Volkswagen Passat B1 – Typ 32/32A (1973-1981)Pierwszy Volkswagen Passat B1 został zaprezentowany w lipcu 1973 roku i był dziełem włoskiego stylisty Giorgetto Giugiaro. Produkcję ulokowano w niemieckim zakładzie Emden. Auto było technicznie spokrewnione z Audi 80 (premiera rok wcześniej), a do napędu przednich kół zastosowano czterocylindrowe silniki benzynowe OHC z gażnikiem Solex o pojemności skokowej 1.3 l i mocy 55 KM oraz 1.5 l i mocy 75 KM. Jednostki były umieszczone wzdłużnie. W 1977 roku pojawił się w ofercie pierwszy Diesel 1.5 l o mocy 50 KM.
Pierwszy w historii VW Passat miał długość 4200 mm, szerokość 1620 mm i wysokość 1360 mm, przy rozstawie osi 2470 mm. Masa pojazdu 880-995 kg. W pierwszym okresie produkowano wersję dwu- i czterodrzwiową, a od stycznia 1974 r. wersję kombi. Od stycznia 1975 roku dostępne były już wersje z dużą pokrywa bagażnika – trzy- i pięciodrzwowy hatchback.
Od lipca 1974 r. rozpoczęto także produkcję tego modelu w Brazylii. Natomiast wersja przeznaczona na rynek USA sprzedawana była pod nazwą Volkswagen Dasher. We wrześniu 1977 r. model ten przeszedł facelifting.
Volkswagen Passat B2 – Typ 32B (1980-1988)Druga generacja VW Passata trafiła do sprzedaży jesienią 1980 r. W 1982 roku zaprezentowano silnik turbodiesel o mocy 70 KM i nowego sedana z nadwoziem trójbryłowym o nazwie Santana. Santanę kombi sprzedawano w Brazylii jako Quantum, a także produkowano tam 3-drzwiowe coupe. Pod nazwą Quantum występowała także Santana produkowana w Niemczech na rynek USA.
Jednym ze skutków kryzysu naftowego początku lat osiemdziesiątych XX wieku było doposażenie Passata w opcjonalny pakiet Formel E. Miał on na celu zminimalizowanie zużycia paliwa. Formel E to:- przekonstruowany zestaw wskaźników - w górnej części znajdował się wskaźnik aktualnego spalania oraz specjalna kontrolka z symbolem strzałki, jej świecenie oznaczało jazdę ekonomiczną - system start-stop - w manetce wycieraczek został umieszczony przycisk STOP. Stojąc np. na światłach lub w korku można było nacisnąć przycisk STOP i silnik zatrzymywał się. Ponowne uruchomienie silnika następowało przy jednoczesnym wciśnięciu pedału sprzęgła oraz gazu lub poprzez przekręcenie kluczyka w pozycję start.
W 1984 roku pojawił się pierwszy VW Passat Syncro z napędem na cztery koła.
Volkswagen Passat B3 – Typ 35i (1988-1993)Produkcję tej nowej generacji z poprzecznie ustawioną jednostką napędową rozpoczęto w marcu 1988 roku. Do wyboru było nadwozie sedan i kombi. Ta druga wersja była dostępna także z pneumatycznym zawieszeniem Nivomat.
W czerwcu 1990 roku z taśmy zjechał 5 mln egzemplarz Passata.
Volkswagen Passat B4 - Typ 3A (1993-1996)Kolejny odmłodzony Passat został zaprezentowany w sierpniu 1993 roku. Modyfikacje objęły pas przedni, przetłoczenia boczne, tył pojazdu oraz jego wnętrze. W ofercie pojawiły się też nowe silniki. Zastosowano w pełni kontrolowane strefy zgniotu, wzmocniono jego podłużnice i dodatkowe belki wzmacniające w drzwiach. Nowością były też pirotechniczne napinacze przednich pasów bezpieczeństwa, teleskopowa kolumna kierownicy i cztery zagłówki.
Do oferty wprowadzono czterocylindrowe silniki wysokoprężne 1.9 TD i 1.9 TDI o mocy 110 KM ze zmienną geometrią łopatek turbiny. Seryjnie montowano system ABS i dwie poduszki powietrzne. Pod koniec 1994 roku pojawił się w sprzedaży VW Passat VR6 Syncro z napędem na cztery koła.
Volkswagen Passat B5 - Typ 3B (1996-2000)Dostępne były dwie wersje nadwozia – sedan i kombi. Przednie zawieszenie aluminiowe wielowahaczowe, a tylne z klasyczną belką. Napęd 4x4 występował już pod nową nazwą 4motion.
Bogate wyposażenie można było konfigurować dowolnie podczas składania zamówienia u dilera. Obejmowało ono m.in. 6 poduszek powietrznych, klimatyzację Climatronic, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, system ABS z ASR, ESP, podgrzewane fotele, komputer pokładowy oraz nawigację satelitarną.
Volkswagen Passat B5 GP - Typ 3BG (2000-2005)Od 10 listopada 2000 roku rozpoczęto produkcję VW Passata B5 GP (Grosse Produktaufwertung – duża modernizacja). Zmiany dotyczyły głównie przedniego pasa nadwozia i tylnych lamp zespolonych. Zmieniono też kilka elementów wnętrza. Silniki wysokoprężne 1.9 TDI otrzymały pompowtryskiwacze.
W ofercie pojawił się także Passat W8 z silnikiem o pojemności skokowej 4.0 l i mocy 275 KM z napędem 4motion.
Volkswagen Passat B6 - Typ 3C (2005-2010)Premiera kolejnej generacji VW Passata w wersji sedan odbyła się podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie w marcu 2005 r., w sierpniu po raz pierwszy pokazano Passata Variant (kombi), a w 2008 roku powstała wersja fastback VW Passat CC.
W tym modelu producent po raz pierwszy zastosował system bezkluczykowy. W lutym 2008 r. wprowadzono do produkcji nowa generację silników wysokoprężnych o pojemności skokowej 2.0 l z systemem Common Rail, a w połowie 2009 r. silniki benzynowe 1.4 TSI BlueMotion spełniające wymagania normy Euro 5. Najmocniejszym w ofercie był VW Passat R36 z silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 3.6 l o mocy 300 KM. Nabywcy mieli do wyboru limitowane serie R-Line i Indyvidual.
Volkswagen Passat B7 - Typ 3C (od XI 2010)Samochód ten po raz pierwszy zaprezentowano 2 października 2010 r. podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Paryżu. Powstał na tej samej płycie podłogowej co poprzednik, którą przedłużono w wersji przeznaczonej na rynek USA.
Można porównać jak zmieniły się wymiary tego modelu. Pierwsza generacja miała długość 4200 mm, a najnowsza urosła do 4769 mm (wersja USA 4870 mm). Szerokość pierwszej generacji miała 1620 mm, a najnowsza ma 1820 mm (USA 1834 mm). Wysokość sedana pierwszej generacji 1360 mm urosła do 1474 mm (USA 1472). Rozstaw osi pierwszego w historii Passata miał 2470 mm, a najnowszy wydłużył się do 2712 mm (USA 2802 mm).
Podczas 42. Tokyo Motor Show w grudniu 2011 r. odbyła się premiera VW Passata Alltrack, który jest uterenowioną wersją z podniesionym o 30 mm prześwitem i elementami stylizacyjnymi nadwozia i wnętrza.
Najnowszy Volkswagen Passat oferowany jest z paletą 9 jednostek napędowych, współpracujących z 6 stopniową przekładnią manualną lub 6- i 7-stopniową automatyczną DSG. Spełniają one wymagania normy emisji szkodliwych spalin Euro 5 i Euro 6.
Aktualnie Volkswagen Passat (nie tylko najnowsza generacja) produkowany jest nie tylko w macierzystym niemieckim zakładzie VW Emden. Powstaje on w fabrykach zlokalizowanych w: Zwickau (Niemcy), Chattanooga (USA), Changchun (Chiny), Aurangabad (Indie), Salomonowo (Ukraina) i Luanda (Angola).