Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Lotus Europa

Lotus Europa

Ikona samochodu

Lotus Europa to sportowy samochód osobowy produkowany przez brytyjskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto pojawiło się w 1967 roku i było pierwszym modelem Lotusa przeznaczonym do ruchu ulicznego, z centralnie umieszczonym silnikiem. Z powodu iż Lotus nie planował ograniczyć sprzedaży pojazdu tylko na swoim rynku, ale sprzedawać pojazd w całej Europie, samochód otrzymał taką właśnie nazwę.

Lotus Europa był konstrukcyjnie oparty na stelażu ze stalowych profili, do którego mocowane było nadwozie z włókna szklanego. Pojazd charakteryzował się bardzo niską masą (zaledwie ok. 650-700 kg) oraz bardzo dobrym, wyścigowym wręcz prowadzeniem. Problemem jednak była jednostka napędowa, która wraz ze skrzynią biegów została przejęta z Renault 16 (Lotus planował dystrybuować Europę poprzez salony Renault). 1,5-litrowy silnik napędzający 2-miejscowego Lotusa, generował zaledwie 78 KM.

W 1969 roku, gdy pojawiła się druga seria Europy (S2), oprócz drobnych zmian konstrukcyjnych wprowadzono także mocniejszy, 83-konny silnik 1.6. 2 lata później wprowadzono do oferty zmodyfikowany silnik Forda wykorzystywany także w Lotusie Elan. 1,6-litrowa jednostka Twin Cam rozwijała 105 KM. Najmocniejszą odmianą Europy S2 była tzw. „Big Valve” - 1,6-litrowy silnik benzynowy miał 126 KM i był połączony z 5-biegową przekładnią od Renault. W takiej konfiguracji, Europa otrzymywała dopisek „Special”.

W 1975 roku zakończono produkcję Lotusa Europa. W 2006 roku, Lotus reaktywował model Europa, jednak tym razem otrzymał on dopisek „S”. Nowy Lotus Europa S nie miał stricte wyścigowym autem – założeniem było stworzenie stosunkowo wygodnego, 2-osobowego GT. W związku z tym, bazujący na Elise'ie pojazd, otrzymał inny, nieco łagodniejszy lecz wciąż sportowy design, większy bagażnik (154 litry), sztywny dach, klimatyzację, poduszkę powietrzną dla pasażera, elektrycznie sterowane szyby, a przy tym wsiadanie i wysiadanie nie wymagało umiejętności zawodowego gimnastyka lub gimnastyczki.

Przez te wszystkie udogodnienia, Europa S ważyła blisko 1 tonę. Początkowo do napędu służył centralnie zamontowany silnik benzynowy stosowany również w Oplu Speedsterze Turbo – 2-litrowa jednostka wspomagana turbosprężarką generowała 200 KM. Moc kierowana była na tylne koła za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej. Ponieważ Europa S nie sprzedawała się zgodnie z oczekiwaniami, szef rozwoju Roger Becker postanowił nieco zmodernizować pojazd – zawieszenie zostało utwardzone i dopracowane pod kątem ostrzejszej jazdy, zastosowano większe tarcze hamulcowe, szersze opony a przede wszystkim – większą turbosprężarkę.

Tak zestrojone auto otrzymało dopisek „SE”. Jednostka generowała teraz 225 KM. Niestety ze względu na zmiany norm spalania, produkcja Lotusa Europa S i SE została w tym samym roku wstrzymana po wypuszczeniu odpowiednio 408 i 48 sztuk. Tym samym, Lotus Europa SE stał się jednym z najrzadszych ulicznych samochodów Lotusa.

Lotus Europa - generacje

Ikona samochodu

Lotus Europa I (1966 - 1975)

Ikona samochodu

Lotus Europa II (2006 - 2010)

Lotus Europa - powiązane artykuły

Najbrzydsze samochody sportowe. Serio da się zepsuć design coupe?

Najbrzydsze samochody sportowe. Serio da się zepsuć design coupe?

Będzie nieestetycznie, nieprzyjemnie, a nawet odpychająco. Bo samochody sportowe, które powinny przyciągać designem jak żadne inne, też potrafią być brzydkie. Nieprawdopodobne, a jednak – jak to mówią.
Najszybszy debiut Kajetanowicza

Najszybszy debiut Kajetanowicza

Zaplanowany na 17-19 lipca Rajd Estonii otworzy drugą połowę tegorocznych zmagań o tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Wyzwanie walki o punkty na oszałamiająco szybkich szutrowych drogach południowo-wschodniej Estonii podejmie załoga LOTOS Rally Team, czyli Kajetan Kajetanowicz z Jarkiem Baranem. W swoim debiucie w tej imprezie Polacy wystartują Fordem Fiesta R5. Podobnie jak podczas poprzednich rund FIA ERC, przygotowaniem i obsługą samochodu dla Kajetana zajmie się krakowski oddział M-Sportu.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech