Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Mercedes Klasa SEC

Mercedes Klasa SEC

Ikona samochodu

Mercedes-Benz C126 SEC (SEC to skrót od S-Klasse-Einspritzmotor-Coupe, czyli S-klasa-silnik z wtryskiem paliwa-coupe) to luksusowy samochód osobowy produkowany przez niemiecki koncern motoryzacyjny. Auto pojawiło się w 1981 roku, jako wersja nadwoziowa ówczesnej klasy S W126. Zgodnie z polityką Mercedesa, SEC pozycjonowany był wyżej od zwykłej klasy S, a przez to także miał bogatsze wyposażenie standardowe i oferowany był wyłącznie z silnikami benzynowymi V8.

Auto przede wszystkim kojarzy nam się z mafią lat 80 i 90, a fani kina doskonale pamiętają czarnego Mercedesa C126 SEC w roli Ślicznotki w „Świadku koronnym”, którym poruszał się serialowy Jan „Blacha” Blachowski. Nic dziwnego, Mercedes doskonale potrafił podkręcić eleganckie i subtelne linie W126, aby coupe prezentowało się w jeszcze bardziej podniosły sposób. Oszczędzono ostrych linii i dodatkowych zderzaków, w końcu nie miała to być wyścigówka, choć nie brakowało firm tuningowych, takich jak Koenig, które oferowały dosyć pokaźne modyfikacje nadwozia.

W porównaniu do sedana, C126 ma nieco zmieniony przód (inny grill, reflektory, maska i zderzak), a także klapę bagażnika. Usunięcie słupka B, spowodowało iż inżynierowie musieli wzmocnić nadwozie, jednak ostatecznie udało im się osiągnąć taki sam poziom bezpieczeństwa, co w sedanie, jednocześnie obniżając współczynnik oporu powietrza z 0,37 do 0,34. Jak wcześniej zostało też wspomniane, SEC był także lepiej wyposażony, a w standardzie otrzymywaliśmy m.in. elektrycznie sterowane fotele z pamięcią, system ASR (pierwszy raz w pełni elektrycznie sterowany).

W przeciwieństwie do limuzyny, coupe było 4-osobowe. Początkowo oferowano tylko 2 wersje silnikowe - 380 SEC i 500 SEC. Pierwsza dysponowała 204-konnym silnikiem 3.8, a druga - 231-konnym 5.0. W 1985 roku wprowadzono nowe jednostki i tym samym 380 SEC został zastąpiony przez 420 SEC (w zależności od obecności katalizatora i roku produkcji od 204 do 231 KM z silnika 4.2).

Nowością był topowy 560 SEC, który krył 5,5-litrowy motor o mocy 242, a od ’87 - 279 KM (kolejno 272 i 300 KM w odmianach bez katalizatora). Z kolei 500-tka po doposażeniu w katalizator rozwijała 223 KM, a od ’87 - 252 KM (bez katalizatora 245 i 265 KM). Moc kierowana była na tylne koła za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni automatycznej.

W 1992 roku zakończono produkcję Mercedesa C126 SEC, a jego następcą został typoszereg C140. Niemcy wprowadzili bardzo dużo zmian w porównaniu z poprzednikiem, i C140 był jednym z najnowocześniejszych samochodów i najdroższych Mercedesów. Poza zmianą rozmiarów, inżynierowie przeprojektowali także nadwozie, wnętrze oraz nieco zawieszenie. Już po roku zdecydowano się na zmianę nazwy, i w ten sposób SEC został przemianowany na klasę S Coupe, a po kolejnych 3 latach w klasę CL.

W tym krótkim okresie C140 SEC oferowany był jako 500 SEC i 600 SEC. Pierwszy napędzany był 5-litrową V8-ką generującą 320 KM. Drugi natomiast skrywał pod maską 6-litrową, 12-cylindrową „bestię” rozwijającą 394 KM. Moc również kierowana była na tylne koła za pomocą tej samej skrzyni. Nowa, 5-biegowa elektrycznie sterowana przekładnia pojawiła się dopiero w 1995. Kariera Mercedesa SEC zakończyła się w 1993 roku. Jego rywalami byli m.in. BMW serii 6 (E24) oraz serii 8 (E31), a także Jaguar XJS.

Mercedes Klasa SEC - generacje

Ikona samochodu

Mercedes Klasa SEC I (W126) (1979 - 1992)

Ikona samochodu

Mercedes Klasa SEC II (W140) (1991 - 1998)

Mercedes Klasa SEC - powiązane artykuły

Artykuły o Mercedes Klasa SEC

Mercedes 560 SEC AMG 6.0 - najlepszy z najlepszych

Mercedes 560 SEC AMG 6.0 - najlepszy z najlepszych

Najlepszy z najlepszych – większa pojemność, więcej techniki, wyższa moc, a do tego sportowy charakter. Dla wymagających klientów Mercedes 560 SEC AMG 6.0 stał się kolejną gwiazdą, która spadła im z nieba.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech