Z fabryki w Wolfsburgu wiosną 1974 roku wyjechał pierwszy hatchback marki Volkswagen, który otrzymał nazwę Golf. Do dzisiaj powstało ponad 30 mln aut kolejnych generacji.
W dniach 26-30 marca 2014 r. w Essen będzie można zobaczyć specjalną ekspozycję poświęconą historii VW Golfa oraz jego legendarnego poprzednika VW Garbusa. Samochody pochodzą z kolekcji w Wolfsburgu i Osnabrück. Nie zabraknie także najstarszego jeżdżącego Golfa.
Volkswagen Golf, bo oczywiście o nim mowa, został wprowadzony do sprzedaży w 1974 roku. Dwa lata później pojawiła się odmiana z Dieslem.
Silnik miał pojemność 1471 ccm i generował 50 KM mocy i 82 Nm przy 3000 obr./min. Na tamte czasy nie były to słabe parametry, a auta były dużo lżejsze. Golf D przyspieszał od 0 do 100 km/h w 19 s i mógł się rozpędzić do 141 km/h. Był przy tym oszczędny. Średnie zużycie paliwa wynosiło 6,5 l na „setkę”.
W 1980 roku pojemność silnika Diesla zwiększono do 1588 ccm. Moc wzrosła do 54 KM, a maksymalny moment obrotowy do 120 Nm, który był osiągany niżej, od 2300 obr./min.
W 1982 roku Volkswagen znowu zrewolucjonizował silnik Diesla, który otrzymał turbodoładowanie. 70-konny, dużo dynamiczniejszy Golf GTD stał się wysokoprężnym odpowiednikiem legendarnej, sportowej odmiany GTI, ale to już zupełnie inna historia....