Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Mercedes 190 (W201)

Mercedes 190 (W201)

Ikona samochodu

Mercedes W201 to samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemieckie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto pojawiło się w 1982 roku i było pierwszym, po długiej przerwie pojazdem, skierowanym do nieco młodszej klienteli, a także protoplastą przyszłej klasy C. Z uwagi na to, iż W201 był ówcześnie najmniejszym Mercedesem w gamie, zyskał przydomek "Baby-Benz".

Mercedes W201 wyłamał się ze schematu, jakoby oznaczenie liczbowe informowało o zamontowanej jednostce napędowej. Liczba "190" nie sugerowała pojemności silnika, jednak po liczbie dostawiani jedną z dwóch liter - "E" lub "D". Pierwsza z nich informowała, iż pod maską znajduję się silnik o zapłonie iskrowym, a druga - o zapłonie samoczynnym. W201 występował jedynie jako 4-drzwiowy sedan. Bardzo modne ówcześnie linie, zaprojektował Bruno Sacco.

Sam projekt W201, ma swoje początki już w 1976 roku. Specjalnie na potrzeby W201 wybudowano nową fabrykę oraz rozbudowano wytwórnię silników. Aby zapewnić komfort na wysokim poziomie, inżynierowie stworzyli kilkadziesiąt różnych modeli tylnego zawieszenia, a to ostateczne stosowano również w większym "Baleronie" (W124). Wnętrze było bardzo proste, lecz dokładnie i solidnie wykonane. Bagażnik oferował 410 litrów pojemności.

Ilość jednostek napędowych, szczególnie benzynowych, które znalazły się przez cały okres produkcji pod maską W201, jest imponująca. Gaźnikowe silniki ograniczały się do 2-litrowych jednostek o mocy 90, 102 lub 105 KM. Wtryskowe silniki miały pojemność 1.8, 2, 2.3 oraz 2.6 (R6) litra o mocy kolejno 109, 118/122, 132/136 oraz 160/166 KM. Sportowe odmiany miały jednostki napędowe podkręcone przez brytyjską firmę Cosworth. Ich pojemność wynosiła 2.3 lub 2.5 litra. w Pierwszym przypadku silnik generował od 170 do 185 KM, a w drugim - 195/204 KM (2.5-16v Evolution) i 235 KM (2.5-16v Evolution II). Topową odmianą był 190E 3.2 AMG, który z 3,2-litrowej rzędowej "szóstki" wyciągał 234 KM.

Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne, znane one były z dużej wytrzymałości i niezawodności. Nierzadko słyszało się o przebiegach przekraczających milion (!) km na jednym silniku. Podstawową jednostką był 2-litrowy wolnossący diesel R4 generujący 72 lub 75 KM. Większa, 2,2-litrowa jednostka miała 73 KM. 5- cylindrowe motory wysokoprężne miały 2,5 litra pojemności i rozwijały 90 oraz 94 KM. Ich turbodoładowane odmiany miały 122, 125 i 126 KM. Moc na tylne koła była przekazywana za pomocą 4- stopniowego automatu lub skrzyni manualnej o 4 lub 5 przełożeniach.

Mercedes W201 zyskał bardzo dobrą renomę auta bezawaryjnego i komfortowego, a przez cały okres produkcji powstało blisko 2 mln egzemplarzy. W 1993 roku zakończono produkcję Mercedesa W201, a jego następcą został W202. Głównym rywalem Mercedesa W201 było BMW serii 3 E30.

Mercedes 190 (W201) - generacje

Ikona samochodu

Mercedes 190 (W201) I (1982 - 1993)

Mercedes 190 (W201) - powiązane artykuły

Mercedes 190 E Elektro - elektryczny napęd to nic nowego

Mercedes 190 E Elektro - elektryczny napęd to nic nowego

Mercedes z elektrycznym napędem to żadna nowość. Okazuje się, że firma eksperymentowała z takim napędem już w latach 90. ubiegłego wieku w modelu 190. Pierwszy pojazd tego typu pokazano w 1990 roku na targach w Hanowerze, a drugi rok później w Genewie. Auto było testowane podczas wielkiego sprawdzianu na wyspie Rugii, gdzie jeden z modeli pokonał w ciągu roku około 100 tys. km.

Zanim nastał Mercedes 190, czyli zapomniany Baby-Benz

Zanim nastał Mercedes 190, czyli zapomniany Baby-Benz

Model 170 typoszeregu W122 miał być najmniejszym Mercedesem lat 50. Fabryczne dokumenty zdradzają, jak auto ocaliło najmniejszego Pontona, zabiło sportowy projekt 300 SLR i przyspieszyło powstanie "skrzydlaków".

Czy da się kupić youngtimera za 10 tys. zł? Przyglądamy się rynkowym ofertom

Czy da się kupić youngtimera za 10 tys. zł? Przyglądamy się rynkowym ofertom

Podobają Ci się youngtimery, ale martwisz się o to, że na żaden z tego typu pojazdów Cię nie stać? Mamy dla Ciebie kilka propozycji klasycznych aut, którymi przejdziesz selekcję na większości spotów youngtimerów. Wszystkie są dostępne za naprawdę rozsądne pieniądze.

Mercedes 190 „Baby Benz" - z archiwum Auto Świata

Mercedes 190 „Baby Benz" - z archiwum Auto Świata

Był to najmniejszy w latach 80. model Mercedesa, stąd „Baby" w potocznej nazwie. Mercedesa 190 (W 201) opisaliśmy w styczniu 2006 roku – auto miało wtedy skończone 24 lata, a od 13 lat już nie było produkowane. Nadal było jednak bardzo popularne i poszukiwane przez kierowców, głównie z powodu dużej niezawodności.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test