Ranking przeprowadzony wspólnie z firmą badawczą Kantar TNS nazywa się „Garage Quality Check”, powstał na podstawie badania przeprowadzonego od kwietnia do września 2016.

TNS wykonał 190 badań w serwisach 19 najpopularniejszych marek, po 10 dla każdej z nich.

Serwisy były wybierane losowo – chodziło o to, żeby te 10 wybranych serwisów było reprezentatywnych dla całej sieci, która często liczy kilkadziesiąt warsztatów.

Ankieterzy Kantar TNS oceniali sposób i formę telefonicznego umówienia się na wizytę, sprawdzali też, czy można to zrobić również drogą elektroniczną.

Kolejne kryterium oceny to standardy obsługi klienta w serwisie. W badaniu nie oceniano samych prac technicznych, lecz tylko to, jak przyjmowany jest klient w warsztacie, jak zajmuje się nim doradca serwisowy, w jaki sposób odbywa się przyjęcie samochodu i jego wydanie, czy przedstawiciel warsztatu kontaktuje się z klientem już po wizycie.

Była też mała „pułapka” – spreparowane dwie usterki w aucie podstawianym do serwisu: obniżone ciśnienie w jednym kole oraz brak gaśnicy (lub gaśnica przeterminowana).

Do badania użyto samochodów nie starszych niż 10-letnie – były to typowe modele, najpopularniejsze w każdej marce. 85 proc. z tych aut było już po gwarancji.

Ranking marek

Miejsce Marka Wynik w proc.
1. Renault 87,3
2. BMW 79,1
3. Peugeot 78,9
4. Skoda 77,1
5. Citroen 75,1
6. Kia 74,9
7. VW 69,1
8. Ford 68,9
9. Mercedes 68,7
10. Seat 68,2
11. Audi 66,4
12. Toyota 65,9
13. Hyundai 65,1
14. Mazda 63,9
15. Nissan 61,7
16. Suzuki 61,6
17. Volvo 53,9
18. Fiat 51,5
19. Opel 50,8

Każdy badany serwis miał możliwość uzyskania maksymalnie 100 pkt (zatem marka mogła zdobyć 1000 pkt, ponieważ badano 10 serwisów z każdej), następnie punkty przeliczono na procenty.

Zaprezentowane w tabelach wyniki pokazują, w ilu procentach serwis (marka) spełnia standardy obsługi.

Ranking serwisów – TOP 22 (wynik powyżej 90 proc.)

Lp. Miejsce Serwis Wynik w proc.
1. 1. BMW - Dealer Olszowiec sp. z o.o. sp. k. - Poznań 99,0
2. 2. BMW - Bawaria Motors sp. z o.o. - Gdańsk 98,0
3. 3. Citroën - FIX FORUM LIDER sp. z o.o. - Kielce 96,9
4. 3. Renault - Jaszpol sp. z o.o. - Łódź, Brukowa 2 96,9
5. 3. Mercedes - MB Motors sp. z o.o. oddział w Poznaniu 96,9
6. 4. Renault - Nazaruk Service sp. z o.o. - Lublin 95,9
7. 5. Citroën - MOTOZBYT sp. z o.o. - Białystok 94,9
8. 5. Ford - AUTOSKAR sp. z o.o. - Kielce 94,9
9. 5. BMW - ZK Motors - Kielce 94,9
10. 6. Kia - AUTO CENTRUM PATECKI - Kielce 93,9
11. 6. Mercedes - Witman sp. z o.o. - Gdańsk 93,9
12. 7. Peugeot - MOJSIUK MOTOR - Koszalin/Biesiekierz 92,9
13. 7. Renault - Zdunek sp. z o.o. - Gdańsk 92,9
14. 7. Renault - Auto-Zięba sp. z o.o. - Katowice 92,9
15. 8. Kia - AUTOPOL NOSKIEWICZ sp. z o.o. - Toruń 91,8
16. 8. Renault - Auto-Compol - Poznań, Kazimierza Wielkiego 91,8
17. 8. Seat - Plichta - Gdynia 91,8
18. 8. Skoda - Skodex Krotoski-Cichy - Koszalin 91,8
19. 9. Hyundai - Auto Centrum Lis - Kalisz 90,8
20. 9. Skoda - Plichta - Gdańsk 90,8
21. 9. Skoda - ULTIMA - Jelenia Góra 90,8
22. 9. Skoda - Polbis Auto - Olsztyn 90,8

Wynik powyżej 90 proc. uznajemy za wzorowy (p. tabela). Wynik powyżej 80 proc. uznajemy za bardzo dobry. Na 190 zbadanych przez TNS serwisów taką ocenę uzyskały 52 warsztaty.

W galerii zdjęcia 5 najlepszych ASO w naszym teście.