To mit, że lampy ksenonowe wystarczają na całe życie samochodu – ich trwałość jest szacowana na ok. 2500-3000 godzin, i to w optymalnych warunkach. To wynik np. pięciokrotnie lepszy niż w przypadku żarówek H7, ale i tak raz na kilka lat trzeba się liczyć z koniecznością wymiany lampy.

Nie jest to jednak tak proste, jak w przypadku zwykłych żarówek. Warto wiedzieć, że podczas włączania świateł napięcie docierające do ksenonów wynosi ponad 20 000 V (!), a nie ok. 14 V, jak w oświetleniu halogenowym – stąd zalecenia producentów aut, żeby obsługą takich świateł zajmowali się wyłącznie przeszkoleni fachowcy.

Lampy ksenonowe zużywają się inaczej od zwykłych żarówek. W przeciwieństwie do nich bardzo rzadko przepalają się bez ostrzeżenia – najczęściej najpierw stopniowo zmieniają barwę i świecą coraz słabiej. Dlatego takie lampy należy wymieniać parami, nawet jeśli przepali się tylko jedna z nich – w przeciwnym wypadku różnicę między nowym a starym palnikiem będzie widać z daleka.

Czasem zdarza się, że ksenony przestają świecić nie z powodu uszkodzenia lampy, ale w wyniku usterki przetwornicy, czyli elementu, który zamienia napięcie z instalacji samochodu na dużo wyższe, potrzebne do zasilania takich świateł.

Które żarówki świecą najlepiej?

Kupując części do naprawy niesprawnych ksenonów, trzeba mieć świadomość, że rynek jest zalany podróbkami, które zwykle trudno odróżnić od części oryginalnych. Logo renomowanego producenta nie jest gwarancją jakości, jeżeli lampa nie pochodzi z pewnego źródła. Podróbki są znacznie tańsze, ale z reguły okazują się mniej trwałe, mogą też zniszczyć drogie klosze lamp. Ich producenci oszczędzają m.in. na filtrach UV, czego efektem są przedwcześnie wypalone odbłyśniki i szkła świateł.

Cały układ musi być sprawny

W przypadku aut wyposażonych w oświetlenie ksenonowe duże znaczenie ma to, żeby sprawne były także elementy współpracujące ze światłami – układy oczyszczania oraz samopoziomowania lamp. To ważne, bo nawet cienka warstewka brudu na szkle rozprasza strumień światła, co jest uciążliwe zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu, podobnie jak zbyt wysoko lub za nisko ustawione reflektory.

Do naprawy ksenonów radzę używać markowych części z pewnych źródeł – dotyczy to nie tylko samych lamp, lecz także przetwornic. Dalekowschodnie podróbki przetwornic często zakłócają pracę innych podzespołów elektrycznych auta.

Sylwester Grochowski,

Bosch Service Motolab

O tym warto pamiętać

- Lampy ksenonowe należy wymieniać parami.

- Samodzielne majsterkowanie we włączonej instalacji świateł ksenonowych jest śmiertelnie niebezpieczne.

- Uważaj na podejrzanie tanie lampy ksenonowe sprzedawane przez internet – to często podróbki.

- Nie wolno montować ksenonów w reflektorach przystosowanych do żarówek halogenowych.