Jazda autem innym niż wszystkie kosztuje... nie tylko pieniądze. Zazwyczaj tam, gdzie wzornictwo bierze górę nad użytecznością, trzeba pogodzić się z niedogodnościami.

Dlatego samochody, które nawiązują stylistyką do kultowych modeli z przeszłości lub są wyjątkowo futurystyczne, często okazują się bardzo trudne w naprawach (np. Audi A2, Smart) Mogą pojawić się problemy z najprostszymi czynnościami, a dostanie się do bagnetu oleju, akumulatora czy wlewu płynu do spryskiwacza może wymagać przejrzenia instrukcji obsługi.

Wiele samochodów tego typu ma mikroskopijny (w odniesieniu do zewnętrznych wymiarów nadwozia) bagażnik, a z kolei w innych kierowcy narzekają na marną widoczność, spowodowaną niewielką lub dzieloną tylną szybą, brakiem wycieraczki czy np. mikroskopijnymi lusterkami. Ale skoro auto ma nietuzinkowo wyglądać, warto się poświęcić!

Trzeba też przyznać, że niektóre rozwiązania są wygodne – np. elektryczne przesuwne drzwi w Peugeocie 1007, które znakomicie ułatwiają wysiadanie i wysiadanie na ciasnym parkingu. Zaletą aut, które mimo małych gabarytów są przez producentów traktowane jako produkty z wysokiej półki, jest bogate wyposażenie (np. Mini) albo dopracowanie pod względem bezpieczeństwa (np. Renault Modus – mały van na bazie Clio otrzymał 5 gwiazdek w teście EuroNCAP).

Wiele z prezentowanych w tabeli aut to dość rzadkie modele, które nie spotkały się z ciepłym przyjęciem klientów – trzeba się wtedy liczyć z podwyższonymi kosztami napraw tych podzespołów, które są charakterystyczne wyłącznie dla danego modelu. Co do silników, ich osprzętu i podwozi, bardzo rzadko zdarza się, by nie były wykorzystywane w innych samochodach – tak więc codzienna eksploatacja, o ile nie utrudniono dostępu np. do silnika, nie powinna być kosztowna.

Zobacz, które auta tanieją najwolniej

Foto: Auto Świat
Zobacz, które miejskie auta tanieją najwolniej?
Foto: Auto Świat
Zobacz, które miejskie auta tanieją najwolniej?

Zwróć uwagę!

Jeśli chcesz kupić małe auto z automatyczną skrzynią biegów, pamiętaj, że często stosowane są w nich skrzynie machaniczne zautomatyzowane, które mają fatalną kulturę pracy, a ich naprawy są kosztowne. Z kolei przekładnie bezstopniowe CVT pracują płynnie, natomiast koszt usunięcia ich usterki często przekracza wartość auta.

Małe samochody często eksploatowane są najczęściej na krótkich odcinkach i mają niewielkie przebiegi. W przypadku popularnych modeli importowanych z zagranicy warto zwrócić uwagę na ich stan blacharski – większość to egzemplarze powypadkowe, naprawione najmniejszym kosztem za granicą lub już w kraju.