W cennikach aut zabytkowych modele Porsche nie są wyceniane wyżej niż 400-500 tys. euro. Np. słynny 959 z silnikiem 450-konnym w idealnym stanie wyceniony jest na 310 tys. euro. Ale jeśli ma historyczną przeszłość, jego cena wzrasta do pół miliona euro. Zabytkowe 911-tki z lat 90. XX wieku można kupić już za 100 tys. euro. Ale to wszystko dotyczy aut seryjnych, produkowanych „masowo".

Zupełnie inaczej jest z tymi modelami Porsche, które brały udział w wyścigach, należały do sławnych kierowców, odnosiły zwycięstwa w wyścigach i rajdach. Były produkowane w pojedynczych egzemplarzach, przechodziły z rąk do rąk, zdarzały się im kraksy i wypadki.

Takie egzamplarze nie występują w popularnych cennikach, nie mają też ustalonej ceny. Wszystko zależy od rzadkości modelu i jego historii. Cena? W każdym przypadku będzie ustalana indywidualnie, najczęściej podczas aukcji organizowanych podczas konkursów elegancji w Pebble Beach lub Monterey w Kalifornii, podczas salonu Techno Classica w Essen (Niemcy) lub podczas aukcji organizowanych w Monte Carlo lub Paryżu przez firmę RM.

Chcąc się przekonać ile Porsche osiągnęło w ostatnich latach najwyższe ceny podczas aukcji zajrzeliśmy do biblii wszystkich kolekcjonerów - „Classic Car Auction Yearbook 2012-2013" wydanej przez włoskie wydawcictwo Historica Selecta. Jej autorzy: Adolfo Orsi i Raffaelle Gazzi zebrali notowania z wszystkich aukcji, jakie odbyły się w latac h 2012-2013 na całym świecie.

W „Classic Car" znaleźliśmy 6 modeli Porsche, które na aukcjach uzyskały ceny ponad milion euro. Auta z opisem i wylicytowaną ceną przedstawiamy w galerii. (Zdjęcia aut pochodzą z ww. wydawnictwa). Warto dodać, że oprócz Porsche - milionerów znaleźliśmy także 79 modeli, które uzyskały ceny powyżej 100 tys. euro.

ZOBACZ WIĘCEJ: