Mazda Tribute to samochód sportowo-użytkowy (SUV) produkowany przez japoński koncern motoryzacyjny. Samochód zadebiutował w 2000 roku i wtedy też rozpoczęłą się jego produkcja. Pojazd był następcą modelu Navajo. Ówcześnie współpraca Mazdy z Fordem nie ograniczała się tylko do modeli MX-6/Probe, lecz także do większych segmentów. Tak było też w przypadku Tribute.
Konstrukcyjnie bazował on bowiem na modelu Escape/Maverick. 5-drzwiowe nadwozie miało dosyć spory prześwit, a montowany od 2004 roku seryjnie, napęd na 4 koła powodował, iż auto nieźle radziło sobie na nieutwardzonych drogach. W 2004 roku przeprowadzono facelifting, który objął zmianę m.in. tylnych świateł, atrapy chłodnicy, przedniego i tylnego zderzaka oraz wyposażenia.
Początkowo do napędu służyły 2 silniki - benzynowy 2.0 oraz 3.0 V6. Pierwszy z nich generował 124, a drugi - 197 KM. Po liftingu, większa jednostka zyskałą dodatkowe 3 KM, a mniejsza została zastąpiona przez 150-konny silnik 2.3. Do przedniesienia napędu stosowano automatyczne lub manualne skrzynie o kolejno 4 lub 5 przełożeniach.
W 2008 roku pojawiła się II generacja Mazdy Tribute. Auto znacznie urosło wzdłuż, jednak wizualnie odnosiło się wrażenie, iż druga odsłona Tribute jest większa w każdym kierunku. 5- drzwiowe nadwozie miało bardziej kanciaste i bardziej muskularne kształty. Z uwagi na duży sukces pierwszej generacji crossovera Mazdy w USA, jego druga generacja była oferowana tylko tam.
Konstrukcyjnie również bazuje ona na Fordzie Escape. Co ciekawe, orpócz spalinowych jednostek benzynowych, po raz pierwszy Tribute dostępny był także w wersji HEV (Hybrid Electric Vehicle). 2,3- litrowy silnik benzynowy współpracował z silnikiem elektrycznym, a łączna moc układu wynosiła 155 KM.
Jeśli chodzi o wcześniej wymienione jednostki spalinowe, silnik 2.3 wykorzystywany w poprzedniku został zastąpiony przez większy, 173-konny silnik 2.5, natomiast widlasta "szóstka" generowała teraz 240 KM.
W 2011 roku zakończono produkcję Mazdy Tribute, a jej następcą miała został CX-5.