Wystawa czynna będzie w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie od 1 lipca do 25 września. Można na niej obejrzeć rzadkie i unikatowe egzemplarze samochodów (także motocykli) oraz prototypy. Wystawiono m.in. Syrenę 100 – prototyp z 1955 roku, z dachem z dermatoidu. Przy okacji warto zdementować powszechną opnię, jakoby silnik Syreny był ze strażackiej motopompy. Nie – 26-konny, dwucylindrowy, dwusuwowy silnik pochodził z wojskowych łodzi desantowych.
Można także obejrzeć jedyny egzemplarz Ogara 1500. Ten samochód o sportowej sylwetce (zbudowany w FSO w 1977 roku na bazie dużego Fiata) wzbudzał sensację. To najładniejszy projekt, jaki powstał w Polsce po II wojnie światowej.
Na pewno duże zainteresowanie miłośników dawnej motoryzacji wzbudzą prezentowane na wystawie Wars 1300 (bardzo udany prototyp z FSO zbudowany w 1985 r.) oraz Beskid (prototyp zbudowany w FSM w 1983 r.).
Wśród bardzo rzadkich egzemplarz warto wspomnieć o Polonezie Analogu (napęd 4x4 – powstało zaledwie 7 egz.) oraz Polskim Fiacie z napędem 4x4.
Na wystawie są też mikro auta z WSK Rzeszów: seryjny Mikrus, prototyp Meduza (zbudowano tylko 1 egzemplarz) oraz prototyp Smyk.
Na wystawę do PKiN przyjechały także dwie repliki: Syreny Sport oraz przedwojennego CWS 2. Dlaczego repliki? Bo Syrena Sport po próbach i testach została zniszczona, a przedwojenny CWS konstrukcji słynnego inż. Tadeusza Tańskiego nie zachował się nawet w jednym egzemplarzu. Tym bardziej warto obejrzeć repliki obu aut, aby przekonać się, że były to bardzo nowoczesne, udane modele.
Organizatorzy wystawy pomyśleli także o dzieciach. Specjalnie dla nich przygotowano Malucha (z ogromnymi bagażami na dachu), do którego można wsiąść, pokręcić kierownicą, zatrąbić...
FSM Beskid z 1983 r. Prototyp. Silnik 704 ccm/30 KM
Mikrus MR300. Mikrosamochód produkowany w WSK Mielec w latach 1957-60. Silnik o mocy 14,5 KM. Powstało 1728 szt. To autko kosztowało 40 średnich miesięcznych pensji!
Meduza. Prototyp z WSK Mielec. Powstał tylko 1 egzemplarz. Silnik taki, jak w Mikrusie – 296 ccm, 14,5 KM
SMYK – prototyp z WSK Mielec. Otwierana przednia część
Wars 1300. Bardzo udany prototyp z FSO z 1985 r. Silnik 4-cylindrowy, 1.3/61 KM.
Policyjny Polonez z 1992 r. Silnik 2-litrowy o mocy 105 KM. Policja używała Polonezów do 2008 r.
Polonez Analog, czyli z napędem 4x4 z 1994 r. Prototyp. Silnik 1.6/87 KM. Powstało 7 egz., do dziś zachowało się 6.
Polonez Analog
Polonez Analog
Polski Fiat 125p z 1968 r. Rarytas. Numer nadwozia 000028! Silnik 1.3/60 KM.
Polski Fiat 4x4 z 1977 r. Prototyp.
Polski Fiat 4x4
Syrena 100. Prototyp z 1955 r. Silnik dwusuwowy, 2-cylindrowy z wojskowej łodzi desantowej (nie z motopompy strażackiej!). Moc 26 KM. W seryjnych egzemplarach produkowanych od 1957 roku dach był metalowy. Syrenę produkowano przez 26 lat.
Syrena 100. Prototyp z 1955 r.
Syrena 100. Prototyp z 1955 r.
Syrena 100. Prototyp z 1955 r.
Warszawa M20. Produkowana w warszawskiej FSO w latach 1951-64. Silnik 2120 ccm/50 KM
Polonez 3-drzwiowy. Zbudowany w Turynie w 1975 roku. W FSO od roku 1980 powstało kilkaset sztuk tego modelu
Ogar 1500 z 1977 roku. Zbudowany w FSO na bazie Fiata 125p. Najładniejszy polski prototyp. Silnik 1.5/82 KM
Ogar 1500 z 1977 roku. Zbudowany w FSO na bazie Fiata 125p. Najładniejszy polski prototyp. Silnik 1.5/82 KM
Replika Syreny Sport. Oryginał został po próbach zniszczony
Polski Fiat 508. Produkowany w Państwowych Zakładach Inżynierii w latach 1935-39. Silnik 995ccm/24 KM. Powstało ok. 3500 egz.