Ekspozycja w Muzeum Techniki i Przemysłu NOT w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki nawiązuje ściśle do historii polskiej motoryzacji prezentując zbiory, które specjalnie na tę okazję zostały udostępnione przez ich właścicieli. Wystawa przedstawia dzieje samochodu Syrena uwzględniając najważniejsze wersje.
Jej historia zaczęła się ponad pół wieku temu, kiedy to w maju 1953 roku podjęto decyzje o rozpoczęciu prac projektowych. W dniu 20 marca 1957 r. zaczęła się produkcja seryjna samochodu, która trwała nieprzerwanie do czerwca 1983 roku. Przez ten czas powstało wiele odmian konstrukcyjnych. Nie wszystkie ujrzały światło dzienne. Inne z kolei tak dobrze przypominają dawne czasy.
SYRENA SPORT Pierwszą replikę zbudował Mirosław Mazur z Lublina. Zaprezentowano ją 1 maja 2012 roku przed warszawskim Muzeum Techniki. Nie jest idealną kopią Syreny Sport, ale trzeba docenić i chęci, i duży wkład pracy. Drugą replikę zaprezentowano w Warszawie podczas 50. Rajdu Barbórka. Zbudowano ją na zamówienie właściciela... Żołądkowej Gorzkiej. Firma zabrała się za projekt profesjonalnie. Najpierw zgromadziła wszelką dostępną dokumentację, w tym wiele zdjęć, a nawet relacji ludzi pamiętających Syrenę Sport. Potem wybrano firmę, która podjęła się zbudowania repliki. Tu ważne zastrzeżenie: jest to replika stylistyczna, a nie wierna kopia Syreny Sport. To oznacza, że bryła zewnętrzna auta, wszelkie detale, a także wnętrze są takie same jak w Syrenie Sport, natomiast silnik, skrzynia biegów, zawieszenie i układ kierowniczy – już nie, lecz pochodzą z samochodu-dawcy. Jako auto bazowe do zbudowania repliki posłużył Triumph Spitfire 1500 TC. Ten brytyjski roadster ma najbardziej zbliżone parametry do Syreny: wielkość, rozstaw kół, rozstaw osi itp. Wykorzystanie mechanizmów z Triumpha zapewnia dobrą mobilność repliki, bezpieczeństwo, a także sportowe osiągi. Syrena Sport w swym drugim wcieleniu ma bowiem jeździć i być w pełni sprawnym autem, a nie tylko ładnie wyglądającym eksponatem.
Syrena 100 Prototyp, który dał podstawy konstrukcji modelom seryjnym (m. in. modele 104 i 105)
Syrena 100 Po prawie czteroletnim okresie prac nad konstrukcją nowego samochodu małolitrażowego, 20 marca 1957 roku rozpoczęto jego produkcję.
SYRENA 104 Model 104 produkowany był w latach 1966-1972. Zastosowano w nim nowy silnik trzycylindrowy S-31 o pojemności 842 cm³ i mocy maksymalnej 40 KM oraz całkowicie zsynchronizowaną skrzynię biegów.
SYRENA 104 Model 104 produkowany był w latach 1966-1972. Zastosowano w nim nowy silnik trzycylindrowy S-31 o pojemności 842 cm³ i mocy maksymalnej 40 KM oraz całkowicie zsynchronizowaną skrzynię biegów.
SYRENA 105 Model ten była produkowany był w 1972 roku przez FSO, a następnie po przeniesieniu całości produkcji w latach 1972-1983 w FSM. 30 sierpnia 1972 w FSM rozpoczęto systemem potokowym montaż i produkcję tego typu samochodu. Pierwsze egzemplarze Syreny 105 produkowano jednocześnie na Żeraniu i w Bielsku, aż do czasu całkowitego przeniesienia z FSO. Samochody te różniły się tylko znaczkami (warszawskie FSO, bielskie WSM – Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego), po zmianie nazwy fabryki zastąpionym znaczkiem FSM. Od poprzednika odróżniają go drzwi z zawiasami umieszczonymi na przednim słupku nadwozia.
SYRENA 110 Podobno to był pierwszy europejski hatchback. Prace konstrukcyjne nad tym projektem rozpoczęto w 1961 roku w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego i w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych.
SYRENA 110 Polscy konstruktorzy stworzyli lekkie samonośne 3-drzwiowe nadwozie typu hatchback z niezależnym zawieszeniem. Niezrealizowane plany także przewidywały stworzenie nowego silnika czterosuwowego.
SYRENA 110 W latach 1965-1966 wykonano tylko około 20 samochodów serii próbnej przeznaczonych do prób drogowych, a prace nad Syreną 110 zarzucono ze względu na zakup licencji na Fiata 125p.
SYRENA BOSTO Bosto to skrót od określenia bielski osobowo-towarowy, produkowana przez bielskie zakłady FSM od 1975 do 30 czerwca 1983 roku Syreny użytkowe, które również zaznaczyły się dość wyraźnie w dziejach polskiej motoryzacji. Obejrzeć można też Syrenę R20 oraz Syrenę Bosto.