Trzydzieste urodziny drugiej generacji Volkswagena Golfa są najlepszą okazją do przypomnienia jego historii. Model ten zadebiutował podczas międzynarodowego salonu samochodowego IAA 1983 we Frankfurcie nad Menem.

Poza zmodyfikowanym nadwoziem o długości 3955 mm, szerokości 1655 mm, wysokości 1415 mm i wnętrzem VW Golf II otrzymał większy (+75 mm) rozstaw osi (2475 mm) i pojemniejszy bagażnik (345 l), a także w kolejnych latach nowe wersje i silniki.

Golf II, znany także pod kodem A2 i 1G, produkowany był w trzy- i pięciodrzwiowej wersji hatchback. Natomiast kabriolet powstał na bazie pierwszej generacji i zdecydowanie przeżył swojego rówieśnika.

Do napędu Golfa II producent oferował coraz większą gamę jednostek. Podstawowy czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1272 cm3 i mocy 54 KM oraz 1595 cm 3 - 75 KM i 1781 cm3 - 90 KM. Dwa Diesle to: 1588 cm3 o mocy 54 KM oraz z turbodoładowaniem GTD o mocy 70 KM.

W 1985 roku zaprezentowany został pierwszy w swojej klasie model z silnikiem 16V. Był to Golf II GTI 16V o mocy 139 KM. W marcu 1989 roku pojawiły się dwie sportowe wersje – Golf II Rallye i Golf G60 Limited. Obie z napędem na cztery koła (Syncro) i kompresorem. Pierwszych 5 tys. napędzanych było silnikiem 1,8 l o mocy 160 KM. Natomiast szesnastozaworowa jednostka o mocy 210 KM była dostępna w wersji Limited. Ostatecznie powstało tylko 71 takich egzemplarzy.

Niemiecki producent po raz pierwszy poszerzył swoją ofertę o wersję sedan, która otrzymała nazwę VW Jetta. Ciekawostka był także terenowy VW Golf Country, produkowany przez Styera w austriackim Grazu.

W ciągu dziewięciu lat produkcji (IX.1983-VII.1992) powstało 6,3 mln egz. Volkswagena Golfa II, który dwukrotnie był modernizowany.

Poza Wolfsburgiem model ten był produkowany w Westmoreland (na rynek USA pod nazwą Rabbit), a także w Zwickau i Meksyku, gdzie ostatecznie w 1992 roku produkcję drugiej generacji zakończono.

We wrześniu 1991 roku podczas międzynarodowego salonu samochodowego IAA premierę miał następca drugiej generacji – Volkswagen Golf III, który stał się kolejnym wielkim przebojem rynkowym niemieckiego giganta.