa Romeo 1900 SSZ z 1956 roku. Silnik 4-cylindrowy o poj. 1975 ccm, moc 115 KM, prędkość maks. 190 km/h. W latach 1955-57 powstało zaledwie 28 sztuk.
Alfa Romeo Giulia TZ z 1964 roku. Silnik 4-cylindrowy o poj. 1570 ccm, moc 135 KM, prędkość maks. 203 km/h. W latach 1963-67 wyprodukowano zaledwie 112 egz. tego modelu.
Alfa Romeo Giulia TZ 2 z 1964 roku. Silnik 4-cylindrowy o poj. 1570 ccm, moc 170 KM, prędkość maks. 215 km/h. W latach 1964-67 powstało tylko 12 sztuk tego modelu.