Mówiąc: Jeżdżę MR-em, każdy użytkownik produktu z FSO miał na myśli auto po największej modyfikacji od czasów wypuszczenia Polskiego Fiata na rynek w 1967 roku. Lifting nie tylko uwzględnił wymagania nowych norm dopuszczających samochód do ruchu, lecz także zmienił wygląd pojazdu, znacznie go unowocześniając. Zdaniem wielu wielbicieli tego modelu to właśnie MR z pierwszego okresu produkcji jest najładniejszym wydaniem 125p.

Oficjalnie produkcja zmodyfikowanego „dużego” Fiata ruszyła 16 marca 1975 roku, ale wcześniej załoga FSO od listopada 1974 roku wykonała blisko 500 aut tak zwanej serii pilotażowej mającej na celu produkcyjne przećwiczenie wytwarzania nowego auta. Samochody przeznaczone były w całości na eksport, ale jesteśmy niemalże pewni, że choć kilka sztuk pozostało w kraju.

Nie zdziwilibyśmy się zatem, gdyby ktoś pokazał nam pełnowartościowego MR-a z datą produkcji 1974, oczywiście jeśli tylko dotrwał on do naszych czasów. Czytelnicy nieznający realiów tamtego okresu muszą wiedzieć, że w przypadku wszystkich (bez wyjątku!) produkowanych w Polsce aut daty graniczne wprowadzania modyfikacji są raczej umowne – w gospodarce stałych braków i niedoborów materiałowych (a do takiej należała gospodarka PRL-u) zdarzało się, że w fabryce wkładano do samochodów to, co akurat było pod ręką, również ze starszych wersji. Oczywiście, dotyczyło to pojazdów przeznaczonych na krajowy rynek – Polacy i tak przecież nie grymasili i brali to, co było. I jeszcze byli zadowoleni.

Więcej na temat klasyka, który zmienił historię w najnowszym numerze dwumiesięcznika Auto Świat Classic 2/2014

Foto: Auto Świat
Polski Fiat 125p MR 75 | Miłe złego początki