Po raz pierwszy kompaktowe Audi oferowane jest w wersji trzybryłowej. Może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że pod maską sedan znajdował się aż 300-konny benzynowy silnik 2.0 TFSI.

Foto: Auto Świat
Kuba testował 300-konne S3 na specjalnie ułożonej próbie.

Jednostka, której turbosprężarka wytwarza ciśnienie 1,2 bara wyposażona jest w intercooler, wtrysk bezpośredni i system zmiennych faz rozrządu. Dzięki niej S3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,3 s i osiąga prędkość maksymalną 250 km/h. Druga wartość mogłaby być znacznie wyższa, ale jest ograniczona elektronicznie.

S tronic z lounch control i wolnobiegiem

Za przenoszenie mocy na koła odpowiedzialny są dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic oraz napęd na cztery koła (quattro). Kierowca może przełączać przekładnię S tronic w dwóch trybach automatycznych D i S lub operować nią samodzielnie, przekładając biegi za pomocą opcjonalnych manetek przy kierownicy. Trzeba przyznać, że zmiana biegów zarówno w trynbie manulanym jak i automatycznym odbywa się błyskawicznie. Dodatkowo dzięki systemowi Audi drive select, który dysponuje 5 programami jazdy można zmieniać oprogramowanie przekładani – w trybie efficiency skrzynia zmienia biegi przy niskiej prędkości obrotowej, a wtrybie sport znacznie później i szybciej.

Foto: Auto Świat
Dwusprzęgłowa skrzynia S tronic błyskawicznie zmienia biegi i wyposażona jest dwie funkcje: lounch control i wolnobieg

Przy dynamicznym starcie, dzięki funkcji Launch Control moc silnika przenoszona jest na jezdnię z minimalnym poślizgiem opon. By ją uruchomić skrzynię niegów należy ustawić w tryb automatyczny S lub manulany, wyłączyć system ESP, a następnie nacisnąć pedał hamulca i gazu. Po puszczeniu hamulca auto wystrzeliwuje jak z procy bez zbędnego poślizgu kół. Kolejną cechą dwusprzęgłowej skrzyni S tronic to funkcja wolnego biegu, która pozwala oszczędzać paliwo. Wolny bieg uaktywnia się, gdy system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie efficiency, a kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Pewnym mankamentem skrzyni S tronic jest dość brutalna praca sprzęgła podczas ruszania. Nawet w trybie efficiency próba delikatnego ruszenia spod świateł kończy się mocnym szarpnięciem autem. Na torze nam to nie przeszkadzało, ale w ruchu miejskim już tak.

W S3 seryjnie montowany jest stały napęd na cztery koła (quattro) z nowym hydraulicznie sterowanym sprzęgłem płytkowym z elektroniczną blokadą (odpowiada za międzyosiowy rozdział napędu). Większą część kieruje na oś przednią. Jeśli koła przednie wpadają w poślizg, wówczas moment kierowany jest stopniowo na oś tylną.

Sportowe podwozie ze zmienną twardością amortyzatorów

Do znakomitych osiągów auta dostosowano podwozie. Sportowe zawieszenie S obniża karoserię modelu S3 limousine o 25 mm, w porównaniu z Audi A3 limousine. Testowy pojazd wyposażono w opcjonalny elektromagnetyczny układ kontroli zawieszania Audi magnetic ride. W tłokach amortyzatorów cyrkuluje tu syntetyczny olej, zawierający cząsteczki magnetyczne mikroskopijnych rozmiarów. Kiedy w cewce pojawi się napięcie, powstaje pole magnetyczne, zmieniające położenie cząsteczek – ustawiają się one poprzecznie do kierunku cyrkulacji oleju, hamując jego przepływ przez kanały tłoków.

Foto: Auto Świat
Audi drive select oferuje 4 programy jazdy oi trzy ustawienia zawieszenia

Dzięki Audi magnetic ride kierowca może wybrać (za pośrednictwem przycisku Audi drive select) odpowiednią dla siebie sztywność amortyzatorów. W trybie pracy „auto”, Audi S3 Limousine porusza się w sposób bardzo wyrównany, a w trybie „comfort” – w sposób stosunkowo miękki. W trybie „dynamic” zachowuje się sportowo i sprężyście. Odpowiednio zdefiniowane usztywnienie kół sprawia, że zachowanie pojazdu w zakręcie jest bardziej neutralne, a jego reakcja jeszcze bardziej precyzyjna.

Foto: Auto Świat
Na torowej próbie S3 limousine uzyskało czas 55,38 s (dystans 1,6 km)

Próba na torze (1,6 km)

Do sprawdzenia możliwości obu samochodów wykorzystaliśmy płytę lotniska w Ułężu koło Ryk. Na okręgu ustawiliśmy szykany w taki sposób, żeby nie tylko poznać przyspieszenie testowanych pojazdów, lecz także porównać ich trakcję. Testowane Audi S3 limousine uzyskało czas 55,38 s. Dla porównania VW Golf R (za kierownicą K. Giermaziak) z 300-konnym silnikiem przejechał tą próbę w czasie 55,15 s.

Silnik-typ/cylindry/zawory t.benz. R4/16
Pojemność 1984
Moc. maks. 300/5500 KM/obr./min
Moment 380/1800 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 390 l
Masa rzeczywista 1505 kg
Wymiary (dł./szer./wys.) 4456/1796/1416 mm
Przysp. 0-100 km/h 5,3 s
Napęd aut. 6/4x4
Prędkość maks. 250 km/h
Średnie spalanie fabr. 7,0 l/100 km
Cena (z S tronic) od 178 370 zł

WIĘCEJ NA INFORMACJI NA TEMAT JAK KUBA GIERMAZIAK TESTOWAŁ AUDI S3 ZNAJDZIECIE W NAJBLIŻSZYCH NUMERACH “AUTO ŚWIAT”